به گزارش ایرنا، عملیات اجرای سد مخزنی سیکان سال 88 با هدف ذخیره سازی جریان های سطحی و آب چشمه های موجود و نیز مهار سیلاب های رودخانه سیکان در 130 کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان ایلام اغاز شد.
این طرح سد سازی با مشخصات سد سنگ ریزه ای با هسته رسی ، حجم مخزن از 21 میلیون متر مکعب قرار و با ارتفاع 70 متر از بستر درحالی که قرار بود آب مورد نیاز چهار هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی پایین دست سد محل سد را تامین کند هشت سال گذشته را کم و بیش راکد سپری کرد.
به عنوان توضیح اینکه طرح سد سیکان چرا در این چند سال پیشرفت اجرایی نیافته و راکد بوده مواردی مطرح است که از همه انها مهمتر مخالفت اهالی یک روستای شهرستان دره شهر است که در محدوده دریاچه سد قرار گرفته و باید تخلیه شود.
اگرچه مسئولان مرتبط مخالفت اهالی روستای فرهاد اباد را با فروش اراضی و املاک را علت توقف عملیات اجرایی سد ذکر می کنند اما به نظر می رسد نداشتن اعتبار دلیل جدی تر بن بست چند ساله عملیات اجرایی سد سیکات بوده است.
و انچه اکنون گشایش مجدد و پی گرفتن اجرای این سد در دولت دوازدهم تلقی می شود از یکسو زمزمه تخصیص اعتبار برای اجرای این طرح و از طرف دیگر جلب موافقت اهالی با فروش املاک و تخلیه روستا فرهاد آباد است زمه در رکود سد سیکان موثر بوده است.
نماینده حوزه انتخابیه دهلران ، دره شهر و ابدانان از جمله پیگیری کنندگان شروع مجدد کارگاه سد سیکان است.
شادمهر کاظم زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به دنبال رایزنی ها500 میلیارد ریال برای اجرای سد سیکان به عنوان یکی از طرح های مهم عمرانی حوزه جنوبی استان ایلام اختصاص یافت.
وی گفت: اجرای این طرح برای رونق کشاورزی، آب، گردشگری و اشتغال شهرستان دره شهر بسیار حائر اهمیت است.
وی تصریح کرد: مشکلات زمین های سد سیکان و جابجایی مردم روستای فرهادآباد در اولین گام حل می شود.
شهرستان دره شهر با 900 کیلومتر مربع مساحت و بیش از 45 هزار نفر جمعیت در فاصله 110 کیلومتری مرکز استان و در موقعیت جنوب شرقی استان ایلام قرار دارد.6034/7177
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.