به گزارش خبرنگار ایرنا، وقوع حوادث طبیعی همچون سیل، زلزله، آتش سوزی جنگل ها، طوفان شن، وزش بادهای تند و ... در سال های اخیر به تناوب در کشور موجب بروز خسارت جانی، مالی و از بین رفتن تاسیسات و زیرساخت های بخش های مختلف شده که جبران آنها علاوه بر وقت گیر بودن و هزینه بر بودن به زمان زیادی نیاز دارد.
این در حالی است التیام برخی از زخم ها نظیر از دست دادن عزیزان و والدین یا قطع عضو شدن سال های سال زمان نیاز دارد و افراد را دچار مشکلات و مخاطرات زیادی می کند.
در چند روز اخیر که زلزله بزرگ کرمانشاه بسیاری از خانواده را داغدار کرد و هزاران خانواده بی سرپناه و بی خانمان باید شب های متمادی زمستان رنج برودت هوا را تحمل کنند، سیل نوع دوستی و همدلی و مودت ملت ایران و حتی بسیاری از مردم جهان روانه این خطه غربی کشور شود تا ذره ای از داغش را بکاهد.
اما آنچه در این گیر و دار حادثه مشاهده شد عدم توانایی مدیریت بحران بود که به خوبی اتفاق نیفتاد و این حادثه حتی در زلزله بم نیز روی داد.
با وجود اختصاص یافتن و دپو انواع چادر، مواد غذایی، آب آشامیدنی و وسایل گرمایشی و ... اما باز شاهد بودیم که افراد زیادی در برخی مناطق دورافتاده نتوانستند به خوبی در کمترین زمان به این امکانات دسترسی پیدا کنند.
بی گمان اجرای دقیق مدیریت بحران و تسریع در تقسیم بندی کالاها و رفع نیازهای اولیه این مردم داغ دار و مصیب دیده می توانست مرحمی باشد بر زخم های آنان و ذره ای از داغ غمشان بکاهد.
مردمانی سخت کوش و مقاوم که سالهای سال مرزداران غیور کشور بودند و با هزار و یک مشکل اندک اندک سرمایه خویش را یک شبه برباد فنا دیدند و ماتم نشین عزیزان و همه زندگی برباد رفته اشان شدند.
مدیریت بحران یکی از اصولی ترین نیازهای زندگی اجتماعی است تا در مواقع حساس و بحرانی با کمک آن بتوان در کمترین زمان شرایط را برای مردم بلا دیده عادی کرد.
با کمی درایت و مدیریت می توانستیم به خوبی همه بخش و مناطق زلزله زده را ساماندهی کنند و برای رفع مشکلات آنها تلاش کنند.
حضور نیروهای نظامی و امدادی و دهها تشکل و ارگان دیگر و سیل کمک های مردمی در شرایطی بسیار کارساز و موثر و تسهیل گر است که با یک مدیریت بسیار قوی با هماهنگی بین اعضا برای رفع مشکل و جبران کمبودها تلاش شود.
بدون شک این حلقه مفقوده در شرایط بحرانی علاوه بر به دنبال داشتن نارضایتی ها می تواند موجب افزایش هزینه ها و عدم تقسیم صحیح ملزومات بین زلزله زدگان شود.
بی گمان زن تنهایی که ماتم نشین همسر و فرزندان خویش است تا مدت ها حتی نمی تواند به روال زندگی عادی بگردد چه برسد به اینکه دنبال خودروهایی که در حال پرت زدن اقلام هستند، بدوند و برای خود چادر یا مواد غذایی تهیه کند.
این شرایط روحی و روانی مردم مصیبت زده نیاز به مدیریت بحران و حضور کارشناسان مدیریت بحران دارد تا بتوانند با ایجاد اردگاه هایی و شناسایی افراد مصیبت زده آنها را ساماندهی و برای رفع نیازهای اولیه آنها اقدام کنند.
باید یکبار برای همیشه اگر و مگرهای حوادث و اتفاقات را کنار بگذاریم و با آموزش اصولی و تدوین برنامه های دقیق برای مدیریت بحران کشور نسخه ای اساسی بپیچیم و اجازه ندهیم که هر حادثه و اتفاقی هرچند سهمگین موجب از بین رفتن شیرازه نظم و توزیع خدمات و امکانات در مناطق حادثه دیده شود.
زیرا این عدم مدیریت تنها موجب افزایش هزینه، عدم تقسیم صحیح کمک ها، نارضایتی افراد مصیبت زده، ایجاد پیامدهای اجتماعی نامناسب و ... می شود.
به امید اینکه مقامات ارشد کشوری نسخه ای اساسی و اصولی برای مدیریت بحران کشور بپیچند و از شگردها و روش های کشورهای پیشرفته که به سرعت در مواقع بحرانی با مدیریت صحیح وضعیت را آرام می کنند، استفاده کنند و اصول های اساسی مدیریت بحران را بیاموزند.
به گزارش ایرنا، بر اثر وقوع زلزله 7.3 ریشتری یک شنبه شب در منطقه ازگله کرمانشاه 432 نفر جان باخته و بیش از 9 هزار نفر زخمی شدند و خسارات سنگینی به منازل مسکونی و تاسیسات زیربنایی این مناطق وارد شد.
گزارش : ناهید ابراهیمی ** انتشار دهنده: حسن کهزادیان
7177/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.