این سامانه بارشی با قدرت متوسط همه نواحی استان ایلام را در بر گرفت که در نواحی گرمسیری بارش‌ها به صورت باران، در نقاط سردسیر و کوهستانی به شکل برف، باران و تگرگ و در ارتفاعات هم به شکل برف بود.

سرمای هوا منجر به یخبندان صبحگاهی در سطح کوچه‌ها، معابر و خیابان‌های شهر ایلام شد و تردد مردم و دانش‌آموزان را برای رفتن به سر کار و مدرسه با اختلال و کندی مواجه کرد.

جاده‌های کوهستانی و گردنه‌های شهرستان‌های سردسیر استان از جمله سراب ایوان، سه راهی ملکشاهی، تونل آزادی سیروان و مله پنجاب ایلام نیز با بارش نیمه سنگین برف مواجه شده و بامداد سه‌شنبه توسط نیروهای راهداری برف‌روبی، نمک‌پاشی و پاکسازی شد.

وقوع رعد و برق، مه‌گرفتگی در گردنه‌ها و مسیرهای مواصلاتی کوهستانی، وزش باد شدید و کاهش محسوس دما از دیگر پیامدهای جوی این سامانه است.

با وجود اینکه فعالیت این سامانه تا اوایل وقت امروز سه‌شنبه ادامه داشت اما بر اساس اعلام هواشناسی ایلام، تا پایان هفته جاری پدیده یخبندان صبحگاهی رخ می‌دهد و دمای روزانه نیز سه تا چهار درجه کاهش می‌یابد.

بارش برف و یخبندان صبحگاهی باعث تاخیر در آغاز فعالیت مهدهای کودک و مدارس مقطع ابتدایی در برخی مناطق استان شده و منجر به لغو پروازهای فرودگاه ایلام در نوبت صبح شد.

با وجود باز بودن تمامی راه‌های استان ایلام پلیس از رانندگان خواست از تردد غیرضروری در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها خودداری کنند.

تاخیر ۱.۵ ساعته در آغاز فعالیت مهدهای کودک و مدارس ابتدایی ایلام

ستاد مدیریت بحران استانداری ایلام شامگاه دوشنبه اعلام کرد: در پی بارش برف، سرمای هوا و یخبندان صبحگاهی ساعت به کار مدارس و مهدهای کودک با تاخیر آغاز می‌شود.

بر این اساس با توجه به سرمای هوا توام با بارندگی در ساعات آغازین صبح فردا سه‌شنبه و بر اساس مصوبه ستاد مدیریت بحران استان، مهدهای کودک، پیش دبستانی‌ها و مدارس مقطع ابتدایی نوبت صبح شهرستان‌های ایلام، ایوان، ملکشاهی و بخش کارزان شهرستان سیروان با ۱.۵ ساعت تاخیر  راس ساعت ۹ صبح شروع می شود.

رانندگان از تردد غیرضروری خودداری کنند

فرمانده پلیس راه استان ایلام نیز گفت: رانندگان از تردد غیرضروری در جاده‌های برف‌گیر، مسیرهای کوهستانی و گردنه‌ها اجتناب کنند.

سرهنگ رضا همتی زاده شامگاه دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رانندگان در صورت عبور از گردنه‌ها، راه‌های کوهستانی و مناطق برف‌گیر مجهز به زنجیرچرخ و لاستیک عاج‌دار باشند.

وی یادآور شد: همچنین رانندگان از سلامت برف پاک‌کن، سیستم گرمایشی، داشتن ضدیخ و چراغ مه‌شکن خودرو خود اطمینان داشته باشند و نیز از توقف در گردنه‌ها و در حاشیه کوه‌ها به علت احتمال ریزش کوه خودداری کنند.

همتی زاده تاکید کرد: حجم برف، مه و سرمای هوا در گردنه‌ها به تدریج بیشتر می‌شود و رانندگان با تجهیرات کامل به تردد در این راه‌های مواصلاتی اقدام کنند.

استقرار گروه‌های راهداری و پلیس راه در محورهای ایلام

فرمانده پلیس راه ایلام  اضافه کرد: گروه‌های راهداری و پلیس راه در تمام محورهای استان ایلام به ویژه جاده‌های برف‌گیر و گردنه‌ها مستقر هستند تا در صورت لزوم به یاری رانندگان گرفتار در برف و مه بشتابند.

وی گفت: تا این لحظه همه راه‌های برون شهری استان باز است و هیچ گونه حادثه تصادف، رانش، راه‌بندان و یا ترافیک در استان گزارش نشده است.

جاده‌های ایلام لغزنده است، رانندگان با احتیاط حرکت کنند

رییس پلیس راه ایلام با بیان اینکه بر اثر بارش برف و باران محورهای مواصلاتی استان لغزنده است از رانندگان خواست در حین تردد در این محورها با احتیاط حرکت کنند.

همتی‌زاده گفت: ماموران پلیس راه در تمامی محورهای مواصلاتی حضور دارند و تردد رانندگان را رصد و در صورت تخلف، اعمال قانون خواهند کرد.

تمام راه‌های ارتباطی استان ایلام باز است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام نیز گفت: رفت و آمد در راه‌های ارتباطی این استان در جریان بوده و هیچ مسیری بسته نیست.

نورالله دلخواه روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بدنبال بارش برف و باران در استان از اواخر روز گذشته ماموران راهداری برف‌روبی و نمک‌پاشی را در جاده‌های استان آغاز کرده‌اند.

وی از استقرار گروه‌های راهداری در تمام جاده‌های استان خبر داد و اظهار داشت: با تلاش همکاران این اداره کل تاکنون هیچ مورد خاصی از گرفتار شدن مسافران در مناطق کوهستانی و سخت‌گذر گزارش نشده است.

۵۲۰ تن نمک‌پاشی در جاده‌های برف‌گیر ایلام

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام یادآور شد: در برخی جاده‌های کوهستانی و برف‌گیر چون‌ تونل آزادی در محور سرابله، تونل اربعین در محور قلاجه و تونل پیامبر اعظم در ایوان و سایر نقاط استان بیش از ۵۲۰ تن عملیات نمک‌پاشی و شن و ماسه انجام شد و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

دلخواه با بیان اینکه برخی راه‌های ارتباطی و گردنه‌ها برفی است، از رانندگان خواست: از سفرهای غیرضروری پرهیز کرده و در صورت ضرورت وسایل نقلیه خود را مجهز به تجهیزات ایمنی از جمله زنجیرچرخ کنند تا سفر راحت و ایمنی داشته باشند.

وی بیان‌ کرد: امسال برای بازگشایی جاده‌های استان شن و نمک خریداری به میزان کافی در انبارها و راهدارخانه‌ها ذخیره شده است.

استقرار ۳۴ اکیپ ثابت و سیار در جاده‌های ایلام

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام افزود: در حال حاضر ۳۴ اکیپ راهداری (ثابت و سیار) در جاده‌های استان مستقر است و رفع مشکلات احتمالی، برف روبی و نمک پاشی نقاط مختلف جاده‌ای را بر عهده دارند.

دلخواه از مردم خواست: قبل از سفر با سامانه ۱۴۱ مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام تماس گرفته و از آخرین وضعیت راه‌ها مطلع شوند.

لغو پروازهای فرودگاه ایلام به دلیل یخبندان

مدیر فرودگاه شهدای ایلام گفت: پرواز ۶:۲۵ دقیقه صبح امروز سه‌شنبه تهران به مقصد ایلام و ایلام به مقصد تهران به علت وجود یخبندان در روی باند این فرودگاه لغو شد.

جواد یگانه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این پرواز متعلق به شرکت آسمان بود که به خاطر نامساعد بودن شرایط جوی و یخبندان و به منظور حفظ سلامت مسافران و فرود بدون مشکل هواپیما به زمان دیگری موکول شد.

برف‌روبی باند فرودگاه ایلام برای پروازهای بعدی

وی افزود: هم اکنون باند فرودگاه شهدای ایلام برف‌روبی و از یخ پاکسازی شده است و هیچ مشکل خاصی برای پرواز هواپیماها در این فرودگاه وجود ندارد.

یگانه یادآور شد: امروز ۲ پرواز دیگر در ساعت های ۱۱ و ۱۵:۱۵ دقیقه از این فرودگاه انجام می‌گیرد که با توجه به برف‌روبی و آماده‌سازی باند فرودگاه مشکلی برای نشست و برخاست هواپیماها وجود ندارد.

استان ایلام در ماه‌های مهر و آبان، پاییز خشکی را همچون سال‌های گذشته (به استثنای پارسال) پشت سرگذاشت و در این ۲ ماه کمترین بارش نزولات جوی رخ داد و بیشتر روز و شب‌های پاییز در ماه‌های مهر و آبان بدون بارش باران سپری شد.

طبق اعلام هواشناسی، پاییز امسال استان ایلام با افت محسوس بارش و دریافت نزولات جوی همراه بود و این روند بر اساس الگوهای ماهواره‌ای تا پایان دی ماه ادامه دارد.

از ابتدای سال جاری زراعی تاکنون بیشترین بارش باران مربوط به شهرستان ایوان با ۲۷۰ میلی متر و کمترین بارش نیز متعلق به شهرستان دهلران با ۱۲۶ میلی متر بوده است و سهم بارش نزولات جوی در ایلام هم ۲۵۲ میلیمتر است.

استان ایلام در سال زراعی ۹۷ - ۹۸ بعد از استان لرستان بیشترین دریافت نزولات جوی کشور را داشت و برخلاف سال گذشته امسال با کاهش محسوس بارندگی مواجه شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.