مسئول امور فرهنگی اداره کل و نماینده بنیاد بین المللی امام رضا(ع)  نخستین کنگره ملی «اربعین در آئینه شعر اقوام ایرانی» با عنوان «عقیق و ارغوان» ، گفت: آخرین مهلت شرکت در این کنگره پایان مرداد خواهد بود.

« منصور محبی» در گفتگو با ایسنا، منطقه ایلام، اظهار کرد: به مناسبت گرامیداشت اربعین شهادت سیدالشهدا(ع) فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، با همکاری بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) نخستین کنگره ملی اربعین در آئینه شعر اقوام ایرانی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در این کنگره اشعار اقوام ایرانی، در زبان ها و گویش‌های شعری رایج شامل بلوچی، ترکی، خراسانی، خوزی، سمنانی، عربی، فارسی، کُردی، گیلکی، لری، لکی، مازنی، مرکزی و... پذیرفته می‌شود، تصریح کرد: معرفی ابعاد گوناگون حماسه اربعین حسینی، تبلیغ و تعمیق سیره امام حسین(ع)، ترویج فعالیت های فرهنگی و ادبی با محوریت سیره حضرت سیدالشهدا(ع)، تجلی همگرایی اقوام ایرانی در آئینه شعر اربعین و تقدیر از سرایندگان آثار ادبی در حوزه فرهنگ عاشورایی از جمله اهداف اصلی این کنگره است.

نماینده بنیاد بین المللی امام رضا(ع) تصریح کرد: محورهای فراخوان این کنگره در دو بخش اربعین حسینی و حماسه عاشوراست و هر شاعر می تواند حداکثر سه اثر به دبیرخانه کنگره ارسال کند.

وی خاطر نشان کرد: همه گویش‌های فارسی به استثنای فارسی معیار پذیرفته می شود و به منظور تسریع در داوری، ضرورت دارد زبان و گویش شعر در ذیل عنوان اثر ذکر شود و اشعار باید در قالب   word و با قلم nazanin و اندازه ١٤ ارسال شوند .

مسئول امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام افزود: محدودیتی برای قالب های شعری وجود ندارد و همین طور محدودیتی در خصوص سن و سال شرکت کنندگان در نظر گرفته نشده است .

وی ادامه داد: ذکر مشخصات شناسنامه‌ای، شماره تماس، نشانی محل سکونت و رایان نامه ضروری است و حضور برگزیدگان برای دریافت جایزه در مراسم اختتامیه کنگره الزامی خواهد بود .

وی با بیان اینکه حق بهره برداری از آثار برای دبیرخانه کنگره محفوظ است، همچنین فرایند ثبت نام و ارسال آثار فقط از طریق تارنمای شمس توس به نشانی ilam.shamstoos.ir  و   portal.shamstoos انجام می شود .

محبی در خصوص جوایز این کنگره تاکید کرد: در هر یک از زبان ها و گویش های اعلام شده بر اساس نصاب آثار رسیده و نظر هیات داوران به نفرات اول تا سوم جوایزی اهداء می‌شود و در بخش ویژه نیز به منظور تقدیر از صاحبان مجموعه شعر به زبان ها و گویش های اقوام ایرانی ، دبیرخانه کنگره به سه مجموعه برگزیده شعر عاشورایی با رای هیات داوران، جوایزی اهدا می گردد و شاعران دو نسخه از هر کتاب شعر خود را به دبیرخانه ارسال نمایند .

گفتنی است آخرین مهلت ارسال آثار تا پایان مرداد ماه ٩٨ خواهد بود و تاریخ برگزاری کنگره در دهه اول مهر ماه ٩٨ است . 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.