به گزارش ایرنا وساطت ریش سفیدان ، پادرمیانی بزرگان و رجوع به معتمدان محلی قرن های متوالی مهمترین ابزار و سازوکار رفع تنش های خانوادگی و اجتماعی و پیشگیری از بروز تنش های دامنه دار بیشتر فردی و طایفه ای در شهرستان ملکشاهی بوده است که اکنون حضوری کمرنگ یافته است.
در سال های نه چندان دور ریش سفیدان و بزرگان قوم در فرهنگ استان ایلام که برگرفته از فرهنگ قومی و ایلاتی است از جایگاه خاص و برجسته برخوردار بودند، بویژه نقش بی بدیل این بزرگان در پیشگیری از منازعات و رفع اختلافات خانوادگی و طایفه ای چشمگیر و تعیین کننده بود.
امروز هر چند قانون به بهترین شکل ممکن در سطح جامعه ساری و جاری است اما افزایش جمعیت و مسائل و مشکلات متعدد زمینه بروز جرایم را بیشتر کرده و در چنین شرایطی اقدامات پیشگیرانه از وقوع جرم در درجه اول مهم و اثرگذار است و قطعا یکی از اموری که می تواند زمینه کاهش اختلافات و منازعات داشته باشد رجوع و احیایی فرهنگ ریش سفیدی است .
هر چند امروزه شوراهای صلح و سازش و شورای حل اختلاف توانسته اند بخش مهمی از مسائل و مشکلات حقوقی و خانوادگی بین افراد را مرتفع نمایند اما احیای فرهنگ ریش سفیدی باید در سطح جامعه نهادینه شود.
لزوم احیا و نهادینه شدن این سنت ایحاب می کند که همچنان که معتمدان اجتماعی نسبت به رفع اختلافات اهتمام می ورزند دیگر افراد جامعه پادرمیانی ریش سفیدان و بزرگان را بپذیرند.
یک کارشناس امور اجتماعی در این خصوص می گوید: فرهنگ ریش سفیدی و حضور و مشارکت فعالانه ریش سفیدان و معتمدین در مسائل اجتماعی به نوعی با اقدامات پیشیگری از جرم هماهنگ است و این افراد با گذاشتن وقت و احساس مسئولیت زمینه های بروز اختلافات را کم رنگ کرده و در صورت ایجاد اختلاف در سریعترین زمان ممکن باعت ایجاد صلح و سازش می شوند.
سعداله منفردیان افزود: متاسفانه در زمان حاضر این احساس مشترک و مشارکت ریش سفیدان کمرنگ شده و همین موضوع باعث دامنه دار شدن اختلافاتی شده که گاها می شد در همان بدو اختلاف با پادرمیانی بزرگان رفع شده و صلح و سازش ایجاد برقرار می شد.
وی خاطر نشان کرد: برای احیای سنت ریش سفیدی باید ساز و کارهای لازم از جمله ایجاد نشست های مشترک بین جوانان و تحصیل کرده ها و نخبگان و ریش سفیدان و بزرگان قوم فراهم و مردم را به سمت چنین فرهنگ غنی ترغیب و تشویق نمود .
خبرنگار ایرنا در گفت وگو با تعدادی از شهروندان شهرستان ملکشاهی این موضوع را مطرح نموده که همگی بر مفید و موثر بودن چنین سنتی صحه گذاشته و خواستار احیا آن شدند .
فرماندار ملکشاهی در این خصوص گفت: هر چند سنت ریش سفیدی کمی کم رنگ شده اما هنوز این سنت در تار و پود مردم شهرستان ملکشاهی جریان دارد و بزرگان قوم بسیاری از اختلافات را به صلح و سازش ختم می کنند.
محمد تاسمه اظهار داشت : قطعا احیای این سنت حسنه موجب کاهش جرائم و اختلافات می شود و ما به عنوان نماینده دولت از این چنین سنت های که برگرفته از دین مبین اسلام است حمایت و پشتیبانی خواهیم نمود .
فرماندار جوان ملکشاهی با اذعان به اینکه در سال جاری و از بدو خدمت در شهرستان با بزرگان و معتمدین نشست های متعددی داشته است خاطر نشان کرد: در این نشست ها بر حضور و مشارکت بیشتر بزرگان و ریش سفیدان در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و بویژه حل و فصل اختلافات تاکید شده است.
دبیر هیئت صلح و سازش شهرستان ملکشاهی نیز در این خصوص گفت: از سال گذشته و با یک تصمیم جمعی تعداد 65 نفر از طوایف مختلف این شهرستان به صورت افتخاری عضو هیئت صلح و سازش شده اند و در همه اموری که مردم و یا دستگاه قضایی درخواست نمایند وارد عمل می شوند.
علی پاشا صیادی افزود : بسیاری از اختلافات فردی و دسته جمعی از سال گذشته توسط این هیئت با هماهنگی با اعضای شورای تامین شهرستان منجر به صلح و سازش شده است.
7179 /6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.