به گزارش ایرنا، رییس اتحادیه چاپخانه داران ایلام در این آیین گفت گفت: فارغ از وضعیت نابسامان اقتصادی و سبقت تورم بر درآمد، این روز فرصت مغتنمی برای خانواده بزرگ چاپ است تا همت خود را برای شناساندن نقش بی بدیل این صنعت در توسعه علم، ارزش های معنوی و مادی و اثبات جایگاه چاپ در تولید، فرهنگ و صنعت به مسئولان و صاحبان دیگر صنایع مضاعف کنند.
جلیل آرامیان بیان کرد: روز صنعت چاپ، فرصتی برای نشان دادن زحمات و منزلت پیشکسوتان، مدیران، سرمایه گذاران، کارگران و دست اندرکاران این حوزه است ولی متاسفانه این روزها چراغ چاپخانه ها یکی پس از دیگری در حال خاموشی است، چاپخانه های دولتی، ماشین آلات مدرن و به روز نصب و راه اندازی می کنند و تنها سفارش های شخصی و خصوصی را جذب می کنند.
وی ادامه داد: ملزومات مصرفی و مواد اولیه در صنعت چاپ روز به روز در حال گران شدن است و در نتیجه کارگران متخصص یکی یکی از صنعت چاپ فاصله گرفته و تمایلی برای ادامه کار در این عرصه را ندارند.
دبیر اتحادیه چاپخانه داران ایلام نیز در این همایش با اشاره به دغدغه ها و مشکلاتی که در صنعت چاپ وجود دارد، بیان کرد: صنعت چاپ ایران با قدمت زیاد، دارای هویت بوده و روز صنعت چاپ یادآور زحمت و تلاش جمع بزرگی از کارگران و خدمت گزاران این عرصه است بنابراین فرصت مناسبی است تا مسائل و مشکلات این حوزه مطرح شود.
حمیدرضا عبدی اظهار کرد: یک ساعت کار در هر چاپخانه ای برابر با یک هفته کار و فعالیت است، بنابراین با توجه به دشواری های کار چاپ، حمایت های مدیران و مقامات استانی نباید تنها مادی بوده بلکه انعکاس فعالیت فعالان این حوزه از سوی رسانه ها و یا بازدید برخی از مقامات ارشد استانی می تواند در معرفی این حوزه و رفع مشکلات آن تاثیرگذار باشد.
وی گفت: جای بس تعجب دارد که چاپخانه ها و صنف ما که فرهنگی به حساب می آیند، علاوه بر مالیات تکمیلی، ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند و این بحران تا جایی ادامه پیدا می کند که حساب مدیران چاپخانه ها مسدود می شود و هیچ توجهی در این زمینه صورت نمی گیرد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام نیز در این آیین گفت: مشکلات حوزه صنعت چاپ بیش از سایر رشته ها و عرصه های چاپ و نشر است، صنعتی که نوآوری و تکنولوژی در آن سرعت شگرفی دارد و روز به روز ماشین آلات و داشته های مادی در آن تغییر می کند که این مساله اهمیت حمایت از چاپخانه ها در این بخش را دوچندان می کند.
یارالله نصیری با اشاره به اینکه مشکلات چاپخانه ها در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری است، گفت: ما به عنوان بخش صنعت و معدن استان، به دلیل مشغله های زیادی که در بخش های دیگر صنعتی داریم، به این حوزه کمتر پرداخته ایم و از این بابت صنعت چاپ آسیب ها و محدودیت های ویژه ای پیدا کرده است.
وی ادامه داد: بسیاری از صنایع با مشکل مالیات مواجه هستند و متاسفانه صنعت چاپ از این قاعده مستثنی نیست و از آنها مالیات اخذ می شود که با واقعیت های تولید و فضای کسب و کار همخوانی ندارد.
وی با اشاره به اینکه شیوه کنونی مالیات گرفتن ناکارآمد است و بنیان کسب و کارهای موجود را نابود می کند، گفت: رشد و شکوفایی درآمدها از طریق تغییر در روش های اخذ مالیات اتفاق می افتد و این مسئله با بازسازی تجهیزات صنعت چاپ و تامین تسهیلات گره خورده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام در این آیین با تبریک روز صنعت چاپ به فعالان و پیشکسوتان این عرصه گفت: این همایش با همکاری اتحادیه چاپخانه داران استان، معاونت فرهنگی و رسانه ای اداره کل و موسسه فرهنگی هنری عصر پیام ایلام برگزار شد و هدف آن اطلاع از دغدغه های چاپخانه داران است.
وی با بیان اینکه صنعت چاپ در استان با مشکلات و مسائل جدی مواجه و دشواری ها و دغدغه های بسیاری در حوزه چاپ وجود دارد از اعلام آمادگی این اداره کل از چاپخانه داران استان در چارچوب قانون خبر داد.
در این همایش از غلامحسین خانی مدیر چاپخانه وحدت، منصور مهدوی مدیر چاپخانه نور، عبدالله فلاحی مدیر چاپخانه فرهنگ، علی قاسمی نژاد مدیر چاپخانه بهار، ستار شاه ولی مدیر چاپخانه سپهر، آرمین آرامیان مدیر چاپخانه سپهر، کوروش سالکی مدیر چاپخانه سروش، حبیب اسکندری مدیر چاپخانه پیام، یاسین درویسی مدیر چاپخانه اندیشه، احسان قیصربیگی مدیر چاپخانه کوثر و رجب اهل والی مدیر چاپخانه گلستان تقدیر و تجلیل شد.
همچنین در ادامه از 12 نفر از مدیران چاپخانه های دیجیتال شامل گلها، فرارنگ، سیمای شهر، جعفریان، آرا، کریمی، منالی، گویا، مامی، خجسته، نگین غرب و سلیمانی تجلیل شد.
تقدیر از اعضای اتحادیه چاپخانه داران ایلام پایان بخش این مراسم بود.
16 چاپخانه سنتی، 27 چاپخانه دیجیتال، یک لیتوگرافی و 12 چاپ سیلک در استان ایلام فعالیت می کنند.
در سالنامه رسمی کشور 11 شهریورماه به عنوان روز صنعت چاپ نامگذاری شده است.
7171/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.