به گزارش ایرنا، نسل امروز بی شک آینده ساز فردای کشور است و دانش سیال امروز، توسعه فراگیرتکنولوژی و تغییرات سریع در عرصه علم و فناوری در جهان، نیازمند ساختن نسلی کارآمد و با مهارت برای آینده است.
مهارت آموزی در نظام های آموزشی پیشرفته جایگاه ویژه ای دارد زیرا تنها آموزش سطحی منابع درسی به دانش آموزان نمی تواند آنان را برای زندگی آینده آماده کند.
برای پرورش نسلی کارآمد که بتواند آینده روشنی را برای کشور رقم زند، باید به فکر راه های افرایش مهارت افراد درفرآیند تعلیم و تربیت بود.
یکی از مهم ترین گام ها در مسیر تغییر نگاه نمره محور حاکم بر نظام آموزشی، افزایش درک و مهارت دانش آموزان نسبت به مهارت آموزی است.
تحول در روش های آموزشی و محتوای کتاب های درسی از محورهای مهم دیگر برای توانمندسازی هرچه بیشتر دانش آموزان است که همواره از سوی کارشناسان آموزشی مورد توجه قرار می گیرد.
به منظور بررسی میزان اهمیت مهارت آموزی در نظام آموزشی، بازنگری در روش های آموزشی و محتوای آموزشی کتاب های درسی از گام های مهم است که در این مسیر باید برداشته شود.
***مهارت افزایی در چرخه آموزشی
نماینده مردم کرج، اشتهارد، فردیس و آسارا در مجلس شورای اسلامی گفت: سهم آموزش و پرورش در بودجه عمومی کشور کم است و نمی تواند پاسخگوی نیازهای خانواده بزرگ آموزش و پرورش باشد.
محمد جواد کولیوند اظهارداشت: در بیشتر کشورهای دنیا سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور بین 15 تا 25 است در حالی که در ایران 10 درصد است.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش با یکسری چالش های اساسی مواجه است، خاطرنشان شد: اما این چالش ها و مشکلات نباید مانعی در مسیر کارآمدی این نهاد مهم در کشور باشد.
وی تصریح کرد: درحال حاضر آموزش و پرورش نقش کمی در آموزش مهارت های زندگی و حرفه ای به افراد را برعهده دارد.
وی اضافه کرد: شرایط زندگی امروز ایجاب می کند تا به دانش آموزان بسیاری از مهارت ها آموخته شود لذا محتوای کتب درسی دانش آموزان باید متناسب با نیاز روز جامعه تنظیم شود.
وی با بیان اینکه در محتوای کتاب های درسی دانش آموزان باید آموزش مهارت های زندگی گنجانده شود، یادآورشد: آموزش و پرورش باید بسترهای لازم را برای آموزش مهارت های حرفه ای به دانش آموزان را نیز فراهم کند.
این نماینده ادامه داد: ما باید جذب دانش آموزان به رشته های مهارتی را افزایش دهیم و در این مسیر از مشاورانی استفاده کنیم که بتوانند دانش آموزان را به سمت و سوی مهارت های حرفه ای هدایت کنند.
کولیوند گفت: امروزه، دانش آموزانی که به سمت رشته های مهارتی می روند، پس از فارغ التحصیلی کمتر دچار پدیده بیکاری خواهند شد.
وی افزود: توجه به موضوع مهارت در نظام آموزش و پرورش می تواند برطرف کننده نیازهای آینده کشور باشد.
وی بیان داشت : آموزش و پرورش باید همواره برای دانش آموزان و خانواده ها نشست مشاوره تحصیلی برگزار کند تا آنان با اهمیت مهارت آموزی شناخت لازم را پیدا کنند.
وی با اشاره به اینکه کتاب های درسی باید مهارت محور شوند و اطلاعات عمیق تری را در اختیار دانش آموزان قرار دهند، ادامه داد: برای پیشرفت علمی و پرورش نسلی کارآمد، چاره ای جز تغییر در زاویه دیدمان نسبت به محتوا و روش های آموزشی مدارس نداریم.
***ایران مهرت طرحی برای اشتغال
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت: طرح ایران مهارت با همکاری سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای در کشور در حال اجراست که 10 درصد دانش‌آموزان را تحت پوشش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی قرار داده است.
علی زرافشان بیان داشت: در طرح ایران مهارت که می تواند نقش موثری در هدایت دانش آموزان در کسب مهارت های حرفه ای به صورت تخصصی داشته باشد 300 هزار دانش‌آموز تحت پوشش قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: از طریق صندوق کارآفرینی امید به دنبال حمایت مالی از دانش آموزان هستیم.
وی اضافه کرد: از طریق این صندوق به دانش‌آموزانی که خود اشتغال شوند و کار تولیدی را آغاز کنند از پنج میلیون تومان تا 10 میلیون تومان وام پرداخت می‌ شود.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش بزرگ‌ترین دستگاه متولی آموزش‌های رسمی مهارت در کشور است، خاطرنشان شد: در حال حاضر بیش از 38 درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه در دو شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش مشغول تحصیل هستند.
وی یادآورشد: دانش آموزان در شاخه فنی و حرفه ای در بیش از 40 رشته و در شاخه کاردانش در بیش از 150 رشته در حال تحصیل هستند.
زرافشان ادامه داد: اگر به آمار شاغلان کشور که وزارت کار اعلام کرده، دقت کنیم، 73 درصد دارندگان مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی هستند و بیش‌ترین بار فشار برروی هنرستان‌ها و مدارس است که نیروی کار مورد نیاز بخش‌های صنعت و خدمات را فراهم می‌کنند.
وی گفت: امروز تنها آموزش مهارت منجر به ایجاد شغل نمی‌شود بلکه باید به مقوله کارآفرینی در کنار آموزش‌های مهارتی توجه شود.
وی تشکیل بازارچه‌های کسب و کار دانش آموزی و پیوند میان آموزش و اشتغال را به منظور سوق دادن دانش آموزان به سمت فعالیت های فنی حرفه ای دانست.
***ضرورت افزایش مهارت
مدیرکل آموزش و پرورش البرز نیز به خبرنگار ایرنا، گفت: تقویت مهارت‌های پایه یا رویکرد کارآفرینی و اشتغال در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است.
خسرو ساکی اظهارداشت: آموزش 500 نوع مهارت در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است تا با تجهیزات اندک دانش آموزان مهارت ببینند.
وی بیان داشت: در بحث مهارت‌ها ارائه آموزش مهارت‌های مبتنی بر اشتغال است به گونه ای که در دهه 70 با ایجاد شاخه کاردانش در فرآیند تعلیم و تربیت در این راه گام برداشته شد.
وی تصریح کرد: آموزش‌های مهارتی به دانش آموزان باید همگام با صنعت جلو برود لذا به دنیال توسعه مهارت‌های منجر به اشتغال با رویکرد کم کردن فاصله آموزش‌های مهارتی با صنعت و بازار کار هستیم.
وی اضافه کرد: در آموزش و پرورش نیروی انسانی تربیت می‌کنیم اما جذب بازار کار نمی‌شوند و این به معنای هدررفت منابع است چون نگاه دانش آموزان و خانوده ها به کنکور معطوف شده است.
وی تصریح کرد: آموزش‌های مهارتی به دانش آموزان را باید به سمت یک برنامه کوتاه مدت سوق دهیم تا به اهداف تعیین شده دست پیدا کنیم.
ساکی با اشاره به اینکه دولت به تنهایی نمی‌تواند این بار سنگین را به مقصد برساند ، خاطرنشان شد: برای تحقق اهداف تعریف شده در بخش مهارت آموزی به دانش آموزان باید از مشارکت بخش غیردولتی نیزاستفاده کنیم .
وی یادآورشد: سیستم آموزشی باید به سمتی حرکت کند که درک علمی دانش آموزان در کنار مهارت آموزی بالا برود.
وی تصریح کرد: برای دستیابی به این مهم باید از روش های آموزشی قدیمی که به جای آموختن مهارت، تقویت استعدادها و بالا بردن درک آموزشی دانش آموزان بر آموزش سطحی، نمره و معدل معطوف است فاصله گرفت و در اندیشه به روزرسانی آموزگاران، روش های آموزشی و محتوای منابع درسی بود.
وی در ادامه به نقش مهم مهار ت آموزی در غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان پرداخت و اضافه کرد: انتخاب شعار 'هر دانش آموز یک مهارت' در تابستان می تواند طرحی نو برای غنی تر شدن برنامه های اوقات فراغت و راهکاری برای بروز خلاقیت و نوآوری دانش آموزان باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش البرز با بیان اینکه امروز اشتغال و دستیابی به شغل مورد علاقه و در عین حال در آمدزا، از اساسی ترین نیازهای جوانان و دانش آموزان در آینده به شمار می رود، اظهارداشت: همه دانش آموزان باید در کنار تحصیل خود را موظف به مهارت آموزی در یک حرفه که به آن علاقه دارند بدانند.
ساکی برمهارت آموزی و پرورش نیروی کارماهر، در قالب آموزش های پیش از اشتغال و حین اشتغال به نحوی که با نیازسنجی و انتظارات بازار تناسب داشته باشد تاکید کرد و افزود: مهارت آموزی یک ضرورت غیر قابل اجتناب در جامعه است زیرا بستر و روحیه خودباوری و کارآفرینی را در جامعه بوجود می آورد.
وی یادآورشد: باید با فراهم کردن ساختارهای مناسب، دانش آموزان به آموزش های مهارتی گرایش پیدا کنند زیرا در سازمان آموزش فنی و حرفه ای ظرفیت خوبی برای این مهم وجود دارد.
وی اضافه کرد: دوره‌های مهارتی به منظور توانمندسازی، ارتقاء سطح خودباوری و تقویت روحیه کار، تلاش، فرهنگ و مسؤولیت پذیری دانش آموزان در شهرستان دشتی اجرایی می شود.
وی خاطرنشان شد: هدایت دانش آموزان به سمت رشته های مهارتی منوط به آگاهی بخشی به دانش آموزان واولیا است زیرا کاهش یا ریشه کنی بیکاری در جامعه بستگی به گسترش دامنه مهارت آموزی در بین دانش آموزان در شاخه کاردانش و فنی حرفه ای دارد.
وی بیان داشت : در آموزش و پرورش فرصت مهارت آموزی برای دانش آموزان در قالب طرح ایران مهارت و شاخه کاردانش و فنی حرفه ای فراهم آمده است.
وی اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه نیز بر سهم آموزش فنی حرفه ای و کاردانش تاکید شده است پس باید دانش آموزان و اولیا را به سمت انتخاب رشته آگاهانه سوق دهیم .
وی توسعه مراکز مهارت آموزی، خرید خدمات و استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های افراد را به منظور ترویج فرهنگ مهارت حرفه ای در جامعه ضروری دانست.
ساکی یاد آورشد: در البرز 53 هنرستان فنی حرفه ای و 163 هنرستان کاردانش فعال است که در آن رشته های مهارتی مورد نیاز بازار کار مشغول تحصیل و حرفه آموزی هستند.
وی ادامه داد: برای پیشگیری از بیکاری و منتظر نشستن در دفتر مدیران دستگاه های دولتی برای تقاضای شغل ضرورت دارد دانش آموزان به رشته های مهارتی روی آورند.
وی تاکید کرد: یکی از مهمترین اولویت آموزش و پرورش دولت دوازدهم تقویت مهارت‌ها در دانش‌آموزان است و نخستین محور مهارت‌هایی است که سبک زندگی ایرانی و اسلامی را تقویت کند و این بدین معناست که در برنامه درسی به این موضوعات نپرداخته‌ایم اما باید با روش‌های مکمل این موضوع را تقویت کنیم.
***یادگیری مهارت ها و تضمین آینده
سرپرست معاونت آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: توسعه انسانی رکن اصلی توسعه پایدار است و باید برای ارتقای کیفیت آموزش در کشور تلاش شود و ضمن ارتقای کیفیت در آموزش دانش آموزان هم باید به فکر آینده خود بوده و سعی در موفقیت و یادگیری مهارت داشته باشند.
مهیار کرمی افزود: فنی و حرفه ای در تلاش است با ارایه آموزش های فنی متناسب با نیاز بازار کار و ظرفیت های درونی دانش آموزان زمینه های اشتغال را برای آینده آنها مهیا سازد.
وی اظهار داشت: توسعه انسانی رکن اصلی توسعه پایدار است و باید برای ارتقای کیفیت آموزش در کشور تلاش شود و ضمن ارتقای کیفیت در آموزش دانش آموزان هم باید به فکر آینده خود بوده و سعی در موفقیت و یادگیری مهارت داشته باشند .
وی به نقش هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش در توسعه اشتغال در کشور اشاره کرد و یادآورشد: نیاز کشور به توسعه پایدار و اشتغال جایگاه و اهمیت هنرستان ها را دو چندان می کند و رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش از ضروریات آموزش و پرورش است .
وی افزایش ظرفیت کارگاه های آموزش فنی و حرفه ای را با وجود مربیان مجرب در جهت توسعه مهارت آموزی و توانمندسازی دانش آموزان ضروری دانست و افزود: دانش آموزان می توانند با یادگیری و مهارت آموزی زمینه ایجاد اشتغال در آینده را برای خود رقم بزنند و با در دست داشتن گواهینامه فنی و حرفه ای یک پشتوانه ای برای اشتغال داشته باشند.
کرمی ادامه داد: در رشته های مهارتی به دنبال تقویت مهارت‌های پایه یا رویکرد کارآفرینی و اشتغال در بین دانش آموزان هستیم.
وی تصریح کرد: : طرح ملی ایران مهارت برای دانش آموزان مقطع متوسطه دوره اول با هدف آموزش مهارت های کسب و کار و آشنایی با رشته های فنی و حرفه ای است که در سال تحصیلی 96-97 در کشور به اجرا درآمده و تا پایان شهریورماه سال جاری ادامه دارد.
وی اظهار داشت: کاهش آمار بیکاری از اهداف این طرح به شمار می رود و گامی برای فرهنگسازی برای مهارت آموزی به شمار می رود.
وی در ادامه به اجرای این طرح ملی در 474 دبیرستان دوره اول متوسطه در این استان پرداخت و یادآور شد: در سه ماهه تابستان نیز برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان با شعار مهارت آموزی ، این طرح با مشارکت اداره کل فنی حرفه ای البرز ادامه دارد.
کرمی، دوره مهارتی این طرح را بین 60 تا 100 ساعت ذکر کرد و افزود: در این دوره دانش آموزان پایه هفتم 20 ساعت ، پایه هشتم 20ساعت و دانش آموزان پایه نهم 40 ساعت این دوره ها را از آموزش فنی و حرفه ایی فرا می گیرند.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش البرز طی موافقت نامه ای با اداره کل فنی و حرفه ای استان در اجرای شیوه نامه وزارتی طرح مذبور به تعداد 5 هزار و 709 دانش آموز در 9 دپارتمان و در بیش از 30 پودمان مهارت ارائه کرده است.
وی افزود : در این طرح دانش آموزان بر اساس استعداد و علاقمندی تحت پوشش دوره های عملی ایران مهارات قرار گرفته اند.
وی گفت : الویت تدریس در این رشته ها را مدرسین آموزش و پرورش ، دبیران فنی و حرفه ایی ، فزهنگ و هنر و مربیان آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ایی ابر عهده دارند.
وی یادآور شد: برای دانش آموزان در پایان دوره گواهینامه مهارت صادر می شود.
*** جدی گرفتن آموزش مهارت ها
مدیر کل سازمان فنی حرفه ای البرز نیز گفت: خانواده آموزش مهارت های فنی حرفه ای را برای فرزندانشان جدی بگیرند تا در آینده فرزندانشان بیکار نباشند.
تقی غیاثی تبار افزود: طرح ایران مهارت یک طرح خوب برای گسترش فرهنگ مهارت آموزی در بین دانش آموزان است تا آنان بر حسب علاقه و توان یادگیری دوره های مهارتی یک حرفه را سپری کنند.
وی یادآورشد: این طرح با همکاری وزارت اموزش و پرورش اجرا می شود که مهم ترین ویژگی ان را می توان در بخش اشنایی دانش اموزان برای کمک به انتخاب رشته در دوران دوم متوسطه ذکر کرد.
وی تصریح کرد: این طرح در سال 1396 مصوب شد و به طور خلاصه تلاش می‌کند تا در دوره متوسطه اول و دوم برنامه‌ای را برای آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با فضای کار و اشتغال، ارتقای توانمندی‌ها و مهارت‌های متناسب با ویژگی‌های شناختی و جمعی آنها ، پیوند بیشتر آنها با فضای کسب ‌وکار و فعالیت‌های کارآفرینانه ارائه دهد.
وی اضافه کرد: براین اساس در قالب تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش فعالیت این طرح در البرز اجرایی شده است.
2819/1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.