به گزارش ایرنا، پیمودن پله های اقتصادی و علمی در کشورهای توسعه یافته و مدرن امروز اگر چه بعضا' با خلق و خوی استعماری پیش رفته اما آمیختگی علم و پژوهش با اقتصاد به خلق ثروت های جدید و فناوری انجامیده بطوریکه فاصله اقتصادی و علمی برخی کشورها به مراتب از دیگران بیشتر شده است.
با اینکه درهای باز اقتصادی بر روی واردات و صادرات می تواند سوپاپ اطمینانی برای تغییر در تولید و ارتقای کیفیت باشد اما در شرایطی که دشمنان مسیرهای مراوده را بر روی یک ملت می بندند آنچه می تواند ناجی اقتصادی باشد نگاه تمام عیار به داشته های درونی است.
با این وضعیت ، اقتصاد مقاومتی می تواند با تلفیق علمی ، پژوهشی و تولیدی مسیر تکاملی همطراز با اقتصاد و تحول و توسعه ای جهانی پیش برود ، مسیری که درون زا بوده و برونداد آن خلق شیوه های جدید تولید است.
اقتصاد مقاومتی می توان ابعاد مختلف را در بر گیرد و رشد متوازن در تمام بخش ها را داشته و کشور را در بزنگاه ها به سرمنزل مقصود برساند.
اما تحقق اهداف و سیاست های اقتصاد داخلی الزاماتی را نیاز دارد که عمده‌ترین آن‌ها حمایت از صادرات، توجه به مدیریت و اصلاح الگوی مصرف، جذب سرمایه‌های خارجی، اصلاح و جهت‌گیری نظام بانکی مهم ترین آنها به شمار می رود.
برهمین اساس سی و ششمین نشست اقتصاد مقاومتی دراستان البرزبه بررسی اقدامات انجام گرفته برای تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت ، نشستی که حکایت از تلاش دستگاه های اجرایی برای پیمودن مسیرهای توسعه ای داشت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار البرز دراین نشست گفت: 24 کارگروه در حوزه اقتصادی استان البرز برای پبیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی پیش بینی شده است.
عبادالله کامکار افزود: 843 مصوبه در 86 جلسه با 352 موضوع در این بحث مهم داشتیم که کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید از اهم رویکردها به شمارمی رود.
وی ادامه داد: این کارگروه نیز با 35 جلسه در سال جاری و بررسی 237 پرونده توانسته در حوزه خود اقدامات موثری را داشته باشد.
کامکار گفت: گزارش پرداخت در حوزه رونق تولید نیز از سال گذشته تا تیرماه جاری از معرفی 798مورد به بانک ها خبر می دهد.
وی ادامه داد: رتبه اول کشور در پرداخت تسهیلات و رتبه دوم بازسازی و نوسازی داشتیم که کارگروه اشتغال نیز با ایجاد 53هزار شغل رتبه خوبی را توانست کسب کند.
وی خاطرنشان کرد: رویکرد اجرایی و راهکاری اشتغال است و راه اندازی نمایشگاه بین المللی مطرح شده تا زیر ساختها هرچه بیشتر دراین زمینه فراهم شود.
معاون استاندار البرز گفت: در بحث کارگروه شورای هماهنگی بانک ها پنج نشست در سالجاری داشتیم که 15 موضوع با 22 مورد مصوبه مدنظر قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: کارگروهی برای انرژی های نو پیش بینی شده که تمام امور نویدبخش اقدامات موثر در حمایت از تولید داخل و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دارد.
مدیرکل اقتصاد و دارایی استان البرز نیز به برنامه های اجرایی در بخش زیر ساخت ها پرداخت و گفت: اقدامات موثری برای قطارشهری و منطقه ویژه اقتصادی پیام دراین استان صورت گرفته است.
ابوالفضل فلاح افزود: برای بحث انجمن نساجی کارشناسی شده و در تلاش هستیم تا با طرح های کارشناسی این مهم نیز تحقق بخشیده شود چراکه نساجی بخش مهمی از اشتغال را تشکیل می دهد.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری های خوبی را درالبرز شاهد هستیم و صنعت سیمان مجوز گرفتیم تا برای دهه فجر آماده شوند.
فلاح خاطرنشان کرد: ایجاد خط اعتباری و تخصیص تسهیلات از بانک توسعه تعاون به شرکت تعاونی تامین نیاز انجمن نساجی به میزان 20 تا 25 میلیارد تومان از جمله پیشنهادات ارایه شده برای تامین مالی واحدهای انجمن نساجی است.
وی گفت: همچنین هفت شرکت برای فعالیت به منابع طبیعی و محیط زیست معرفی و 13 شرکت مدارک آنها در کمیته فنی بررسی شده است .
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز نیز درادامه با تاکید بر اولویت بر پروژه های اقتصاد مقاومتی گفت: روند اجرایی این پروژه ها دراین استان به جدیت دنبال می شود.
زهرا عربشاهی تاکید کرد: کارگروه های تخصصی فرماندهی اقتصاد مقاومتی با شناسایی پتانسیل های مختلف حوزه اقتصاد در تلاش برای تحقق سیاست ها و اهداف آن هستند.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین لازم است تدابیر و راهکارهای اساسی از سوی دستگاه های اجرایی عضو این فرماندهی هرچه بیشتر و بهتر با تعامل سازنده ارائه شود.
عربشاهی افزود: بخش قابل توجهی از شعار سال ' حمایت از تولید داخل ' در نتیجه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی خواهد بود بنابراین نشست های این فرماندهی از اهمیت بالایی برخوردار است.
8029/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.