زمین لرزه، بارش برف سنگین و هر عامل بحران زای دیگری می تواند رخ دهد بدون اینکه کشور را در شرایط بحرانی قرار دهد که لازمه دستیابی به این هدف مهم دقت نظر در پیش بینی ها و برنامه ریزی برای پیشگیری و داشتن برنامه جامع خطرپذیری متناسب با شرایط و مختصات هر منطقه از کشور است.
تحقق پیشگیری نیز خود نیازمند توجه مردم و دستگاه ها به ویژه دستگاه های امدادرسان و خدمات رسان و مسئول در مدیریت بحران به پیش بینی ها و جدی گرفتن آنها است و از سویی دقت پیش بینی ها را نیز باید بالا برد تا اعتماد به آنها بین مردم و مسئولان افزایش یابد.
بارش برف سنگین در هفته های گذشته که باعث ایجاد اختلال در تردد خودروها در معابر درون و برون شهری به ویژه بزرگراه تهران - کرج شد، نمونه ای است که با بررسی عوامل وقوع آن و رفع نواقص می تواند از تکرار چنین حوادثی جلوگیری کرد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز استان البرز با برگزاری میزگردی در این خصوص با هدف آسیب شناسی اقدامات صورت گرفته و تاکید بر جایگاه پیش بینی و پیشگیری با دعوت از مدیرکل مدیریت بحران استان البرز، مدیرکل هواشناسی و مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان به بررسی این موضوع پرداخته است.
مهدی مهرور مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز در این میزگرد گفت: یکی از اولویت ها حوزه پیشگیری و پیش بینی است و تقویت جایگاه این دو اصل مهم می تواند مانع از وقوع بحران و یا کاهش آثار بحران ها شود.
مهرور افزود: در زمان بارش برف اخیر که از بارش های شدید بود، اقدامات هوشمندانه ای صورت گرفت و بر این اساس خسارت های زیادی در برنداشت. در تجربه اخیر پس از اعلام اخطارهای هواشناسی بلافاصله جلسات هماهنگی بحران تشکیل شد و هماهنگی ها با دستگاه های اجرایی مرتبط جهت پیشگیری از حوادث احتمالی به عمل آمد.
مدیرکل مدیریت بحران البرز گفت: بخشی از مشکلات در استان البرز برغم تلاش هایی که صورت می گیرد، به دلیل نبود زیرساخت ها و نزدیکی به پایتخت است.
وی افزود: امروز استان نوپای البرز برغم مساحت کم با مهاجرت پذیری بالایی مواجه است که باید این مشکلات را به امکانات کم آن از جمله استیجاری بودن ساختمان های اداری اضافه کرد.
مدیرکل بحران استانداری البرز خاطرنشان کرد: براساس گزارش ها البرز محل عبور 18 استان کشور است که این حجم ترافیک و قرار گرفتن آن در شاهراه های ارتباطی کشور مشکلاتی بسیاری را به نوبه خود به وجود آورده است.
وی ادامه داد: بنابراین باید به البرز نگاه ملی داشت، یعنی تجهیزات و امکانات خاص خود را داشته باشد تا به همراه برنامه های پیشگیرانه بتوان از وقوع بحران جلوگیری و یا ابعاد آن را کنترل کرد.
وی یادآورشد: چنانچه در بروز مشکلاتی که در برف اخیر شاهد آن بودیم برخی از این کمبودها احساس می شد.
مدیرکل بحران استانداری البرز گفت: بخش قابل توجهی از مشکلات علاوه بر زیر ساخت ها و کمبود امکانات دراستان البرز به بی توجهی به هشدارها بازمی گردد.
وی اضافه کرد: براساس گزارش ها در همین برف اخیر 95 درصد خودروهایی که دچار مشکل شده بودند، زنجیر چرخ و سوخت کافی نداشتند.
مهرور گفت: مدیران البرز با همین اندک تجهیزات هماهنگی و همسویی را دارند، اکنون در حوزه درون شهری یکی از اولین استان هایی هستیم که پیگیر تشکیل ستاد مدیریت بحران در شهرداری ها شده ایم و هرماه باید دراین زمینه جلسه برای بررسی آسیب ها و مشکلات تشکیل شود.
وی اضافه کرد: یکی از مشکلات در برف اخیر که پیش بینی نشده بود و مشکلاتی را ایجاد کرد دپوی نمک در خیابان ها بود که جلسات هماهنگی در این زمینه برگزارشد.
مهرور یادآورشد: اکنون براساس مصوبه تمام اقدامات دستگاه های اجرایی از جمله شهرداری در نشست های مدیریت بحران مورد پیگیری قرار می گیرد.
وی گفت: طرح جامع خطرپذیری شهرها و شهرستان ها ضرورتی اجتناب ناپذیر دراستان البرز است که همه موارد خطرپذیری استان را شامل می شود و به صورت مدون باید برای آن برنامه ریزی داشت.
مدیرکل بحران استانداری البرز اضافه کرد: با این طرح به دنبال پیش بینی، پیشگیری از بحران و تاب آوری هرچه بیشتر جامعه در مواقع بحرانی هستیم تا از آماده باش بیشتری برخوردار شویم.
وی ادامه داد: تامین سالن های چند منظوره و اسکان اضطراری، تقویت آتش نشانی و تجهیزات ایمنی باید به روز شده و در بودجه شورای شهر دیده شود.
مهرور افزود: ازسوی دیگر آموزش و نقش آن از اهمیت بالایی برخوردار است که دراین زمینه علاوه بر اقشار مختلف مردم جمعیت های دانش آموزی نیز مدنظر قرار گرفته است.
مدیرکل بحران استانداری البرز گفت: در کنار این اقدامات آموزشی جمعیت هلال احمر نیز با طرح های آموزشی دیگر با همراهی تشکل های غیردولتی به یاری مدیریت بحران آمده که از جمله اجرای آن طرح خادم است.
وی اضافه کرد: امروز باید واکنش های اضطراری در محلات را تقویت کرد تا خود مردم به کمک مسئولان بحران را حل کنند.
مهرور ادامه داد: امروز بحث اطلاع رسانی دقیق در مواقع بحرانی از اهمیت بالایی برخوردار است که متاسفانه این مهم از سوی برخی از رسانه های غیر رسمی مورد توجه قرار نمی گیرد.
وی افزود: نگاه ما به رسانه های رسمی و مجوز دار از جمله ایرنا است که امیدواریم با همراهی هرچه بیشتر در اطلاع رسانی و هشداردهی مطلوب به مردم بتوانیم گام های اساسی در پیشگیری هرچه بیشتر از بحران ها برداریم.
مدیرکل بحران استانداری البرز گفت: آموزش، تمرین و مانور از اهم موضوعاتی است که باید از سوی دستگاه های اجرایی از جمله شهردارها مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: در برف سنگین اخیر847 نفر اسکان اضطراری در مساجد و مراکز داشتیم،3 هزار خودرو آزادسازی و یکهزار و 400 تخت پتو با همکاری 50 اکیپ عملیاتی هلال احمرو سایر گروه های امداد و نجات به مردم ارایه شد.
وی تاکید کرد: یکی از مشکلات اطلاع رسانی غلط برخی از شبکه های مجازی است که باید مدیریت شود. هرجا مردم و مسوولان در کنار هم بودند مشکل ها حل شده نظیر دفاع مقدس که اکنون نیز باید به این موضوع توجه جدی داشت.
منصور رحمانیان مدیریت هواشناسی استان البرز نیز در این میزگرد با تاکید بر نقش مهم پیش بینی و پیشگیری از مدیریت بحران، گفت: گاه به پیش بینی های صورت گرفته توجه نمی شود و همین موضوع مانع از تدوین برنامه ای پیشگیرانه می شود.
وی تصریح کرد: پیش بینی های هواشناسی البرز تا 97 درصد صحت دارد، اما در بخش تجهیزات با کمبود امکانات مواجه هستیم. اکنون در استان در بخش پیش بینی و مدل سازی به سطح نرمال رسیده ایم.
رحمانیان بیان داشت: هواشناسی البرز نیازمند 75 ایستگاه زمینی است که اکنون ایستگاه های هواشناسی از 35 دستگاه فراتر نمی رود.
وی با اشاره به ضرورت تامین امکانات مناسب و گسترش تجهیزات، اظهار داشت:در صورت اختصاص امکانات هواشناسی پیش بینی ها از40 کیلومتر به 4 کیلومتر کاهش یافته و نقطه ای انجام می شود.
رحمانیان خاطرنشان کرد: هواشناسی البرز موظف است پیش بینی ها را به مدیریت بحران استان گزارش کند.
وی با اشاره به نبود همدلی کافی بین کارگروه ها، بیان داشت: این رویه مشکلاتی را برای جامعه به وجود آورده است و می بایست همدلی و تعامل بین اطلاع رسانی و کارگروه بییشتر شود.
رحمانیان گفت: در گذشته پیش بینی های هواشناسی کشاورزی و راه ها به مراکز دولتی ارسال می شد و دراختیار کشاورزان و راهداران قرار نمی گرفت، اما اکنون این پیش بینی ها مستقیم به دست آنها می رسد.
مدیرکل هواشناسی با اشاره به طرح ترویج هواشناسی کاربردی، اظهارداشت: این طرح اکنون در البرز آغاز شده و 3 هزار کشاورز در این استان شناسایی شده اند که با آنها نشست های مکرری برگزار شده است.
وی ادامه داد: همچنین با دانشکده کشاورزی نیز همکاری لازم صورت می گیرد که نتیجه آن طراحی نرم افزار ارائه توصیه های هواشناسی زنبورداری، دامداری، کشاورزی و غیره است.
مدیرکل هواشناسی استان البرز با بیان اینکه اکنون مردم استان برای سفرها و دیگر برنامه های خود به توصیه های هواشناسی اهمیت می دهند، گفت: هواشناسی البرز اکنون به لحاظ پخش، اطلاعیه اخطاریه و پیش بینی هواشناسی مشکلی ندارد.
وی افزود: خدمات عامه هواشناسی البرز وسیع تر شده به طوری که استودیو هواشناسی در آینده آغاز به کار می کند و اخبار را به صدا و سیما و رسانه ها ارسال خواهد کرد.
رحمانیان یادآور شد: اکنون هواشناسی البرز قادر است که عمق لایه برف، سرعت وزش باد در سطوح فوقانی و رطوبت ابر را پیش بینی کند.
وی گفت: فعالیت هواشناسی در گذشته با یک ایستگاه هیچ هویتی نداشت، اما اکنون مرکز تحقیقاتی فعال شده و پیش بینی ها کمتر از شهرهایی مانند شیراز و اصفهان نیست.
وی با اشاره به اهمیت آموزش، خاطرنشان کرد: مرکز آموزش درپژوهشگاه هواشناسی البرز فعال است که بیشترین دوره ها پس از استان اصفهان در البرز برگزار شده است.
وی گفت: در صورتی که ایستگاه های زمینی به سطح استاندارد برسد در مورد پیش بینی نقطه ای پیشرفت کرده ایم، به طوری که می شود موج دریا، گرد و خاک و پیش بینی اقلیمی را صادر کرد.
رحمانیان افزود: هواشناسی البرز اکنون عضو شورای فنی استان است و همه دستگاه های اجرایی که پروژه عمرانی دارندموظف هستندپیوست های اقلیمی را ازهواشناسی بگیرند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان البرز نیز دراین میزگرد گفت: یکی از مشکلات امروز توجه کمتر به پیش بینی و اصل پیشگیری از بحران است، در صورتی این مشکل مرتفع شود علاوه بر کاهش بحران ها خواهیم توانست از ابعاد آن نیز بکاهیم.
ناصر چرخ ساز تصریح کرد: بازشدن گره ها در موقعیت بحران فقط با مشارکت همه جانبه آحاد مردم و مسئولین صورت می گیرد.
وی افزود: تلاش شده درمواقع بحران اصل تاب آوری درجامعه گسترش یابد که بخشی از آن مربوط به مردم و بخشی دیگر نیز مربوط به دستگاه های اجرایی است.
وی اضافه کرد: شناخت عملکرد در مواقع بحران می تواند ازبسیاری ازتهدید های حادثه کم کند. در مواقع مختلف مثل زلزله و یا برف اخیر شاید نبودن آگاهی های لازم برای مواجه با حل مشکل بحران بودیم.
وی خاطرنشان کردکه مشارکت همگانی درجامعه تاب آوری رابه دنبال دارد و اگر در مواقع بروز حوادث های طبیعی و غیرطبیعی تاب آوری وجود داشته باشد قطعا هیچ موضوعی به بحران نمی رسد.
چرخ ساز گفت: دربارش برف اخیر مردم می توانستند وقتی که بارش برف شرایط رانندگی را دشوار کرده بود، با کمک و مشارکت یکدیگر نسبت به بازگشایی راه تا حد ممکن کمک کنند.
وی یادآورشد که درچنین شرایطی نباید منتظر بود تا دستگاه های اجرایی به محل برسند و درفرصت های حاضر می توان درکمترین زمان به همنوع خود درحد توان کمک کرد.
چرخ ساز در بخش دیگری ازسخنان خود، آموزش، تمرین های امدادی و هدایت مردم به سمت مقابله با حوادث را از وظایف راهبردی جمعیت هلال احمرعنوان کرد و افزود: آموزش در مدیریت بحران امری ضروری بوده و نباید از اثرات آن برای داشتن یک جامعه آماده غافل شد.
وی اظهارداشت: استان البرز به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی و تراکم جمعیت همیشه در معرض خطرات طبیعی است و به این علت باید امدادگران آن همیشه آماده امداد رسانی باشند.
چرخ ساز گفت: استفاده از آموزش های تخصصی به اقشاری نظیر رانندگان باید صورت گیرد تا درمواقع حوادث با خودامدادی ازهمان لحظه حادثه بتوانند امدادرسانی لازم را انجام دهند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر البرز یادآور شد: رانندگان باید در مواقع بارش برف نحوه رانندگی کردن را بیاموزند تا سبب مشکلات برای سایر رانندگان و ایجاد گره ترافیکی نشوند.
وی افزود: در مواقع سرما و بارش برف همراه داشتن زنجیر چرخ الزامی است و علاوه بر آن وسایل گرما زا و مواد غذایی درهنگام سفر به همراه داشته باشند.
7410/2098/8029/مریم صوفی/حکیمه کشاورز/مژگان السادات سجادی**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.