به گزارش ایرنا، علیرضا پرستار روز چهارشنبه در همایش یک روزه کانون ملی بسیج تخصصی آّب و خاک که در معاونت آّب و خاک وزارت جهاد کشاورزی واقع در منطقه محمدشهر کرج برگزار شد،افزود: این طرح که به عنوان یک طرح کوتاه میان مدت و 5 ساله ارایه شده نیاز به یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی با بیان اینکه مطالعات بر اجرای این طرح از 1.5 سال پیش آغاز شده، اظهار داشت: جایگاه قنوات از لحاظ قدمت در مناطق محروم و وابستگی کشاورزی مردم آن مناطق به این آب ها، پدافند غیرعامل و همچنین اقتصاد مقاومتی بسیار ویژه است.
وی با بیان اینکه سازه های قنوات سازه هایی کاملا سازگار با محیط زیست هستند و بدون انرژی آّب را استحصال می کنند، گفت: هم اکنون برای قنوات سالانه 100 میلیارد ریال بودجه اختصاص می یابد ولی نیاز به اعتباری دوبرابری دارد.
پرستار ادامه داد: در سال های دورتر 80 هزار رشته قنات در کشور وجود داشت ولی پس از گسترش چاه های عمیق و حفر آن ها، رشته های قنات به 40 هزار کاهش یافت.
وی با بیان اینکه از حدود 700 هزار حلقه چاه عمیق کشور حدود 300 هزار حلقه غیرمجاز هستند، افزود: گسترش این چاه ها منجر به افزایش سطح آب های زیرزمینی و به تبع آن کاهش حیات قنات ها شد به طوریکه 25 درصد دیگر از 40 هزار رشته قنات نیز در سال های اخیر کاربری خود را از دست داده اند.
***اجرای طرح حاصلخیزی خاک رس
مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به اینکه خاک هم در آینده دچار مشکل خواهد شد، گفت: یکی از طرح هایی که از سوی این کانون به وزارت جهاد کشاورزی ارایه شده طرح حاصلخیزی خاک رس و اصلاح و بهبود خاک با عنوان 'ورتیسولها' است.
وی افزود: از 8.7 میلیون هکتار اراضی آبی کشاورزی در کشور حدود 1.3 میلیون هکتار مشکلی ندارند و مابقی محدودیت هایی همچون شوری، سنگلاخی و قلیایی بودن دارند که نیاز به اصلاح و بهبود دارند.
پرستار با بیان اینکه این طرح ها در مراحل مختلف تصویب قرار دارند، اظهار داشت:با توجه به اینکه آّب و خاک نقش اساسی در کشاورزی دارد و مشکلات زیادی که درهر دو بخش داریم، با توجه به محدودیت منابع آبی، توسعه افقی امکان پذیرنیست و بیشتر بحث بهره وری و توسعه عمودی مدنظر است.
86 میلیارد مترمکعب کل منابع آب کشاورزی است که 8 میلیارد مترمکب آن از طریق قنوات، 18 میلیارد مترمکعب از طریق چشمه ها، 45 میلیارد مترمکعب چاه ها و 15 میلیارد مترمکعب از طریق آّب های سطحی تامین می شود.
که 65.5 درصد آب های کشاورزی از طریق آّب های زیرزمینی تامین می شود و 34.5 آب های سطحی است که بعد از خشکسالی ها این میزان به 82.5 درصد توسط آب های زیرزمینی رسیده است.
6156/1535خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.