به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری البرز،«دکترمحمدعلی نجفی» صبح شنبه در«نهمین جلسه کارگروه اشتغال استان» که در سالن شهدای دولت برگزار شد،اظهار داشت: نهم دی ماه، روز میثاق بصیرت وحدت و تجدید میثاق با رهبری است و مردم در این روز برای اعلام پشتیبانی خود را از نظام جمهوری اسلامی و ولایت به صحنه آمدند.
وی در ادامه این روز را روز وحدت و میثاق با ولایت و نظام اسلامی دانست.
*تأکید استاندار بر رفع موانع اشتغال / ثبت 20 هزار فرصت شغلی طی 3 ماه
رئیس کارگروه اشتغال استان در محور دیگری با رصد وضعیت اشتغال استان طی سه ماه اخیر و با بیان اینکه تحرک و پویایی خود در حوزه اشتغال ایجاد شده است، افزود: از تلاش های انجام شده تشکر می کنم اما تنگناها و موانعی وجود دارد که باید برطرف شود.
استاندار البرز با اعلام اینکه پیش تر در استان تنها 500 نفردر بخش اشتغال ثبت نام داشته اند،ادامه داد: این رقم از 500 نفر به 20 هزار نفر رسیده است.
*افزایش تسهیلات مشاغل خانگی تا سقف 10 میلیون تومان
وی در ادامه سقف پرداخت تسهیلات بانکی در بخش مشاغل خانگی را نیز از 5 میلیون تومان به 10 میلیون تومان افزایش داد و گفت: متقاضی کار با رقم 5 میلیون تومان نمی تواند شغل ایجاد کند بنابراین تصمیم گرفته شد تا رقم پرداختی تسهیلات در بخش مشاغل خانگی به سقف 10 میلیون تومان ارتقا پیدا کند.
*تملک صنایع بدهکاراز سوی بانک ها بدون مجوز ستاد تسهیل ممنوع
نماینده عالی دولت در استان همچنین در رابطه با تملک صنایع بدهکار از سوی بانک ها نیز تأکید کرد: اجرای این امر منوط به اخذ مجوز از ستاد تسهیل و رفع موانع تولیدی استان خواهد بود.
*اشتغال بخش گردشگری تقویت شود
دکتر نجفی در ادامه با تأکید بر تقویت اشتغال بخش گردشگری گفت: انتظار می رود اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشرافی که در این بخش دارند تحرک بیشتری داشته باشند و به ویژه در بخش بوم گردی و شهرهای مستعد ظرفیت ها شکوفا شود.
استاندار البرز همچنین بهره مندی از مزایای صندوق کارآفرینی و امید را درایجاد فرصت های شغلی جدید مهم خواند و گفت: باید از ظرفیت این بخش نیز استفاده شود به ویژه در مناطق روستایی می توان با بهره مندی از پتانسیل های این مرکز طرح روستاهای بدون بیکار را محقق کرد.
*دستگاه های جا مانده از قافله ایجاد شغل بشتابند/ اسفندماه آخرین فرصت دستگاه ها برای تحقق تعهدات
دکتر نجفی در ادامه تأکید کرد: دستگاه هایی که از قافله ایجاد شغل جا مانده اند خود را به جایگاه 45 هزار فرصت شغلی برسانند.
وی با اشاره به کسب رتبه اول کمیته امداد امام خمینی (ره) در استان برای ایجاد فرصت های شغلی فراتر از تعهدات؛ خطاب به بانک ها و دستگاه ها نیز تصریح کرد: انتظار دارم تا اسفندماه پوشش صد در صدی را در پرداخت تسهیلات بانکی داشته باشیم و دستگاه هایی هم که عقب مانده اند خود را برسانند.
*شهرداران بازار فضای کسب و کاررا در مناطق فراهم سازند
استاندار البرز در ادامه نقش شهرداران را نیز در این زمینه مهم خواند و گفت: شهرداری که برای ایجاد فضای کسب و کار در مناطق تلاشی ندارد بهتر است که نباشد.
دکتر نجفی همچنین با اشاره به ظرفیت های صنعتی و خدماتی شهرستان ساوجبلاغ گفت: تحرک اقتصادی بسیار خوبی را در این شهرستان شاهد هستیم و کارهای خوبی انجام شده البته می طلبد اقدامات فراگیر تری نسبت به دامنه گسترده پتانسیل ها در منطقه صورت گیرد.
*مدیرکل اتباع استانداری تکلیف اتباع غیرمجاز را مشخص کند
استاندارالبرز در ادامه با بیان اینکه بخشی از فرصت های شغلی استان توسط اتباع افغانی بدون مجوز و شناسنامه تصرف شده است،به مدیرکل اتباع دستور داد تا به فوریت تکلیف اتباع غیرمجاز بدون شناسنامه را مشخص کند.
نجفی گفت: آمار اتباع افغانی در البرز بالا است و باید ساماندهی در این زمینه صورت گیرد.
*پیش بینی شغل جدید برای مجوز دارهای صاحب قلیان سرا
دکتر نجفی در بخش دیگری پیرامون دغدغه شغلی در قلیان سراها نیز گفت: تعطیلی قلیان سراها مصوبه مجلس و وزارت بهداشت است و ما نیز مجری قانون هستیم،قانون باید همیشه اجرا شود و ما نیز به دنبال این هستیم برای افرادی که مجوز دارند با جایگزینی شغل جدید زمینه ای را فراهم کنیم تا شغل جدیدی را آغاز کنند.
*سه شنبه های استان روز خاص مردم است
استاندار البرز در بخش دیگری به فرمانداران، مدیران و شهرداران تأکید کرد تا روزهای سه شنبه را برای رسیدگی و پیگیری دغدغه های مردم اختصاص دهند و ملاقات های مردمی برگزار کنند.
وی با تأکید بر اینکه باید حرف های مردم را بشنوید و برای رفع مسائل آنها تلاش کنید افزود: ایجاد بسترهای کیب و کار، رفع دغدغه های اشتغال و کارآفرینی و حمایت از طرح های اقتصادی یکی از تکالیف مسئولان استان در روزهای سه شنبه باشد.
استاندار البرز همچنین دستور داد تا جلسات ستاد تنظیم بازار تشکیل و آخرین وضعیت تأمین ارزاق و امکانات مورد نیاز مردم بررسی شود.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه فضای استان را به سمت مثبت شدن نرخ اشتغال پیش خواهیم برد افزود: علی رغم مهاجرت بالا و جایگزینی در اشتغال ناقص در بخش صنعت، پویایی بیشتری را شاهد هستیم، نرخ بیکاری در استان کاهش پیدا کرده است اما بجهت نرخ مهاجرت ها خود را آنگونه که باید نشان نمی دهد بنابراین باید موانع را برداریم تا اقدامات انجام شده در این بخش نیز دیده شود.
استاندارالبرزبا اشاره به نظرسنجی های صدا و سیمای استان از میزان رضایتمندی مردم در بحث ایجاد فرصت های شغلی گفت: یکی از عمده دغدغه های مرکز البرز انعکاس دغدغه های مردم است و طبق ارزیابی های انجام شده و گزارش های مردمی شاهد این هستیم که رضایت عمومی از اقدامات انجام شده در این زمینه مشهود بوده است.
*تشریح شرایط اشتغال استان از زبان مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی
طبق اعلام مدیرکل کار تعاون و رفاه اجتماعی استان تعداد اشتغال ایجاد شده در شهرستانهای استان از ابتدای سال ۹۶ تا کنون که در سامانه رصد نیز ثبت داشته اند در مجموع ۱۸ هزار و ۱۸۰ نفر بوده است.
که از این رقم سهم شهرستان کرج و فردیس ۱۲ هزار و ۶۲۶ نفر،ساوجبلاغ ۳ هزار و ۲۴۸ در اشتهارد ۵۳۳ نفر ،نظرآباد ۱ هزار و ۱۸۲ نفر ،طالقان ۱۰۱ نفر اعلام می باشد.
آمار ثبت نام شدگان در کاریابی های استان ۲۷ هزار و ۹۲۷ نفر اعلام شده است.در بحث دستگاه ها نیز ۴۵ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.
در بخش مشاغل خانگی نیز تا دی ماه سالجاری؛ ۵۵۹ مجوز صادر شده و ۱۳۶۷ نفر تا کنون ثبت نام کرده اند. بنا بر دستور استاندارالبرز سقف تسهیلات بانکی در این بخش نیز از ۵ میلیون تومان به ۱۰ میلیون ارتقا پیدا کرده است.
در بررسی عملکرد بانک ها نیز خلیلی می گوید: سهم بانک ها در معرفی برای پرداخت تسهیلات بانکی در حمایت از مشاغل خانگی هم یک هزار و ۸۵۰ نفر به بانک معرفی شده اند.
شاخص های عمده نیروی کار براساس آخرین نتایج آماری تابستان ۹۶ در مقایسه با میانگین کشوری نیز حاکی از اعداد قابل توجهی است؛ در حالی که نرخ مشارکت اقتصادی کشور ۴۱ است این رقم در استان البرز به ۳۶.۷ می رسد. نرخ بیکاری کشور ۱۱.۷ است و در البرز این رقم به ۱۳.۸ می رسد. همچنین نرخ بیکاری در نقاط شهری البرز ۱۴.۴،سهم اشتغال در خدمات ۵۴.۸،سهم اشتغال در صنعت ۴۲.۷، را نشان می دهد.
طبق اعلام مدیرکل کار تعاون و رفاه اجتماعی و گزارش اشتغال ایجاد شده در در سامانه رصد کمیته امداد امام خمینی( ره ) در استان البرز نیز با ۲ هزار و ۲۲۵ نفر بالاترین آمار را در ثبت ایجاد شغل در سامانه رصد داشته است.
*سهم میراث فرهنگی و گردشگری در ایجاد فرصت های شغلی
در ادامه از حجت الاسلام صابری مدیرکل جدید اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نیز در پاسخ به عملکرد این اداره کل برای تحقق فرصت های شغلی می گوید: از سهم دستگاه ها در بخش مشاغل خانگی ۱۵۴ مورد مربوط به میراث فرهنگی است و در بحث صدور مجوز ها نیز بعد از بهزیستی این اداره کل با صدور ۱۳۵ مورد مجوز رتبه دوم را دارد.
وی اضافه می کند:حفظ اشتغال موجود و ایجاد شغل جدید دو رویکردی است که در این اداره کل دنبال می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی استان می گوید : با پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان می توان فرصت های شغلی را برای کمتر از ۱۰ نفر ایجاد کرد. علاوه بر این بخش بوم گردی نیز ظرفیت های خوبی برای اشتغالزایی وجود دارد.
*صنایع غذایی و تبدیلی رسته های شغلی اولویت دار در البرز
در ادامه کلیات طرح تکاپو تشریح شد. این طرح طی دو ماه اخیر برای احصا فرصت های شغلی و رسته های اولویت دار فعال شده است. در این طرح رسته های دارای پتانسیل برای ایجاد شغل و دینامیک های موجود را بررسی خواهد کرد و با توجه به
تامین بودجه و منابع اعتباری ظرفیت های فرصت شغل را ایجاد خواهد کرد. البرز ۸۰۰ هزار نفر نیروی کار فعال دارد و سرریز نیروی کار از تهران به البرز و مهاجرت یکی از دو عمده دغدغه ها برای ایجاد شغل بشمار می رود. رشد سالانه جمعیت استان البرز برابر با ۲.۳۷ درصد، البرز را در رتبه چهارم استانهای مهاجر پذیر کشور قرار داده است. دو پدیده مهاجرت درون و برون استانی و مهاجرت معکوس نیز در روند ایجاد بسترهای شغلی تاثیرگذار بوده است.روند سهم اشتغال در استان و ظرفیت های آن نشان می دهد که صنعت و خدمات از بخش کشاورزی پیشی گرفته است.
رسته های اولویت دار استان البرز در ایجاد فرصت های شغلی تا کنون در بخش صنایع غذایی و تبدیلی پوشاک, چاپ و نشر و بسته بندی، بازرگانی و.. احصا شده و بعنوان مشاغل اولویت دار شناسایی شده است .

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 825818
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.