به گزارش ایرنا، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نهادهایی مانند بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی با هدف محرومیت زدایی، قدم های زیادی برداشته اند، اما این روزها کسانی به عرصه محرومیت زدایی به میدان آمده اند که گمنام، بی نام و نشان و بدون هیچ مزدی تنها با عشق و ارادت به امام مهربانی ها فعالیت می کنند و افتخار خادم یاری حرم رضوی را با خود به همراه دارند.
خادم یاران حرم رضوی، نام زیبای خادم یاری امام رئوفی را بر خود دارند که بارگاه مطهرش، میعادگاه عاشقان دل های خسته ای است که از جای جای ایران و جهان به عشق مهربانی اش رنج راه را به جان می خرند.
خدمت در حرم مطهر امام رضا(ع) حتی برای لحظه ای، آرزوی تمامی این عاشقان و دلسوختگان است، خادم یار حرم رضوی، نام مبارکی است که هر کسی نتوانسته به آن مفتخر شود، نوکری امامی که ضامن تمامی بندگان خداوند متعال است تا در روزهای غم و شادی در بارگاه باریتعالی شفیع آنان شود.
اما این روزها، خادم یاری رضوی تنها به خدمت در حرم امام رضا(ع) محدود نمی شود، می توان در گوشه گوشه این کشور، در شهر و روستا و در هر نقطه که محروم و محرومیت وجود دارد، خادم امام(ع) شد، طرح خادم یاری رضوی در سراسر کشور با هدف محرومیت زدایی و پاک کردن چهره شهر و روستاها از فقر آغاز به کار کرده و عاشقان ثامن الحجج(ع) با نام خادم یار حرم رضوی می توانند به محرومان این مرز و بوم با هر توان و تخصصی که دارند کمک کرده و پس از ماه ها خدمت صادقانه بدون چشم داشتی، خادم یار حرم رضوی در حرم مطهر شوند.
در البرز نیز دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی مشغول به فعالیت است و تاکنون توانسته در سکوت، به شهر و روستاهای این استان رفته، محرومان را شناسایی کنند.
ارادتمندان با پرچم سبز امام رضا(ع) زنگ خانه های محرومان را به صدا در می آورند و سوغات متبرک این امام همام را به تک تک آنها می رسانند، بیماران صعب العلاجی که با دیدن پرچم متبرک ایشان، دیدگانشان پر از اشک شده و بارقه امید به زندگی بار دیگر در دل هایشان زنده می شود.
هم اکنون دفتر نمایندگی به جز در کرج در فردیس، طالقان، ماهدشت، نظرآباد، چهارباغ و کوهسار راه اندازی شده است و بیش از 30 کانون خادم یاری از جمله کانون خادم یاران رسانه ها، پزشکان، وکلا و خادم یاری خواهران حوزه علمیه در استان فعالیت دارند و هر شخصی می تواند در حوزه تخصصی و کاری خود با هدف محرومیت زدایی در این کانون ها ثبت نام کنند.
این خادم یاران پس از فراگیری آموزش های لازم، می توانند در قالب خادم یار رضوی در شهر و روستا خود به خدمت بپردازند.
یکی از این خادم یاران که در حال فراگیری دوره آموزشی است در گفت وگو با ایرنا، گفت: با شرکت در این طرح می خواهم به آرزوی دیرینه ام که وصل شدن بیشتر به اهل بیت و اینکه به شفاعت آنها برسم، در این دوره ها افراد با هر توانایی و از هر قشری تنها به عشق امام رضا(ع) و با هدف محرومیت زدایی شرکت می کنند.
این خادم یار که نمی خواست نام اش آورده شود اضافه کرد: امروز پس از شرکت در این دوره های آموزشی، هر حرکت کوچکی که برای خدمت به هم نوع خودم انجام می دهم را به نام امام رضا(ع) ثبت می شود و در هر کاری که انجام می دهم به این اطمینان بیشتر از گذشته رسیده ام که ضامن آهو حافظ من نیز است.
وی اضافه کرد: امروز حضور امام رضا(ع) را بیشتر از گذشته در تک تک لحظات زندگی ام حس می کنم و این حضور سبب شده تا دیگر به سمت گناه کشیده نمی شوم، هر کسی به هر نحوی می تواند برای محرومیت زدایی به عشق امام رضا(ع) پا در این عرصه گذاشته و خدمت کند.
وی ادامه داد: اما تفاوت این خدمت رسانی این است که به نام امام رضا(ع)، در هر عرصه ای که بتواند به صورت رایگان تنها و تنها به عشق دریافت شفاعت امام رئوف به هم نوعانشان خدمت می کنند.
حامد رضوانی دیگر خادم یاری حرم رضوی نیز گفت: این باور که پس از شش ماه می توانم در حرم مطهر رضوی ، خدمت کنم ، انگیزه کمک رسانی با توان اندکی را که دارم افزایش داده، در سیره امام رضا(ع) خدمت تنها منحصر به چهار گوشه حرم نیست و هر کسی می تواند در منطقه خود به عشق امام(ع) خدمت کند.
وی اضافه کرد: بیشتر فعالیت ها در زمینه کمک به مستضعفین و محرومان است، زیارت تنها این نیست که به حرم برویم، بلکه باید تفکر رضوی و خدمت رسانی به مردم را افزایش دهیم، هر کسی در حوزه کاری خودش می تواند تحت عنوان خادم یاری امام رضا(ع) به مردم خدمت کند.
رضوانی گفت: به این طریق می توانیم محرومیت را در شهر و روستاهایمان از بین برده و آن موقع است که می توانیم بگوییم که یک جامعه رضوی داریم و همه خادم امام رضا(ع) هستیم.
وی ادامه داد: به نام امام(ع) بدون هیچ توقع و چشم داشتی به محرومان کمک کرده و کشورمان را می سازیم.
یکی دیگر از خادم یاران رضوی شرکت کننده در کلاس های آموزشی خادم یاری گفت: بازخورد شرکت در این طرح که مهم ترین هدف اش محرومیت زدایی و خدمت به مستضعفان است را امروز هر چه بیشتر در زندگی ام می بینم، بسیاری از آسیب ها و محرومیت ها در استان توسط دفتر آستان قدس شناسایی شده و افراد شرکت کننده در این طرح می توانند با استفاده از تخصص و امکانات خود به رفع این محرومیت ها و آسیب ها کمک کنند.
حسن حسین عسکری افزود: توفیق زیارت و خدمت به حرم مطهر امام رضا(ع) به دلیل بعد مسافت امروز دیگر در شهر و روستاهای خودمان امکان پذیر شده و به این باور رسیده ام که درون حرم امام(ع) خدمت می کنم.
وی اضافه کرد: همه افراد از هر قشری که هستند می توانند تنها و تنها به عشق ضامن آهو(ع) برای محرومیت زدایی گام بردارند و بدانند که امام خوبی ها شفاعت شان را می کند.
عسکری گفت: درهای آستان قدس رضوی برای رفع محرومیت زدایی برای همه باز است، برکات خادم یاری به نام امام رضا(ع) را به خوبی می بینم و بدون نگرانی و دغدغه ای با عنایت امام(ع) تمامی کارهایم آسان و عملی شده است.
سرپرست دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در البرز با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز البرز به تشریح
فعالیت های این نمایندگی در استان پرداخت.
عباس قاضیخانی افزود: عمده فعالیت ما، شناسایی محرومان و محرومیت زدایی در کنار دیگر نهادهای حمایتی است، هدف ما هم افزایی و استفاده از امکانات آستان قدس رضوی برای کمک هر چه بیشتر به مردم و رفع محرومیت از چهره شهر و روستاها است و در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و محرومیت زدایی خادم یاران رضوی این خدمت را انجام می دهند.
وی اضافه کرد: تاکنون بیش از 1هزار و 700نفر برای طرح خادم یاری ثبت نام کرده اند و از این تعداد800نفر آموزش دیده اند که برای 400نفر حکم صادر شده است.
قاضیخانی با بیان اینکه این احکام شش ماهه هستند، افزود:پس از این دوره خادم یاران مرحله گزینش را طی و پس از آن برای خدمت در حرم رضوی به آستان قدس معرفی می شوند که تاکنون 114نفر برای خدمت به حرم مطهر آماده شده اند.
وی ادامه داد: از این تعداد تاکنون 140 نفر به حرم مطهر برای خدمت معرفی شده و 12 نفر لباس مقدس خدمت به حرم را به تن کرده اند.
قاضیخانی با بیان اینکه تا پایان سال جاری بنا داریم تعداد افراد بیشتری را برای خدمت به آستان معرفی کنیم افزود: فرهنگ وقف در البرز حدود یک درصد است و ضرورت دارد که در ارتباط با نهادینه کردن هر چه بیشتر فرهنگ وقف در استان تلاش های بیشتری صورت گیرد.
سرپرست دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در البرز در ادامه از قابل دریافت بودن نذورات آستان قدس در استان خبرداد و گفت:این نذورات با هدف محرومیت زدایی با نظر واقف در استان و یا آستان قدس با هدف رفع محرومیت هزینه می شود.
وی با بیان اینکه هدف آستان قدس اجرای فرامین مقام معظم رهبری با هدف محرومیت زدایی است، اظهار داشت: خدمت ما در استان افتخاری و فراجناحی است و تنها هدف ما محرومیت زدایی و توسعه هر چه بیشتر کشور است.
قاضیخانی افزود:در ارتباط با مسایل اقتصادی با هدف رفع محرومیت و اشتغال زایی، کسانی که می خواهند در استان سرمایه گذاری کنند و طرح هایشان نیز صرفه اقتصادی دارد، طرح هایشان به آستان قدس ارسال در کمیسیون مربوطه بررسی و پس از تصویب، آستان قدس سهمی در اجرای آن بر عهده می گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از مردم درخواست کرد که در صورتی که وقفیاتی به نام آستان قدس وجود دارد و از آن خبر دارند به دفتر نمایندگی اطلاع تا به صورت قانونی این مساله بررسی شود.
سرپرست دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در البرز افزود: انتظار ما از مردم این است که در وقف به نام امام رضا(ع) به خصوص وقف هایی که هزینه ای نباشند و مقرون به صرفه هستند و می توان آنها را برای خود استان هزینه کرد اهتمام بیشتری داشته باشند.
قاضیخانی در بخش دیگری از سخنان خود به اعزام بیش از 2هزار و 500زایر بار اولی و محروم به بارگاه مقدس امام رضا (ع) اشاره و گفت: جامعه معلولان و بیماران خاص مانند سرطان نیز در قالب کاروان به حرم مطهر امام رضا(ع) اعزام می شوند.
وی ادامه داد: مریدان امام رئوف(ع) با هر تخصص می توانند با مراجعه به سامانه آستان قدس رضوی نمایندگی استان البرز مراجعه و در سرفصل های ارائه شده در این سامانه که می توانند ارائه خدمت کنند مشخص و محل خدمت در استان خودشان است.
قاضیخانی با بیان اینکه خدمت خادمیار افتخاری برای حل مشکلات مردم و خدمت مردم به مردم است، اظهار داشت : خادم یاران با هر تخصص، تحصیلات و تجربه ای می توانند در قالب کانون های خادم یاری ساماندهی و می توانند پس از ارائه آموزش های لازم به ارائه خدمت بپردازند.
7414/1535خبرنگار:وحیده عسکری**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.