منصور رحمانیان روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا، اظهار داشت: طبق پیش بینی ها، پائیز امسال گرم تر از سال های گذشته خواهد بود.
وی با بیان اینکه پیش بینی های فصلی و سالانه هواشناسی به صورت منطقه ای یا کشوری انجام می شود، گفت: طبق بررسی ها، مجموع بارش کشور در انتهای سال آبی 96- 95 نسبت به میانگین بلندمدت و سال گذشته به ترتیب 6 و 7 درصد کاهش نشان می دهد.
رحمانیان بیان کرد: انتظار می رود در نیمه اول مهرماه جاری بارش هایی در حد نرمال در استان های ساحلی خزر به ویژه نیمه غربی آن و مناطق شمال و شمال غرب کشور رخ دهد.
وی ادامه داد: در مجموع بارش های فصل پائیز در سطح کشور به ویژه در جنوب غرب کشور به کمتر از میانگین بلندمدت گرایش دارد.
مدیرکل هواشناسی البرز گفت: شرایط یاد شده مدیریت واقع بینانه منابع آب در حوضه های آبریز کشور از جمله البرز به خصوص برای تامین آب کشاورزی و شرب را در فصل بهار و تابستان سال آبی آینده می طلبد.
وی افزود: مجموع بارش های پائیز در استان های ساحلی دریای خزر در حدود میانگین بلندمدت پیش بینی می شود.
مدیرکل هواشناسی البرز بیان کرد: میانگین ماهانه دمای کشور در ماه های آغازین پائیز امسال به استثنای مناطق شرقی کشور بین نیم تا یک ونیم درجه بیش از میانگین بلندمدت خواهد بود.
رحمانیان اظهار داشت: در ابتدای فصل زمستان امسال دمای هوا تاحدودی تعدیل نرمال شده و حتی در برخی مناطق به کمتر از نرمال متمایل خواهد شد.
مدیرکل هواشناسی البرز گفت: بارش پائیز امسال در نوار شمالی کشور بدون تاخیر آغاز شده و انتظار می رود در یک ماه آینده شرایط بارشی در مناطق مذکور قدری بیشتر از حد نرمال باشد.
وی افزود: طبق بررسی نقشه های پیش یابی هوا بارش ها در سایر استان های کشور از جمله البرز به کمتر از میانگین بلندمدت خواهد رسید.
رحمانیان تصریح کرد: میانگین بارش پائیز 96 کشور با تلفیق برونداد مدل های مختلف توسط پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی تهیه شده است.
رحمانیان اظهار داشت: دربرخی مناطق کشور، بارش مناسبی در فصل پائیز سال جاری پیش بینی نمی شود و انتظار می رود با آغاز فصل زمستان قدری از کمبود بارش ها جبران شود.
میزان بارندگی البرز در سال آبی 96- 95 به نزدیک 400 میلی متر رسید که به علت خشکسالی های اخیر این میزان بارندگی نتوانست سفرهای زیر زمینی استان را پرآب کند.
7410/1535خبرنگار: مژگان السادات سجادی**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.