به گزارش ایرنا، حامد فرضی در نشست خبری با اصحاب رسانه در آستانه هفته منابع طبیعی که پیش از ظهر دوشنبه در محل سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، افزود:
اراضی که در استان البرز وجود دارد از نظر ارزش افزوده قابل مقایسه با استان های دیگر نیست و ارزش حدودی این اراضی رفع تصرف شده 2 میلیارد و 500 میلیون تومان تخمین زده شده است.
این مسئول اضافه کرد: 107 فقره پرونده تخلف در سطح 141 هکتار گزارش شد که منتج به صدور رای از سوی دستگاه قضا شد.
وی با اشاره به اینکه 59 فقره تخلف دامی شامل 40 هزار و 852 راس دام در این مدت داشتیم، گفت: 41 درصد افزایش حریق داشته ایم ولی از نظر میزان سطح کاهش داشته و 40 درصد کاهش سطح آتش سوزی را داشته ایم.
وی به برنامه های 11 ماهه امسال در حوزه منابع طبیعی اشاره کرده و ادامه داد: حفاظت از منابع طبیعی در اولویت امور این اداره کل است، بنابراین در این مدت گشت و پایش در سطح اراضی ملی 11 هزار و 750 مورد صورت گرفته است.
فرضی افزود: سعی شده کلیه ادوات مورد نیاز برای اطفا حریق در اختیار دهیاران و شوراهای روستا قرار گیرد که در صورت بروز حریق در اسرع وقت اقدام کنند.
وی با اشاره به سامانه 1504 به عنوان پل ارتباطی مردم و اداره منابع طبیعی است، خاطر نشان کرد: در سالی که گذشت آفت ملخ شکم بادمجانی در بخش طالقان و آسارا وجود داشت که در ابتدای شروع این آفت با اقدامات بیولوژِیک کنترل شد.
این مسئول گفت: برای 30 هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی البرز سند تک برگی اخذ شده و از 440 هزار هکتار اراضی ملی حدود 90 درصد دارای اسناد معتبر بوده و باقی نیز تا پایان سال 97 اراضی باقی مانده سند دار می شود.
وی افزود: در سال های گذشته ایجاد جنگل دست کاشت هزار هکتاری سیجان، آدران و شلمزار را داشتیم که با توجه به کمبود آب سعی بر این بوده جنگل های دست کاشت حفاظت شود و در این امر نیز موفق عمل شده است.
فرضی ادامه داد: 4 منطقه در استان البرز به عنوان ذخیره گاه شناسایی شده و قابلیت حفاظت و مراقبت ویژه را دارد و این مناطق هیچ گونه عملیات معدن و مخرب صورت نمی گیرد.
وی گفت: دشت اشتهارد و نظرآباد کانون های ریزگرد داخلی استان البرز محسوب می شوند، بنابراین برای کاهش ریزگرد ها و مهار این معضل پروژه های بیابان زدایی در دستور کار صورت گرفته است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز افزود: اکنون ساخت بزرگراه جنوبی در دستور وزارت راه است که از طریق قرار گاه خاتم که از محدوده کانون ریزگردهای استان البرز عبور می کند و به سبب این اقدام حدود 500 هکتار بیابان زدایی محقق می شود.
وی گفت: با اعتبارات اختصاص یافته از سفر رییس جمهوری به البرز مهار کانون ریزگرد ها در 2 هزار و 200 هکتار از اراضی بیابانی استان با طرح ها و برنامه های اساتید و محققان دانشگاهی تحقق پیدا م کند.
فرضی افزود: 373 هزار هکتار مرتع در استان البرز وجود دارد و 200 هزار دام وارد این عرصه ها می شود که 100 هزار دام مازاد است و این امر موجب مخاطراتی برای منابع طبیعی و ایجاد بحران های طبیعی شده است.
وی اضافه کرد: برنامه جدی کنترل دام با 6 استان همجوار اجرایی شد که اگر استانی دام بدون هماهنگی وارد البرز کند ناظران پیگیر بوده و برخورد قانونی صورت می گیرد، از اول فروردین 95 تا 15 مهر امسال 60 هزار دام از استان خارج شده است.
این مسئول گفت: برخلاف اینکه استان البرز شرایط آب و هوایی دلپذیری دارد 13 و نیم تن فرسایش خاک داریم که به مناطق کویری نزدیک است.
وی افزود: با توجه به کمبود اعتبارات سعی شده فعالیت های مربوط به مراتع در جای خود صورت گیرد البته در فصل بهار است برداشت غیر طبیعی گیاهان از مراتع با ریشه گیاه منجر به نابودی آن می شود که بر این اساس امسال در آسارا 500 کیلو از این محصولات با کمک دستگاه قضا ضبط شد.
فرضی با اشاره به اینکه استان البرز 24 هزار همیار طبیعت دارد گفت: تعاونی منابع طبیعی از سال گذشته پیگیری شده و البرز جزو استان های برتر با 23 تعاونی منابع طبیعی بوده است.
وی ادامه داد: از 15 اسفند تا 21 اسفند هفته منابع طبیعی نامیده شده و بر اساس روز شمار تعیین شده برنامه های جامع و کامل تری خواهیم داشت.
این مسئول با اشاره به اینکه اداره کل منابع طبیعی در موضوع واگذاری اراضی منابع طبیعی به عنوان یک عضو وارد عمل می شود گفت: درخواست متعددی برای واگذاری از جمله در حوزه شهرک های صنعتی داشتیم که سعی بر این بوده تمام‌مسائل برای کاهش مخاطرات در نظر گرفته شود.
وی افزود: درصدد توسعه صنایع هایتک دارای کمترین آسیب زیست محیطی در البرز هستیم و به عنوان یک ایرانی همواره بر این باور هستیم درنظر گرفتن حق آبه برای تهران از عدل به دور است.
فرضی اضافه کرد: یکی از دلایل عمده افزایش مناطق بیابانی در استان افت شدید منابع آبی زیرزمینی بوده است همچنین به شدت مخالف انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران هستیم.
1535/6155خبرنگار:نوشین طهماسبی**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.