بیش از یک ماه از حضور ویروس سنگین کرونا به صورت رسمی در کشور ایران می گذرد و نقل این میهمان را نه تنها در مراوده ها،‌ مصاحبه ها و تلویزیون می شنویم بلکه سهم عمده ای از فضای مجازی را به خود اختصاص داده است.

این روزها خبرهای زیادی را از حضور اقشار مختلف در صحنه شکست و مهار کرونا می بینیم و می شنویم که علاوه بر سفیدپوشان عرصه سلامت می توان به جهادگران، بسیجیان، پاکبانان، فرهنگیان، طلاب و... اشاره کرد.

اما سهم فرشتگان سفیدپوش عرصه سلامت در این میان بیشتر است که از نخستین روزهای شیوع بیماری منحوس کرونا کمر همت بستند و ایثارگرانه در جبهه مقابله با این حضور یافتند که علیرغم اینکه تعداد زیادی از هموطنانمان سلامت خود را به دست آوردند ولی تعدادی از این فرشتگان نیز شربت شهادت نوشیدند.

در میان مدافعان عرصه سلامت نیز گروهی به نام بسیج جامعه پزشکی هستند که بدون هیچ چشمداشتی به صورت داوطلبانه در بخش های مختلف درمان حضور می یابند تا روزی برسد که سایه منحوس این بیماری از کشور ما دفع شود.

خبرنگار ایرنا پای صحبت چندتن از این پزشکان بسیجی نشست که این پزشکان علاوه بر اینکه وظایف خود را برای شکست و مهار این بیماری بیان کردند به توصیه هایی نیز پرداختند.

پیشگیری بهترین راه مقابله با کرونا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان البرز یکی از مهم ترین وظایف پزشکان،‌مسوولان و مردم را برای مبارزه با بیماری کرونا بسیج همگانی دانست و گفت: بایستی از تمام ظرفیت ها و پتانسیل ها در این راه استفاده شود.

دکتر شهاب معینی مستوفی افزود: بهترین راه مقابله با کرونا،‌ پیشگیری است و بهترین راه پیشگیری، ماندن در خانه است تا تماس ها به حداقل برسد و زنجیره انتقال ویروس کوتاه و شکسته شود.

وی یکی از مهم ترین وظایف کادر پزشکی را در این دوران، آگاه سازی مردم از نحوه انتقال بیماری،‌شیوع و پیشگیری عنوان کرد و اظهار داشت:  امکان انتقال و شیوع بیماری در مناطق پرتراکم جمعیتی بیشتر است.

دکتر معینی مستوفی گفت: شست و شوی دست ها، رعایت نظافت فردی و رعایت فاصله مناسب افراد با یکدیگر و آگاهی از نشانه های بیماری در جلوگیری از ابتلا به کرونا و انتقال آن بسیار موثر است.

وی از مردم خواست تا در صورت داشتن علایم کرونا همچون سرفه، سردرد و تب در جامعه کمتر حضور یابند ضمن اینکه یکی از رسالت های اصلی پزشکان این است تا به مردم باور لازم را القا کنند تا در صورت مشاهده کوچکترین علایم این بیماری به بیمارستان ها مراجعه نکنند.

این پزشک بسیجی افزود: درمان سرپایی و خود قرنطینه ای در کنترل این بیماری بسیار تاثیرگذار و مهم است زیرا محیط های درمانی نیز به دلیل تردد افراد بیمار آلودگی زیادی دارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با بیان اینکه تنها راه شکست کرونا نیاز به یک بسیج عمومی دارد، گفت: به همین منظور کمیته های محلی کرونا در محلات استان در حال راه اندازی است که این کمیته ها با کمک نیروهای بسیجی، سپاه، نیروهای محلی و معتمدین محلی راه اندازی می شود.

وی افزود: با راه اندازی این کمیته ها و ساماندهی لازم، آگاه سازی مردم از محلات شروع می شود و هدف اصللی این است که با خود مردم و در کنار مردم و همکاری بین بخشی با این بیماری مبارزه و بیماری به حداقل رسیده و ریشه کن شود.

با تمام توان در عرصه هستیم

پزشک اورژانس بیمارستان های شهید مدنی و البرز کرج نیز با بیان اینکه وظیفه ما به عنوان پزشک در مهار کرونا مشخص است، گفت: ما با تمام توان در عرصه هستیم و تا جایی که می توانیم در بیمارستان ها برای درمان و همچنین مشورت دادن به مردم حضور می یابیم.

دکتر علی کرد که یکی از اعضای بسیج جامعه پزشکی استان نیز هست، افزود: این روزها، روزهایی بحرانی است که مردم نیاز به مشاوره و مساعدت پزشکان دارند.

وی اظهار داشت: ما پزشکان موظف هستیم که به صورت داوطلبانه در بیمارستان ها و مراکز درمانی حضور یابیم تا بخشی از این بار را به دوش بکشیم حتی اگر در شیفت کاری نیستیم سعی کنیم در فضای مجازی و حقیقی سطح آگاهی مردم را بالا ببریم زیرا هر چقدر سطح آگاهی مردم از این بیماری و شیوه های انتقال و پیشگیری بالاتر برود،‌ ترس و استرس کمتری داشته و با کیفیت بیشتری نکات ایمنی از این بیماری را رعایت می کنند.

این پزشک بسیجی گفت: در این روزها پزشکانی را می بینیم که تخصصشان مرتبط با این بیماری نیست ولی به عنوان پزشک اورژانس و عمومی با حضور در بیمارستان ها به ویزیت بیماران می پردازند.

دکتر کرد که دارای PHD مدیریت سلامت است، افزود:‌ خوشبختانه جامعه پزشکی ما روحیه بسیجی و ایثارگرانه خود را حفظ کرده و نشان می دهد که در کنار مردم است و به وظیفه خودش عمل می کند تا این بحران با موفقیت و کمترین آمار مرگ و میر به پایان برسد.

وی توصیه هایی نیز به مردم در خصوص این بیماری دارد و بیان داشت: توصیه های لازم در فضای مجازی و حقیقی زیاد است و یکی از مهم ترین این توصیه ها این است که تاجایی که ممکن است افراد از منزل مگر به ضرورت بیرون نیایند ضمن اینکه فاصله گرفتن از این ویروس خیلی مهم است.

وی ادامه داد: این بیماری قدرت سرایت بالایی دارد و مردم علاوه بر اینکه باید در منزل بمانند، نکات بهداشتی را که مهمترین آن ها شست و شوی مداوم دست ها است را رعایت کنند و هر زمانی هر کدام از اعضای خانواده به بیرون از محیط خانه می روند، در هنگام ورود به منزل احتیاط های لازم را داشته و کفش ها را وارد منزل نکنند و لوازم خریداری شده را از پلاستیک اصلی خارج کرده و آن را دور بیاندازند.

وی با بیان اینکه افراد در بیرون از منزل به صورت حتم از ماسک و دستکش استفاده کنند، اضافه کرد: همچنین خریدها را در صورتیکه مواد غذایی است قبل از مصرف گرم کرده و یا میوه و سبزیجات را به خوبی شسته و ضدعفونی کنند.

دکتر کرد گفت: بسیاری از مردم در استفاده از دستش دچار خطا و اشتباه می شوند به طوریکه همین دستکش ها سبب آلودگی بیشتر و بیماری می شود زیرا وقتی دستکش به دست می کنند خیالشان از بابت بیماری راحت شده و دستشان را به هر جایی از جمله صورت و سطوح دیگر می زنند.

وی افزود:‌ باید در زمان استفاده از دستکش نهایت احتیاط را داشته باشند و از دست زدن به سر و صورت و بینی خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه جنس ویروس کرونا از چربی بوده و سنگین است، اظهار داشت:‌ بیشترین آلودگی از این ویروس در محیط بیرون از منزل در پایین تنه همچون شلوار و کفش است و در صورتیکه فردی سرفه کرد اگر فاصله لازم را داشته باشیم، ویروس به فرد دیگر نمی رسد و به زمین می افتد.

این پزشک بسیجی گفت:‌ مردم تا می توانند در هنگام بیماری از رفتن به بیمارستان خودداری کنند و رفتن به بیمارستان را فقط در مواقع ضروری و حاد داشته باشند و فقط اگر شک و تردید در درگیری با بیماری داشتند از خودقرنطینه ای و مشاوره های تلفنی با پزشکان استفاده کنند.

ایجاد تفکر جهادی برای مقابله با کرونا

رییس بسیج جامعه پزشکی استان البرز نیز یکی از مهمترین وظایف پزشکان را حضور ایثارگرانه در عرصه درمان دانست و افزود: کادر پزشکی در این روزها همچون هشت سال دفاع مقدس نشان داده اند که پابه پای دیگر مجاهدان در عرصه حضور دارند.

دکتر علی جمال محمدی گفت: این روزها به این باور رسیده ایم که برای کنترل کرونا بهترین نقطه،‌ ورود از محلات است و به همین منظور اقدامات خود را به سوی محله محوری برده و کمیته های محله محور تشکیل می دهیم.

وی اظهار داشت: این کمیته ها متشکل از مسوول بهداشت محله،‌مسوول پایگاه بسیج محله،‌امام جماعت محله و دو نفر معتمد محلی است و در نظر داریم با این کمیته ها و قرارگاه ها مشارکت مردمی در کارها را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: تاکنون حدود ۶۰ قرارگاه راه اندازی شده و تا پایان هفته به بیش از ۲۰۰ قرارگاه خواهد رسید.

جمال محمدی با بیان اینکه در این قرارگاه ها پیشگیری، آموزش و مراقبت در مقابل کرونا را برای مردم داریم، گفت: در این قرارگاه ها ۱۰۰ درصد کار با مردم است و یکی از برنامه های اصلی این قرارگاه ها حمایت از سالمندان و افراد با بیماری های زمینه ای در محلات است.

وی نیز به مردم توصیه کرد که در این روزها و به خصوص نوروز، از سفرهای درون و برون شهری به صورت جدی خودداری کنند ضمن اینکه رعایت کامل مراقبت های بهداشت فردی و عمومی را داشته باشند.

رییس بسیج جامعه پزشکی استان البرز از مردم خواست تا از مصرف خودسرانه داروها و توصیه های غذایی غیرمعتبر خودداری کرده و همچنین از مصرف مواد مختلف تحت عنوان پیشگیری یا درمان بدون داشتن پشتوانه علمی و تخصصی از قبیل الکل اجتناب ورزند.

وی اضافه کرد: همچنین یکی از برنامه های ما ایجاد تفکر جهادی تحت عنوان «هر جهادگر یک خانواده» به منظور تامین اقلام مورد نیاز خانواده های در معرض خطر است.

عشق به همنوع و وظیفه شناسی موجب شده تا سفیدپوشان عرصه سلامت با تمام وجود به بیماران مبتلا و مشکوک کرونایی خدماتدهی کنند و حتی بسیاری از آنان از رفتن به خانه و کنار خانواده  بودن، خودداری می کنند.

با این حال استان البرز به لحاظ وضعیت درمانی از مناطقی است که به خاطر کثرت جمعیتی ، موقعیت جغرافیایی و محدودیت امکانات بهداشتی درمانی  شرایطی ویژه دارد.

استان البرز از حدود سه هفته پیش تاکنون به یکی از کانون های درگیر به بیماری کرونا تبدیل شده به طوریکه شمار مبتلایان قطعی و مشکوک به این بیماری تا پایان روز ۲۷ اسفندماه  جاری به بیش از  ۲ هزار نفر رسید.

در این مدت ۱۱۹ نفر بیمارمشکوک و قطعی کرونا در این استان پرجمعیت جان باختند و شمار بهبودیافتگان نیز یک هزارو ۳۰۰ نفر اعلام شد.

اکنون نیز حدود ۴۵۰ بیمار مشکوک وکرونایی در بیمارستان های استان البرز بستری هستند و طبق آمار روزانه بین ۷۰ تا ۸۰ نفر به مبتلایان افزوده می شود و به همین تعداد هم بیمار بهبود یافته به صورت روزانه از بیمارستان ها به خانه ها باز می گردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.