به گزارش ایرنا، در دهه‌های گذشته بخشی از  صنایع این استان بنا به دلایلی از جمله کمبود نقدینگی، فرسودگی ماشین‌آلات، مواد اولیه، تحریم و نوسانات قیمت ارز دچار تعطیلی و رکود شد که با رکود این صنایع علاوه بر بیکاری کارگران بخشی از تولید استان دچار وقفه شد.

توقف فعالیت این صنایع علاوه برتنش‌های اجتماعی با پیامدهای اقتصادی همراه بوده ضمن آنکه رکود این ظرفیت و قابلیت ها درابعاد مختلف خسارات جبران ناپذیری براقتصاد استان و کلان کشور وارد کرده است.

بنا به گفته مسئولان استانی حدود ۱۵۴ واحد صنعتی در البرز راکد و نیمه فعال هستند که عزم جدی مسئولان به خصوص طی ۲ سال گذشته توجه ویژه به بازچرخانی این واحدها بوده است.

احیای واحدهای صنعتی و نوسازی آنها یکی از اولویت های استاندار البرز و مسئولان بخش صنعت این است، به گونه ای که عزم جدی مسئولان موجب شده تا طی ۲ سال گذشته ۱۰۵ واحد غیر فعال دراستان باردیگر فعالیت خود را آغاز کنند.

مجموعه استانی دست به دست هم داده تا در شرایطی که دشمنان این مرز و بوم با انواع  تهدید و تحریم‌ها به دنبال فلج کردن اقتصاد کشورمان هستند، با تکیه بر توان داخلی و استفاده از نیروهای بومی تولید را در جای جای این استان توسعه دهند.

تولید، تکیه بر توان داخلی و استفاده از دانش روز کلیدواژه هایی هستند که البرزی ها تمامی همت خود را به کار بسته اند تا با استفاده ازآنها جان دوباره صنعت این استان بدهند.

اقدامات صورت گرفته در این بخش به گونه‌ای بوده که در سفرهفته گذشته رضا رحمانی وزیرصنعت، معدن و تجارت به استان وضعیت صنعت و تولید البرز را مثبت ارزیابی کرد.

رحمانی با تاکید بر اینکه انتظار داریم استان های دارای توانمندی از تجربیات خود استفاده کنند گفت: البرز با شرایطی که در زمان حاضر پیش می رود به یقین از استان های پیشرو در تجلی رونق تولید خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت تولید درکشوراظهار داشت: درجلسه اقتصادی سران سه قوه کشورمصوب شد که تمام دستگاه ها موظف هستند بر اساس اعلام ستاد تسهیل مهلت لازم به واحدها برای پرداخت بدهی آنها داده و هیچ  دستگاهی نمی توان به هر عنوان یک واحد تولیدی را تعطیل و یا متوقف کند.

رحمانی ادامه داد: دستگاه های دولتی در تسویه پرداخت ها ازسوی دارندگان واحدهای تولیدی و صنعتی باید به صورت تفاهمی با آنها عمل کنند چرا که معتقدیم تولید نباید تعطیل شود.

عزیزاله شهبازی استاندار البرز نیز که رونق تولید را  به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده از احیای ۱۹ واحد تولیدی و صنعتی از ابتدای سال جاری تاکنون در استان خبر داد و گفت: با فعالیت های صورت گرفته و هم افزایی مجموعه دستگاه های ذیربط و بانکها موفق شدیم ۱۹ واحد تولیدی تعطیل را به مدار تولید بازگردانی شود.

وی عنوان کرد: طبق آمارها حدود ۱۵۴ واحد صنعتی راکد و نیمه راکد دراستان وجود دارد که بخشی از آنها احیا و با بازچرخانی تمامی این واحدها بیش از ۹ هزار فرصت شغلی در البرزایجاد می شود.

شهبازی اضافه کرد: براین اساس دراستان صنعتی البرز با توجه به شرایط کنونی، شاهد هیچ گونه تنش جدی کارفرمایی و کارگری نبودیم.

در این میان نقش دستگاه قضا در حمایت از بخش تولید، توسعه و احیای آنها، نقشی غیر قابل انکار است، بخش قضایی البرز به صورت جدی با هدف رفع مشکلات واحدهایی که بنا به دلایل های مختلف دچار رکود و تعطیلی شده اند پای کار آمده و تاکنون نیز عملکرد قابل قبولی از خود بر جای گذاشته است.

حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری البرز عنوان کرد که دادگستری استان در موارد متعددی که صاحبان صنایع و تولید کنندگان به دلایل متعددی در فعالیت خود دچار مشکل بوده‌اند ورود کرده و مانع از تعطیلی واحدهای تولیدی شده‌است.

وی اضافه کرد: برنامه دادگستری استان البرز حمایت از تولید کننده و سرمایه‌گذار است چرا که اعتقاد داریم اگر در شرایط تحریم حتی یک شغل ایجاد شود به جامعه کمک کرده‌ایم.

فاضلی  هریکندی متذکر شد: امروز تحریم‌های ظالمانه دشمن، منجر به تغییر نگاه یه خارج از کشور به داخل شده است و با تقویت روحیه خودباوری، عزمی جدی برای مقابله با خام فروشی و واردات ایجاد شده است.

وی ادامه داد: دادگستری استان در موارد متعددی که صاحبان صنایع و تولید کنندگان به دلایل متعددی در فعالیت خود دچار مشکل بوده‌اند ورود کرده و با حمایت در چارچوب اختیارات قانونی خود مانع از تعطیلی واحدهای تولیدی شده‌ است.

رئیس کل دادگستری البرز گفت: همچنین در ماه‌های گذشته علاوه بر بازدیدهای میدانی از واحدهای تولیدی، ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استان البرز چندین بار تشکیل جلسه داده تا ضمن بررسی مشکلات واحدهای تولیدی، مانع از انحصار و جلوگیری از اخلال در رقابت‌های تولیدی و بازرگانی شود.

وی ضمن تشکر از عملکرد شرکت شهرک های صنعتی البرز در خصوص همکاری با دستگاه قضا برای کمک به بخش تولید استان اظهار داشت:  تا جایی که ممکن است واحد تولیدی متوقف نشود، چرا که توقف واحد تولیدی بدین معنا است که شخص تولید کننده دچار ضرر شده و توان انجام تعهدات را نخواهد داشت و مهم‌تر از آن ضربه به اشتغال است.

استفاده از ظرفیت شورای حل اختلاف در اختلافات تولید کنندگان و کارگران

وی در بخش دیگری به استفاده از ظرفیت شورای حل اختلافات تولیدکنندگان و کارگران اشاره و خاطر نشان کرد: مصمم هستیم در موضوع اختلافات کارگر و کارفرما و کلیه مواردی که مربوط به تولید کننده است از ظرفیت‌های شورای حل اختلاف برای انجام مذاکرات اصلاحی بهره ببریم.

فاضلی هریکندی  با اشاره به برگزاری جلسه ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دادگستری البرز افزود: این ستاد با هدف اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون نحوه پیگیری تحقق سیاست‌های آن ایجاد شده تا از ظرفیت‌های قوه قضاییه در تحقق این سیاست‌ها وهماهنگی بخش‌های مختلف با یکدیگر و با دستگاه‌های اجرایی استفاده شود.

وی اضافه کرد: اولویت این ستاد تقویت امنیت سرمایه‌گذاری، رفع موانع حقوقی - قضایی تولید و اشتغال و مبارزه با مفاسد اقتصادی در چارچوب وظایف واختیارات قوه قضاییه است که، ستادهای استانی هم به ریاست روسای کل دادگستری‌ها تشکیل شده است.

فاضلی هریکندی خاطرنشان کرد: در اجرای این سیاست‌ها نباید اقدامات قضائی و اجرایی به  گونه‌ای باشد که تولید متوقف شود که به همین منظوربخشنامه‌ای در خصوص نحوه احضار افراد حقوقی ابلاغ و تاکید شد که برای حمایت از اصل اقتصاد مقاومتی و رونق تولید در اِعمال قانون بر شرکت ه‌ا و کارگاه های تولیدی که اتهامی وارد شده ، به جای احضار مدیرعامل شرکت، نمایندگان حقوقی شرکت احضار و  تحقیقات لازم انجام شود.

احیای ۱۰۵واحد تولیدی غیر فعال درالبرز

محمد امین فرشی مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی البرزاعلام کرد: طی ۲ سال گذشته ۱۰۵ واحد تولیدی و صنعتی در استان احیا و بار دیگر به چرخه تولید بازگشته‌اند که زمینه اشتغال بیش از ۲ هزار نفر فراهم شد.

به گفته وی با هدف توسعه تولید در استان حدود ۱۴ هکتار از اراضی راکد آزاد سازی شده و به متقاضیان جدید واگذار شدند.

فرشی با بیان اینکه نرم افزاری برای بهره برداری از  واحدهای صنعتی تحت تملک بانکها تهیه شده است، گفت: تمام مشخصات واحدهای صنعتی تحت تملک بانکها در این سامانه ثبت شده که دراختیار عموم قرارمی گیرد.
سرمایه‌گذاران که تمایل به تملک واحدهای صنعتی تحت تملک بانک ها دارند می توانند در این زمینه وارد شوند که با دستور استاندار البرز سرمایه گذاران در این حوزه به صورت ویژه مورد حمایت قرار می گیرند.

البرز دارای سه هزار و ۵۰۰واحد تولیدی و صنعتی است که به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان از مجموع کل واحدهای تولیدی و صنعتی این استان حدود سه هزار واحد تولیدی آنها کوچک و با اشتغالزایی کمتر از ۵۰ نفر راه اندازی شده اند.

بیش از ۵۵ درصد واحدهای صنعتی استان در شهرک های صنعتی دولتی و غیردولتی مستقر بوده  که ظرفیت اشتغالزایی این واحدها ۶۷ هزار نفر است.

در مجموع حدود ۱۳۰ هزار نفر در واحدهای تولیدی و صنعتی البرز مشغول به کار هستند.

۷۴۱۴/ ۶۱۵۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.