دکتر غلامرضا توکلی روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه چند ماهی از حضورش در استان البرز می گذرد، افزود: در ابتدای ورود به استان بر این باور بودم که استان های تهران و البرز جزو استان های پیشرفته هستند و هیچ مشکلی ندارند ولی متاسفانه وقتی وارد البرز شدم جرقه ها به خصوص از واکسن تب برفکی زده شد.

«تب برفکی یک بیماری دامی است که باعث زخم هایی در ناحیه زبان، دهان وپستان و به خصوص قلب شده  و تلفات دامی به همراه دارد».

وی اظهار داشت: واکسیناسیون تب برفکی در دام های سبک (گوسفند و بز) که در البرز به صورت سنتی و روستایی پرورش می یابند رایگان است  ولی در گاوداری های صنعتی به دلیل اینکه توان مالی بالاتری دارند، هزینه واکسیناسیون دریافت می شود.

توکلی با بیان اینکه تا حدود سه سال پیش واکسیناسیون تب برفکی  به صورت رایگان انجام می شد، گفت:  حدود ۵۰ هزار راس گاو و گوساله روستایی داریم که صاحبان آن ها بضاعت مالی خیلی بالایی ندارند و اگر آن ها واکسینه نشوند، سد ایمنی که با واکسیناسیون دام های کوچک و صنعتی انجام شده بود، آسیب دیده، تخریب و ضعیف می شود.

این مقام مسئول بیان داشت: در صورتیکه این سد ایمنی از بین برود به مثابه  این است که دامپزشکی برای کنترل و مهار این بیماری در استان هیچ کاری نکرده است.

وی گفت: با همکاری و رایزنی های مسئولان استانی همچون استاندار، رئیس جهاد کشاورزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه استان بودجه مورد نیاز برای واکسیناسیون رایگان دام های روستایی و عشایری تامین شد.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز یادآور شد که در صورت از بین رفتن سد ایمنی به وجود آمده در بین دام ها، این بیماری در  استان شیوع پیدا می کند و مهار آن زمان و هزینه ی زیادی می برد.

توکلی اضافه کرد: برای واکسیناسیون رایگان تب برفکی در بین دام های روستایی و عشایری حدود پنج میلیارد ریال تامین بودجه شده است.

استان البرز حدود ۳۵۰ هزار راس دام سنگین و سبک دارد. 

سالانه بین ۲ تا سه مرحله واکسیناسیون تب برفکی برای دام ها انجام می شود.

۶۱۵۶/ ۶۱۵۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.