سرهنگ محمد اقبالی روز سهشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : طبق تحقیقات انجام شده ، اکنون نفوذ اینترنت و شبکه های اجتماعی در بین کاربران ایرانی بیشتر از سایر کشورها است که این  گرایش با توجه به آسیب هایی که دارد می تواند هم فرصت هم تهدید باشد.

وی اضافه کرد: کاربران در فضای حقیقی مراقب عکس های خصوصی خود بوده در حالی که در فضای مجازی به این نکته حائز اهمیت که تهدید زیادی دارد توجهی نمی کنند و  مورد سو استفاده قرار می گیرند.

اقبالی معتقد است که با وجود این که در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام قابلیت شخصی سازی محیط برای کاربر وجود دارد و می تواند تنظیمات را  به گونه ای قرار دهد که فقط دوستان بتوانند به محیط دسترسی داشته باشند اما همه دوستان قابل اعتماد نیستند و امکان انتشار این عکس ها وجود دارد.

اگر به رفتار افرادی که اقدام به انتشار عکس های خصوصی خود در فضای مجازی می کنند بیشتر دقت کنیم می بینیم که اغلب آن ها این کار را انجام می دهند برای این که بیشتر افراد جامعه چنین کاری می کنند بدون این که به عواقب این موضوع فکر کرده باشند و هیچ وقت به ذهنشان خطور نکرده است که با انتشار عکس های خصوصی در شبکه های اجتماعی دیگران را به حریم خود وارد می کنند.

 برخی شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام که اختصاصا برای اشتراک عکس طراحی شده است، به این وضع اسفبار دامن می زنند و کاربران با استفاده از این شبکه های اجتماعی، با صرف کمترین وقت، بیشترین مخاطب را به لحظه های خصوصی شان وارد می کنند.

رئیس پلیس فتا استان البرز در ادامه به پرونده های ارجاعی به پلیس فتا اشاره کرد و گفت : افزایش این پرونده ها نشان می دهد که خطر همواره در کمین ما است و تجربه نشان داده که فجایع بزرگ، از همین غفلت های کوچک شروع شده است.

وی در خصوص یک پرونده ارجاع شده درخصوص حریم خصوصی کاربران و انتشار عکس و فیلم در فضای مجازی که اخیرا به این پلیس ارجاع شده اشاره کرد و یادآور شد که  در پی مراجعه خانمی به پلیس فتا استان مبنی بر این که پس از گذشت زمانی تصمیم می گیرد تصاویر شخصی اش را که در صفحه اینستاگرامش انتشار داده است را پاک کند اما از طریق دوستان و آشنایان متوجه می شود که هنوز صفحه اش فعال است و از عکس های خصوصی وی در این فضا سوء استفاده شده است.

اقبالی افزود: در بررسی تخصصی پرونده مشخص شد که صفحه اینستاگرامی شاکی به صورت کامل پاک نشده است و شخصی پس از نفوذ به صفحه وی از اطلاعات و تصاویر وی سوء استفاده کرده است.

وی تاکید کرد:  شهروندان می توانند از طریق راه ارتباطی سایت پلیس فتا به آدرس اینترنتی www.cyberpolice.ir از آخرین هشدارهای سایبری و روش های پیشگیری از جرایم سایبری مطلع شوند.

۲۰۹۸/6993

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.