این در حالی است که نرخ رشد جمعیت بر اثر هجوم بی امان مهاجران به البرز در چند دهه اخیر تا نزدیک به 2 برابر میانگین نرخ رشد کشور افزایش یافته و فاصله و شکاف معناداری بین امکانات و زیرساخت های بهداشت و درمان و جمعیت حدود سه میلیون نفری استان ایجاد کرده است.
البته نادیده گرفتن تلاش های بی وقفه دولت های یازدهم و دوازدهم برای کاستن از این شکاف و بهبود اوضاع دور از انصاف است، چرا که با اجرای طرح تحول سلامت، بخش بهداشت و درمان البرز در طول چند سال اخیر با دگرگونی و تحولات چشمگیری مواجه شده است.
برای قیاس اوضاع و احوال البرز شاید یادآوری نقل قولی از دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بتواند گواه مستندی در این زمینه باشد، او که تنها چند ماه بعد از روی کار آمدن دولت اول تدبیر و امید در سفر به البرز، اوضاع این استان را حتی بدتر از سیستان و بلوچستان توصیف کرده و گفته بود، البرز بیانگر چهره واقعی بی عدالتی در بهداشت و درمان کشور است.
اکنون اما دکتر حمید درفشی که از حدود پنج سال پیش تا اسفند ماه 97 ریاست دانشگاه علوم پزشکی البرز را عهده داشت، در آخرین مصاحبه خود با رسانه ها گفت که در این مدت توانسته‌ ایم یک هزار و 400 تخت بیمارستانی به سرانه درمانی استان اضافه کنیم، یا اینکه فقط یک دستگاه 'سی تی اسکن' قدیمی در بیمارستان مدنی کرج وجود داشت و اکنون نه تنها 6 دستگاه سی‌ تی ‌اسکن و چهار دستگاه ام آر آی نصب‌ شده، بلکه نصب چهار سی‌ تی‌ اسکن دیگر در دستور کار است و 30 تخت ' آی سی یو' فعال نیز در استان داریم.
او با تشریح تحولات درمانی به بیمارستانهای در حال ساخت فردیس، کرج و کمال شهر اشاره کرد و افزود: سرانه تخت بیمارستانی در البرز از چهار دهم درصد برای یک هزار نفر، اکنون به یک و یک دهم تخت برای هر هزار نفر افزایش یافته که با بهره برداری از بیمارستانهای در حال ساخت، این شاخص به یک و هشت دهم درصد برای هر هزار نفر می رسد که رشد قابل توجهی در این مدت کوتاه است، با این حال بازهم البرز در حوزه بهداشت و درمان استان فقیری محسوب می شود.
باری، بعد از آنکه نام زیبای البرز در تیرماه سال 89 به عنوان سی و یکمین استان کشور بر پیشانی این استان نشست، تاکنون 6 استاندار سکان این استان را به دست گرفته اند که هر یک به فراخور توان و اقتضای شرایط خدماتی را به مردم این استان ارایه کرده اند که جای تقدیر و قدردانی دارد.
اما به نظر می رسد یک وجه تمایز بارز و ملموس میان دکتر شهبازی ششمن استاندار البرز با استانداران پیشین وجود دارد و آن جدیت و پافشاری او در حوزه سلامت و درمان البرزنشینان است.
البته به ظن قوی با توجه به موقعیت جغرافیایی و همسایگی البرز با پایتخت و نزدیکی به بازارهای مصرف، سرمایه گذاری در بخش های سودآور از جمله صنعت، تولید، تجارت، بازرگانی و دیگر ظرفیت ها در این استان مقرون به صرفه بوده است، برخلاف حوزه بهداشت و درمان که چندان مورد توجه قرار نگرفته و باوجود تلاشهای بی وقفه و تاثیرگذار دولت تدبیر و امید، هنوز هم استان البرز با میانگین کشوری که باید دستکم یک و نیم تخت بیمارستانی برای هر هزار نفر باشد، فاصله دارد.
**نقش تاثیرگذار بازدیدهای سرزده استاندار البرز از مراکز درمانی استان
بنابراین شاید این نابرابری امکانات بهداشت و درمان البرز پر جمعیت است که نه تنها حساسیت و جدیت دکتر شهبازی را برانگیخته، بلکه موجب شده در هر فرصت و مناسبتی نسبت به آن واکنش نشان دهد و به نحوی دغدغه های خود را ابراز کند، تا آنجا که باوجود وظایف و مسوولیت های متعدد به عنوان عالی ترین مقام اجرایی استان، شیوه بازدیدهای سرزده از مراکز درمانی البرز و گفت و گوی چهره به چهره با مردم و بیماران را در برنامه کاری خود قرار داده است.
از طرفی هم می توان اینگونه ارزیابی کرد که سرعت رشد جمعیت در البرز آنهم در مدت کوتاه، اساسا فرصت ایجاد زیرساخت و امکانات بهداشت و درمان کافی در این استان که با هجوم فزاینده مهاجران مواجه بوده را از مسوولان سلب و تا حدودی ناممکن کرده بوده است، بنابراین با توجه به نابرابری خدمات درمانی در نقاط مختلف استان و برای بوجود آوردن عدالت نسبی، دستکم در شرایط کنونی که ساخت مراکز بیمارستانی زمانبر است، شاید این بازدیدهای سرزده استاندار البرز بهترین روش باشد و نقش تاثیرگذاری در بهبود کیفیت خدمات درمانی در استان ایجاد کند.
به هرحال شهبازی که در نیمه دوم آذر ماه سال گذشته عهده دار مسوولیت استان البرز شده بود، تنها یک ماه و چند روز بعد در اواخر بهمن ماه با حضور سرزده در بیمارستان امام علی (ع) کرج از روند خدمات دهی این بیمارستان بازدید کرد و از نزدیک با مسایل و مشکلات پرسنل این مرکز درمانی آشنا شد.
یکی از مسایل و دغدغه های اصلی عدم وجود و حضور متخصصان اطفال در تمامی ساعات شبانه روز در این بیمارستان بود که شهبازی با توجه به اینکه بیمارستان امام علی (ع) کرج، تخصصی و فوق تخصصی اطفال است و بیماران از سراسر استان به این مرکز درمانی مراجعه می کنند، بر تقویت امکانات مورد نیاز آن تاکید کرد.
نبود پل برای تردد بیماران و پرسنل از دیگر مسایل مطرح شده توسط مراجعه کنندگان بود که استاندار البرز برای تامین اعتبار آن با همکاری شهرداری و بیمارستان، قول مساعد داد و مدیرکل امور اجتماعی استانداری را مامور پیگیری و رسیدگی به این امور کرد و از او خواست گزارش اقدامات انجام شده را به اطلاع شخص وی برساند.
** کارهای نظارتی دولت تعطیل بردار نیست
استاندار البرز چند روز پیش نیز در بازدید سرزده از بیمارستان امام حسین (ع) محمد شهر با تاکید بر اینکه کارهای نظارتی دولت تعطیل بردار نیست، گفت: ما به عنوان نمایندگان دولت در استان به تبعیت از ماموریت های محوله همواره باید در کنار مردم باشیم.
او همچنین رصد و پایش مسایل و موضوعات مختلف در تمامی حوزه ها بویژه سلامت، بهداشت و درمان البرز را از اهم تعهدات خود دانست و افزود: این نظارت ها توجه سایر مدیران و مسوولان استان را نیز بیش از گذشته به حوزه سلامت مردم در البرز معطوف می کند.
استاندار البرز با این توضیح که بیمارستان امام حسین (ع) محمدشهر در شهرستان کرج در دولت تدبیر و امید تکمیل و تجهیز شده و از امکانات خوبی برخوردار است، در حمایت از بخش خصوصی گفت: اداره این بیمارستان به بخش خصوصی واگذار شده است و هر کجا بخش خصوصی و مردم وارد عمل شوند، نتایج خوبی حاصل می شود.
شهبازی با اشاره به آغاز هفته سلامت از اول اردیبهشت ماه، خاطرنشان کرد: به فرمانداران به عنوان روسای سلامت و امنیت غذایی شهرستان ها، مسوولان حوزه اجتماعی استانداری و دانشگاه علوم پزشکی توصیه می کنم که رصد و نظارت دقیقی بر امور مراکز درمانی داشته باشند.
البته، این گفته های استاندار البرز بیشتر مطالبی است که با اهالی رسانه در میان می گذارد و طبیعی است که ما از گپ و گفت های خصوصی و تذکرهای احتمالی او به مدیران بیمارستان ها در مورد برخی کمبودها و اشکالات احتمالی اطلاعی نداریم، لیکن تجربه ثابت کرده که یکی از روش های کاربردی و اثرگذار مدیریتی همین بازدیدهای سرزده است.
** مدیران حوزه سلامت و بهداشت البرز گوش به زنگ باشند
بر این اساس با توجه به حساسیت استاندار البرز بخصوص در بخش سلامت مردم استان، به نظر می رسد مدیران و مجموعه های بهداشت و درمان البرز همواره باید گوش به زنگ باشند، چون احتمال دارد، این بار این مرکز و مجموعه آنهاست که باید میزبان استاندار البرز باشند که بدون هرگونه اطلاع قبلی و حتی شبانه و سرزده وارد می شود و بی واسطه به رسیدگی و بررسی اوضاع می پردازد.
لذا می توان اطمینان داشت که بکارگیری چنین روش های عامه پسندی، نه تنها موجب دلگرمی و جلب اعتماد مردم به دولت و نظام خواهد شد، بلکه وقتی مردم احساس کنند مسوولانی برای شنیدن صدا و درد دل های آنها آمادگی دارند، بطور قطع مشارکت عمومی در هر شهر و دیار و استانی، رو به افزایش خواهد بود.
دیگر مزیت و امتیاز اینگونه رفتارها و برخوردها آنهم توسط مسوولان ارشد استان را حتی می توان به نوعی دستاورد ارزشمند تشبیه کرد، چرا که وقتی مدیران یک مجموعه زیر ذره بین نظارت مستمر و دقیق قرار می گیرند، چنین خصیصه ای بر نحوه مدیریت آنها و نیز خدمات رسانی بدنه و کلیه پرسنل آن مجموعه تسری یافته و رضایت مندی هرچه بیشتر مردم را در پی خواهد داشت.
البته زمان چندانی از سکان داری دکتر شهبازی در استان البرز نمی گذرد و به حق و بجا کار نظارت بی واسطه و سرزده را از مهمترین بخش یعنی سلامت و درمان مردم استان شروع کرده است، با این حساب می توان امیدوار بود که او در دیگر حوزه های مدیریتی بخصوص سازمان ها و نهادهایی که بطور مستقیم با مردم سر و کار دارند نیز شخصا یا افراد مورد اعتماد خود را مامور اینگونه بازرسی ها و نظارت های سرزده کند، چرا که وجود تبعیض و ضایع کردن حق افراد در جامعه حتی از کمبود و نبود امکانات برای مردم آزار دهنده تر و ناراضی کننده تر است.
6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.