به گزارش ایرنا، حامد فرضی روز شنبه در دیدار مسئولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با امام جمعه کرج، افزود: از مساحت 517 هزار هکتاری استان البرز 445 هزار هکتار اراضی ملی است.
وی با بیان اینکه در البرز اقلیم های مختلف همچون ناحیه کوهستانی، بیابانی و دشتی وجود دارد، اظهار داشت: در استان البرز 54 هزار هکتار از اراضی ملی را عرصه های بیابانی تشکیل می دهد که با توجه به شرایط اقلیمی و مداخلات انسانی 25 هزار هکتار آن کانون ریزگرد داخلی است.
فرضی گفت: در 10 هزار هکتار آن اقدامات بیابان زدائی با هدف حفظ و گسترش پوشش گیاهی با گونه های بومی و متناسب این مناطق صورت گرفته است.
وی درباره اقدامات حفاظتی اراضی نیز افزود: تاکنون برای 85 درصد از اراضی ملی استان اقدامات تثبیت حاکمیت دولت صورت پذیرفته و سند تک برگی صادر شده است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه صدور مابقی اسناد در دست اقدام و پیگیری است، گفت: با تهیه نقشه مناطق بحرانی از حیث تصرف، حریق، آفات و دام مازاد سعی در پایش به موقع اراضی داریم و در مناطقی که از نظر تصرف بحرانی هستند با نصب بنچ مارک محدوده را مشخص کرده ایم.
فرضی افزود: در سال 97 با توجه به حساسیت موضوع خاک و آب و تاکید مقام معظم رهبری 200 میلیون دلار به موضوع آبخیزداری تخصیص داده شده است که میزان برخورداری استان البرز از این اعتبار 18 میلیارد بوده است.
وی اظهار داشت: بیشتر پروژه های آبخیزداری از محل این اعتبار در استان تا 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدوار هستیم با اقدامات جامع از طریق این پروژه ها، فرسایش 13.5 تن در هکتار در سال را کاهش دهیم.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در ادامه با بیان جامع نگری در اقدامات آبخیزداری، گفت: موضوعاتی از قبیل تسهیل گری، ترویج، اقدامات مکانیکی و سازه ای، توسعه پوشش گیاهی با اقدامات تعادل دام ومرتع ، مدیریت چرا، کپه کاری، بذرکاری، نهال کاری و اقدامات در خصوص حفاظت از اراضی با گشت و مراقبت و پایش کاداستر در برنامه کاری این اداره کل بوده که با همت مردم از ظرفیت مشارکتی 30 درصد مردم و احداث جاده حمل مصالح صورت پذیرفته که مازاد تعهدات این اداره کل بوده است.
وی به اقدامات حوزه جنگل اشاره کرد و گفت: از 25 هزار هکتار جنگل در این استان، 15 هزار هکتار آن طبیعی و مابقی دست کاشت می باشد.
فرضی افزود: نهالستان بزرگ کرج ظرفیت تولید 20 میلیون اصله نهال را دارد که در سال 97، از تمام ظرفیت این نهالستان استفاده شده است که بخشی از آن به استان های دیگر فرستاده می شود.
وی اضافه کرد: برای هفته منابع طبیعی نیز 500 هزار اصله نهال سازگار با اقلیم استان به صورت رایگان در حال توزیع است.
فرضی با اشاره به تولید نهال ارس در مجموعه نهالستان کرج، افزود: در زمینه فرهنگ سازی از ظرفیت برنامه های ترویجی، اهالی رسانه، خبرگزاری ها و جراید استفاده کرده ایم و توانسته ایم آمار مساحت حریق و تصرف را کاهش دهیم و با اطلاع و اقدام به موقع توسط مردم خیلی از موضوعات در مراحل اولیه حل شده است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همچنین به اخذ رتبه اول در عملکردهای عمومی و اختصاصی دستگاه های منابع طبیعی در سطح کشور و رتبه برتر در اقامه نماز و دستگاه برتر در ارائه خدمات در میز خدمت اشاره کرد.
وی تاکید کرد که سعی می کنیم که خدمت را در بازه زمانی مشخص به ارباب رجوع ارائه کنیم.
فرضی در پایان نگرانی های خود را در منابع کمبود منابع آبی، کانون ریزگرد و برداشت آب بی رویه از سفره های زیرزمینی و فرونشست بیان و درخواست کرد اهمیت این موضوع از طریق اطلاع رسانی توسط ائمه جمعه، جماعات اعلام شود.
مدیر کل منابع طبیعی البرز گفت: بوستان های روستائی ظرفیتی است که اهالی ساکنین حوزه آبخیز و مناطق گردشگری می توانند با درخواست ، محدوده ای از اراضی ملی را به جنگلکاری مشارکتی اختصاص تا در آینده در آن مناطق، گردشگران بتوانند از آن فضا استفاده کنند.
6156/6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.