به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه خبری پلیس، خانمی که به دام مامور قلابی افتاده بود ماجرا را برای پلیس اصفهان این گونه شرح داد: در حال تماشای تلویزیون بودم که صدای آیفون به صدا در آمد، گوشی را برداشتم و گفتم کیه؟مردی از آن طرف پاسخ داد: مأمور اداره گاز هستم و برای ثبت شماره سریال کنتور آمده ام من هم حرفش را باور کردم و دکمه را زدم وقتی وارد حیاط شدم دیدم مرد جوانی ب که یک برگ قبض دستش است وارد حیاط شده است، وی شروع به ایراد گرفتن به لوله های گاز کرد و گفت باید از لوله کشی داخل ساختمان بازدید کنم.

من به داخل منزل رفتم تا راه را به او نشان بدهم، وقتی به قسمت پذیرایی رسیدم ناگهان آن مرد از پشت دهانم را گرفت و بعد با تهدید چاقو از من خواست تا هرچقدر پول و طلا دارم به او بدهم، من هم یک دستبند،4 حلقه النگو و یک قطعه پلاک و زنجیر را به او دادم.

او هم خنده ای کرد و بعد کیسه کوچکی از جیبش در آورد و طلاها را داخل آن انداخت و به سرعت از منزل خارج شد، من هم به دنبال او رفتم و فریاد زدم: ای دزد! کمک کنید! وقتی به در حیاط رسیدم آن مرد سوار بر موتورسیکلت دوستش که در کوچه منتظرش بود شد و بعد با هم فرار کردند.

با سر و صدای من همسایه ها دور من جمع شدند و یک نفر هم سریع با 110 تماس گرفت کمتر از 10 دقیقه گشت پلیس از راه رسید و با گرفتن مشخصات سارقان بلافاصله موضوع را پیگیری کردند.

امروز از اداره آگاهی تماس گرفتند و گفتند دزدطلاهای شما پیدا شده است، لطفاً برای شناسایی سارقان به آگاهی مرکز اصفهان بیائید.

نحوه مقابله با مأموران قلابی

سرهنگ جواد درستکار، رئیس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در خصوص این پرونده گفت: زورگیری، اخاذی و سرقت تحت عنوان مأموران دولتی از جمله جرایمی است که برخی از سارقان حرفه ای از این طریق اقدام به سرقت می کنند.

وی افزود: بر اساس ماده 555 قانون مجازات اسلامی هر کس بدون سمت رسمی یا اذن از طرف دولت، خود را در مشاغل دولتی اعم از کشوری یا لشگری و انتظامی که از نظر قانون مربوط به او نبوده است، دخالت دهد یا معرفی نماید، به حبس از 6 ماه تا 2 سال محکوم خواهد شد.

این مقام مسئول بیان داشت: بعضاً مشاهده می شود عده ای با سوء استفاده از نام و لباس مأموران ادارات وارد منازل شده و اقدام به سرقت می کنند.

سرهنگ درستکار گفت: مردم بایستی هنگام مراجعه افراد مشکوک که خود را مأمور معرفی می کنند تا زمانی که کارت شناسایی آن ها را به طور کامل و با دقت رؤیت نکردند و هویت آنان به عنوان مأمور احراز نشده از ارائه مدارک، از ورود آنان به منزل خود ممانعت کنند.

مأموران مسئول تعیین و اعمال هیچ نوع مجازاتی به صورت مستقل نیستند

وی بیان داشت: مأموران مسئول تعیین و اعمال هیچ نوع مجازات کیفری یا حقوقی به صورت مستقل نمی‌باشند از این رو از تهدیداتی که از سوی این مأمورنماها می شود حراسی نداشته باشند.

این مقام انتظامی گفت: مردم بایستی به منظور شناسایی افراد مأمور نما حتما کارت شناسایی آنان را دریافت و مندرجات آن را با صاحب کارت تطبق دهند.باید توجه کرد که سارقان مأمورنما بیشتر به دنبال افراد کم سواد و کهنسال به منظور سوء استفاده از آنان می گردند و نداشتن کارت شناسایی معتبر و حکم مأموریت و یا حکم قضایی نشانه بارز افراد مأمورنما است.

سرهنگ درستکار عنوان داشت: مأموران نیروی انتظامی فقط در صورت داشتن کارت شناسایی معتبر و با در دست داشتن حکم قضایی می توانند به بازرسی از منازل بپردازند.

تماس با 110 و اطمینان از ماموریت ماموران مراجعه کننده به منازل

وی افزود: شهروندانی که از سواد کافی برخوردار نیستند هم می توانند هرگونه همکاری با مأموران را به برقراری تماس تلفنی با 110 موکول کرده و پس از اطمینان لازم از مأموریت آنان همکاری لازم را به عمل آورند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس اصفهان بیان داشت: همچنین مردم باید در برابر کسانی هم که به عنوان مأمور ادارات آب و برق و گاز وارد منزل می شوند هوشیاری خود را حفظ کرده و فقط اجازه ورود تا محل کنتور را به آنان داده و از وارد شدن آنها به مکان های دیگر منزل خودداری کنند.

وی اضافه کرد: شهروندان این موضوع را مد نظر قرار دهند که هیچ مامور اداره ای که برای نوشتن شماره کنتور به منزل می آید حق ورود به مکان های دیگر منزل و دیدن سایر اتصالات را ندارد. در صورتی که مأموری درخواست بازدید ازسایر جاهای منزل را کرد به وی مشکوک شده و موضوع را با تلفن 110 و یا اداره مربوطه اعلام کنید.

استفاده از آیفون های تصویری  به شناسایی افراد مأمور نما کمک کند

این مقام انتظامی بیان داشت: از نکات قابل توجه در این زمینه می توان متذکر شد که هیچ مأموری برای نوشتن کنتور تلفن وجود ندارد و اگر کسی چنین موضوعی را مطرح کرد بدون شک وی مأمور قلابی بوده و به قصد سرقت و یا مزاحمت وارد شده و بلافاصله موضوع را از طریق 110 مطرح نمایید.

سرهنگ درستکار گفت: استفاده از آیفون های تصویری می تواند شما را به شناسایی افراد مأمور نما کمک کند زیرا مأموران اصلی ادارات دارای کارت شناسایی معتبر و کاور مخصوص دارای آرم و علایم هستند ، مردم نباید درب منزل خود را به روی هر کسی که ادعای مأمور یت داشت باز کنند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 976970
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.