به گزارش ایرنا، این کارگروه با هدف تشریح روشها و تصمیم برای طرحهای کاهش مصرف آب و بررسی راهکارهای بهبود وضعیت کنونی با استفاده از روشهای مختلف با حضور مدیران دستگاه های مرتبط با آب، کشاورزی و محیط زیست در استانداری تشکیل شد.
در این جلسه نسبت به اجرا و تسریع در طرحهای تعدیل آسیب‌های اقتصادی ناشی از کاهش آب کشاورزی با محوریت جهاد کشاورزی، اجرای طرح ارتقای کیفیت پساب تصفیه خانه های اصفهان و استفاده از آب حاصل از آن برای کشت کشاورزان شرق اصفهان، بهبودسازی بستررودخانه و رفع تصرف حاشیه رودخانه زاینده رود تاکید شد.

*** طرح تعدیل آسیبهای اقتصادی ناشی از کاهش آب کشاورزی
بر اساس این طرح ضمن ارائه تسهیلات مالی به کشاورزان، روشهای کشت با بهره وری بیشتر و کشت و کار گلخانه ای در مناطق شرقی اصفهان مورد تاکید قرار گرفته است .
همچنین بالغ بر 450 میلیارد تومان معادل بخشی از درآمدهای صنایع استان اصفهان که از آب زاینده رود استفاده می کنند، برای جبران بخشی از خسارات کشاورزان اختصاص می یابد.

*** اجرای طرح ارتقای کیفیت پساب تصفیه خانه های اصفهان
اجرای طرح ارتقای کیفیت پساب تصفیه خانه جنوب اصفهان به هزینه ای بالغ بر 73 میلیارد تومان و در بازه زمانی 5 ماهه و اجرای طرح ارتقای کیفیت پساب تصفیه خانه شمال اصفهان با هزینه ای حدود 101 میلیارد تومان و در بازه زمانی 8 ماهه در این جلسه مورد تصویب قرار گرفت.
همچنین در جلسه مقرر شد که اجرای این طرح در تصفیه خانه شرق اصفهان با هزینه ای بالغ بر 7 میلیارد تومان پس از 2 طرح یاد شده اجرا شود.
استاندار اصفهان درباره این طرح نسبت به اجرای استانداردهای لازم در این طرح تاکید کرد.
محسن مهرعلیزاده گفت: پساب تولید شده در این تصفیه خانه ها از لحاظ بهداشتی باید قابلیت استفاده در کشاورزی را داشته باشد و در همین راستا هماهنگی و آزمایشهای لازم باید با مرکز بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شود.
به گفته هاشم امینی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، این مجموعه برای تسریع در اجرای این طرحها، بصورت 3 شیفت فعالیت خواهد کرد.

*** انتقال پساب برای کشاورزی
در قالب این طرح که حدود 266 میلیارد تومان هزینه دارد حدود 3 متر مکعب بر ثانیه پساب حاصل از تصفیه خانه های اصفهان برای مصرف کشاورزی اختصاص خواهد یافت.

*** ساماندهی بستر رودخانه
این طرح شامل آزادسازی، ساماندهی و نظارت بر بستر بخشی از رودخانه به طول 120 کیلومتر در بازه زمانی سه ساله است.
به گفته مسعود میرمحمدصادقی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان آزادسازی حریم رودخانه در شهر باغ بهادران(واقع در غرب اصفهان) به دلیل ازدیاد ویلاهای ساخته شده در جوار زاینده رود به مراتب سخت تر از سایر مناطق استان اصفهان است.
در این نشست حسن رحیمی دادستان عمومی اصفهان نسبت به اعتمادسازی برای جلب مشارکت مردم در آزادسازی حریم رودخانه تاکید دارد.
در این جلسه مدیرکل هواشناسی استان اصفهان نیز گفت که بارشهای بهاری این خطه تا نیمه خردادماه ادامه خواهد داشت.
زاینده رود در دهه های اخیر بدلیل خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است، به گونه ای که در پائین دست بخصوص در فصول گرم سال با خشکی مواجه می شود.
بر اساس اعلام شرکت آب منطقه ای اصفهان، میزان ذخیره سد زاینده رود هم اکنون به کمترین میزان خود در 50 سال اخیر رسیده است و امکان بازگشایی این رودخانه و توزیع آب کشاورزی در سال زراعی جاری وجود ندارد.
بررسی آمار و ارقام مربوط به میزان بارش ها و آب ذخیره شده در پشت سد زاینده بیانگر شرایط نامطلوب در فلات مرکزی ایران بویژه استان اصفهان است.
درحال حاضر حدود 200 میلیون متر مکعب آب در پشت سد زاینده رود ذخیره شده است، این در حالیست که پارسال در چنین روزهای بدون احتساب آبی که برای کشت کشاورزان شرق اصفهان رها شد، ذخیره سد زاینده رود 371 میلیون مترمکعب بود.
ت / 6020 / 1339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.