به گزارش ایرنا، محسن کریمیان روز شنبه در آیین افتتاح 29 پروژه کشاورزی شهرستان تیران و کَرون افزود: سرمایه گذاری در بخش کشاورزی بر اساس آمایش سرزمینی انجام می شود تا فعالیت گلخانه ای، کشت گیاهان دارویی و درختان با مصرف کمتر صورت گیرد.
وی بیان کرد: در دهه فجر امسال 206 پروژه جهاد کشاورزی استان با 144 میلیارد تومان اعتبار به بهره برداری رسید که سبب ایجاد اشتغال مستقیم برای یکهزار نفر و تثبیت شغل یکهزار نفر دیگر شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: در حال حاضر 6 میلیون تُن محصول کشاورزی در استان اصفهان تولید و به بازار عرضه می شود.
کریمیان، ارزش محصولات کشاورزی صادراتی این استان در سالجاری را بیش از 85 میلیون دلار اعلام کرد.
وی یادآور شد: با بهبود وضعیت منابعی آبی و کاهش خشکسالی در مناطق مختلف استان میزان سرمایه گذاری تولیدات بخش کشاورزی افزایش می یابد.
فرماندار تیران و کَرون نیز در این آیین گفت: کشاورزی یکی از محورهای مهم توسعه و ایجاد اشتغال و تولید در این شهرستان است که با ایجاد زیرساخت هایی مانند توسعه گازرسانی، توسعه شبکه آبرسانی و واگذاری زمین، میزان سرمایه گذاری، اشتغال و تولید نیز در این بخش افزایش می یابد.
علی رحمانی با بیان اینکه شهرستان تیران و کَرون رتبه نخست احداث گلخانه ها را در استان اصفهان دارد، خاطرنشان کرد: در دهه فجر امسال 29 پروژه کشاورزی با اعتبار افزون بر 140میلیارد ریال و ایجاد 141 فرصت شغلی در این شهرستان به بهره برداری رسید.
وی اضافه کرد: جهاد کشاورزی این شهرستان رتبه نخست ایجاد اشتغال را در استان دارد که سرمایه گذاری در این بخش با ارائه تسهیلات بانکی در حال افزایش است و بر اساس آمایش سرزمینی، طرح های احداث گلخانه و کشت گیاهان دارویی در اولویت قرار دارد.
ارزش کل محصولات کشاورزی و دامی صادر شده از گمرک استان اصفهان در سال 92 بالغ بر 12 میلیون دلار بود که این میزان در سال 93 به 68 میلیون دلار، در سال 94 به 75 میلیون دلار و در سال 95 به حدود 80 میلیون دلار افزایش یافت.
آلمان، انگلیس، هلند، کرواسی، گرجستان، استرالیا، کانادا، کره جنوبی ، چین، هند، مالزی، سنگاپور، آذربایجان، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، بحرین، پاکستان، قطر، عربستان، سومالی، قزاقستان، عراق، افغانستان، عمان، سودان و سومالی از مقصدهای اصلی صادرات کشاورزی و دامی استان اصفهان به شمار می روند.
حیوانات زنده مانند مرغ، خروس، بوقلمون، پرندگان شکاری(به منظور امور تحقیقاتی)، ماهی، گوشت مرغ،تخم مرغ، میگو، شیر خشک، لبنیات، عسل، صیفی جات، خشکبار، زعفران، انواع میوه مانند زردآلو، هلو، انواع شیره، لعاب و مواد غلیظ کننده، انواع روغن مانند روغن بادام و سویا، قند و شکر، انواع خمیر، رب گوجه فرنگی، فراورده های غذایی مرکب، آبمیوه، گلاب و انواع دستگاه های کشاورزی و همچنین تجهیزات گلخانه ای از مهمترین محصولات صادراتی کشاورزی و دامی استان اصفهان به خارج از کشور است.
11 درصد از اشتغال و 8 درصد از تولید ناخالص ملی اصفهان به بخش کشاورزی اختصاص دارد.
مساحت اراضی کشاورزی این استان 569 هزار هکتار است.
تیران و کرون دارای 21 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که سالانه بیش از 20 هزار تُن محصول کشاورزی در این شهرستان تولید و 20 درصد آن صادر می شود.
شهرستان تیران و کَرون با 71 هزار نفر جمعیت در 45 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.
ت. 7131 /6027 خبرنگار: اکبر مهدی زاده - انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.