به گزارش ایرنا، کوروش محمدی روز یکشنبه در دهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، افزود: احساس نشاط اجتماعی یکی از مهمترین پشتوانه های ما برای مقابله با مشکلات است و احساس تعلق، همبستگی، مسئولیت ‌پذیری اجتماعی و نیز ارتقای شاخص‌ های سلامت روانی، اجتماعی و رضایت از زندگی افراد جامعه از اثرات احساس نشاط اجتماعی می باشد.
وی اضافه کرد: همه این ها به عنوان عواملی موثر برای کاهش هزینه‌ های مردم (بویژه هزینه های فرصت)، افزایش امید به زندگی و ارتقای کیفیت آن و در نهایت کاهش آسیب‌ های اجتماعی است.
محمدی گفت: متاسفانه امروزه کلانشهر اصفهان از نظر نشاط اجتماعی حال خوبی ندارد.
وی افزود: آمارها، افزایش میزان نزاع و افسردگی، وجود ناهنجاریهای اجتماعی در نهاد خانواده بویژه آمار بالای طلاق، آلاینده های صوتی، سنگینی حجم ترافیک، آلودگی های زیست محیطی و اعتیاد جوانان و گسترش حاشیه نشینی را نشان می دهد که همه نشانه های وجود نداشتن نشاط اجتماعی است.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به سقوط 2 دخترجوان از پل چمران این شهر گفت: از دست دادن جان یکی از این دختران نه تنها خانواده او بلکه تعلیم و تربیت جامعه شهری را داغدار کرده است.
محمدی افزود: متاسفانه مسئولان ما با غفلت از ریشه اصلی این مصیبت به دنبال یافتن مقصر آن در حوالی فضای مجازی و نهنگ آبی پرسه می زنند.
وی اضافه کرد: این درحالیست که صرف نظر از تاثیر یا عدم تاثیر بازی مجازی نهنگ آبی در این حادثه، ریشه های اصلی این مساله در روش های تربیتی و عدم توانمندی شهروندان در مواجهه با چالش های زندگی است.
محمدی ادامه داد: در عین حال عدم مدیریت هیجانات نسل نوجوان در جامعه شهری اصفهان و وجود خشونت های پنهان در این نسل در قالب سلسله عواملی در شکل گیری این حادثه نقش اساسی داشته و غفلت محض است اگر کارشناسان ما وقتشان را بر تحلیل بازی مجازی نهنگ آبی متمرکز کنند.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: باید در سایه اقدام های بلند مدت و میان مدت، روش ها و برنامه های کاربردی برای ایجاد نشاط اجتماعی در شهر اصفهان انجام شود و از ظرفیت های طبیعی و غیر طبیعی این شهر مانند احیای سنت های اصیل و بومی، ایجاد ایستگاه های نشاط در مسیر چهار باغ عباسی و مسیرهای مشابه استفاده شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خطر رخنه فساد در حوزه مدیریت شهری همواره در کمین منابع انسانی و سرمایه ای شهر وجود داشته است و به عنوان یکی از بزرگترین خطرها و چالش های مهم مدیریت شهری به شمار می رود.
محمدی افزود: این مساله در سالهای گذشته خسارت های سنگینی را بر بیت المال و حقوق مردم بویژه در کلانشهرها تحمیل کرده است.
وی اظهار کرد: اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در راستای عمل به تعهد و سوگند خود مکلف به تلاش و اهتمام برای بهبود شرایط و فراهم آوردن زمینه های توسعه متوازن و برقراری عدالت اجتماعی و تامین فضایی زیبا، پرنشاط و شایسته برای مردم شریف کلانشهر اصفهان هستند.
محمدی افزود: هیچ گریز و بهانه ای از ما پذیرفته نیست مگر آنکه بر عهد و پیمانمان با مردم که شفاف سازی و مبارزه با رانت و فساد است با قدرت و قاطعانه عمل کنیم.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: اعتماد به جوانان و زنان شایسته، اعتماد به آینده است و هرجا به جوانان و زنان براساس شایستگی و تخصصشان اعتماد شده، نشاط و پویایی به بار آمده است.

*** کودکان کاری که هر روزه بر تعدادشان اضافه می شود، جزئی از شهروندان این شهر هستند
محمدی گفت: اقشار آسیب پذیر جامعه و کودکان کار که متاسفانه به دلیل بی توجهی هر روزه بر تعدادشان اضافه می شود، جزئی از جامعه و شهروندان این شهر هستند.
وی افزود: در سال های گذشته در مدیریت شهری کلانشهرها به ویژه اصفهان توجه به اقشار آسیب دیده، آسیب های اجتماعی مغفول مانده است.
محمدی اضافه کرد: وجود یک متکدی، یک کودک کار، یک زن آسیب دیده با رفتاری نامتعارف، معلول عوامل مختلفی از جمله نابرابری های اجتماعی یا بی عدالتی در توزیع امکانات، ثروت ها و موقعیت های اجتماعی است.
وی گفت: شورای شهر و شهرداری باید با همکاری دستگاه هایی همچون بهزیستی، فرهنگ و ارشاد و اسلامی، نیروی انتظامی، صدا و سیما و دیگر رسانه ها از گَرد محرومیت نشسته بر چهره شهر غبار زدایی کند.
محمدی تاکید کرد: باید به جای روش های سلبی و پاک کردن صورت مساله، هرچه سریع تر نقشه راه و مدلی موثر برای مقابله با آسیب های اجتماعی در کلانشهر اصفهان تدوین شود.

*** مردم نیازمند رسانه های آزاد هستند
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری بیست و سومین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های کشور، گفت: پیام این نمایشگاه و حضور شرکت کنندگان در آن حاوی این پیام برای مسئولان است که مردم نیازمند رسانه های آزاد هستند.
فتح ‌اله معین افزود: استفاده از مطبوعات و مخاطبان رسانه ها در حد انتظار و مطلوب نیست.
وی اضافه کرد: امیدواریم این مسائل به صورت مطلوبی حل شده و مخاطبان خود را پیدا کنند.
ت/ 7153 / 2093 **خبرنگار: هُدا استکی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.