در این مطلب می خوانیم: اکثر مسافرانی که برای اولین بار به شهر اصفهان وارد می شوند معتقدند چیزی که بیشتر در این شهر جلب توجه می کند، تمیزی شهر است. آنچه در ذات شهر اصفهان به عنوان شهر جهانی مطرح است و از فرهنگ مردم آن نیز هویداست، فرهنگ پاکیزگی است، شهرداری اصفهان در سال های اخیر با تلاش و همت چهار هزار نفر نیرو در بخش های نظافت و رفت و روب، فضای خوب و رضایت بخشی ایجاد کرده است و به گفته مدیران شهری امروز می توانیم این ادعا را داشته باشیم که در امر نظافت شهر با کمترین مشکل روبه رو هستیم هر چند تا ایده آل شدن فعالیت ها راه های زیادی در پیش است. به گفته معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان مجموع قراردادهای رفت و روب و تنظیف معابر در سال بالغ بر 105 میلیارد تومان است که صرف جمع آوری پسماند خشک و تر و نظافت معابر شهر می شود.
این روزنامه در ادامه این مطلب اضافه کرده است: به گفته مدیران شهری روزانه 45 میلیون مترمربع از معابر شهر اصفهان باید نظافت شود، در حال حاضر بیش از 40 درصد نظافت شهر به صورت مکانیزه و توسط ماشین آلات کوچک، متوسط و بزرگ انجام می شود و بر اساس برنامه اصفهان 1400 این عدد باید به 60 درصد برسد البته در برخی از معابر شهری به دلیل بافت سنتی امکان نظافت به صورت مکانیزه وجود ندارد.
در ادامه این مطلب به نقل از احمدرضا مصور معاون خدمات شهری، شهرداری اصفهان افزوده شده است: با تمام تلاش خود سعی می کند تا هیچ زباله ای در شهر باقی نماند همچنین شهروندان شهر که عنصر اصلی حفظ نظافت شهر هستند برای پاکیزگی شهرشان تلاش می کنند، روزانه 120 تن مواد قابل بازیافت از شهر اصفهان جمع آوری می شود که این عدد در گذشته، 90 تن بوده است؛ زیرا این مواد در شبکه های غیر مجاز جمع آوری می شده است؛ اما با اصلاح این رویه خواستار این بودیم تا پسماند مستقیم به کارخانه های بازیافت برود، به دلیل فرهنگ مردم اصفهان و همت شهرداری نسبت به سایر شهرها پاک و تمیزتر است.
در ادامه این مطلب به نقل از امیرحسین کمیلی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان عنوان شده است: در بحث مدیریت پسماند نقشه راهی برای اصفهان ترسیم شده تا در سال 1400 اصفهان به شهر بدون دفن پسماند تبدیل شود، بین هشت تا 10 درصد زباله‌های اصفهان در مبدأ تفکیک می‌شود، همچنین 100 تن پسماند خشک در اصفهان جمع‌آوری می‌شود، در برنامه اصفهان 1400 این پسماند به سوخت جامد یا مایع تبدیل خواهد شد تا از آن انرژی حرارتی یا الکتریکی تولید شود، با تحقق این طرح، دیگر شاهد شیرابه‌های پسماندهای جمع‌آوری‌شده و بوی متعفن زباله‌های جمع‌آوری‌شده نخواهیم بود.
این روزنامه در ادامه به نقل از احمدرضا صبور، مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان نوشت: در چند سال اخیر بسیاری از ماشین آلات و تجهیزات ما مطابق با آخرین فناوری های روز دنیا به روز شده و سعی کردیم این ماشین آلات را به سمت و سوی کیفیت بهتر، برای داشتن محیط زیست پاک و سالم ببریم، اصفهان شهر خاصی در زمینه های زیبایی، پاکیزگی و نظافت است،از این رو برای نگهداری این شهر زیبا باید تمام تلاش را داشته باشیم تا به مکانیزم های روز دنیا تجهیز شویم و این شهر را در کوتاهترین زمان، با بالاترین کیفیت و کمترین مبلغ به روز رسانی کرده و زیبایی را هدیه کنیم.اگر اصفهان یکی از شهرهای زیبای دنیا به شمار می رود، به خاطر همکاری های خوب شهروندان است.
این مطلب به نقل از غلامرضا ساکتی رئیس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان حاکیست: روزانه هزار و 200 تن ضایعات ساختمانی در شهر اصفهان جمع آوری می شود و شهرداری برای حفظ پاکیزگی شهر و جابه جایی این نخاله ها امکانات ویژه ای در نظر گرفته، به عنوان یک خبر خوش برای شهروندان، قرار است به صورت پایلوت مخزن های پسماند خشک و تر به صورت مکانیزه در نقاط مختلف شهر برای ذخیره سازی موقت این پسماندها نصب شوند. وی تصریح می کند: در این ارتباط با یک شرکت وارد مرحله مناقصه شده ایم؛ اما در حال حاضر دو مخزن به صورت پایلوت در دو پارک شهر اصفهان نصب شده است.آنچه مشخص است اصفهان از لحاظ پاکیزگی و سلامت شهری در کشور بی‫همتاست به نحوی که بسیاری از شهرهای کشور از الگوهای مورد استفاده در اصفهان بهره می‫برند. تفکیک پسماند تر و خشک در مبدا حدود 15 سال است که در اصفهان انجام می‌شود، در حالی که‌این موضوع در سایر شهرها نوپاست.
در پایان این مطلب می خوانیم: البته یکی دیگر از مهم ترین مسئله هایی که در تمیزی شهر موثر است همکاری های مردمی است. از چند سال اخیر با فرهنگ سازی های صورت گرفته از مدارس و سطوح مختلف جامعه شاهدیم که زباله های کمتری هم در شهر ریخته می شوند. به هر میزان شهروندان در رعایت نظافت و تمیزی شهر کوشا باشند، به همان میزان هزینه تحمیلی به شهر برای تمیزی کاهش یافته و می توان با کاهش هزینه نظافت شهر، بودجه و اعتبار آن را برای عمران و آبادانی بیشتر شهر استفاده کرد.
گ / 6020 / خبرنگار: علیرضا حکیمیان - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.