به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین، محمد آریامنش در اولین کارگاه تخصصی و آموزشی با موضوع آب های زیرزمینی چالش ها و فرهنگ سازی که با هدف توانمندسازی سمن ها در فریدونشهر برگزار شد، اظهار داشت: در کشور ما به آب به عنوان یک موضوع جامع توجه نشده و برنامه ها در این زمینه مقطعی بوده است.

وی افزود: ما معتقد هستیم آب از بیان نمی رود بلکه از جایی به جای دیگر منتقل می شود که از این موضوع می توان برای رفع مشکلات آبی استفاده کرد.

پیشکسوت اکتشاف منابع آب ژرف و دارنده دکترای ژئوفیزیک با بیان اینکه مشکل اصلی آب در کشور ما از «آمار» آغاز می شود، ابراز داشت: باید از افرادی که می گویند ایران در ۲۰ سال آینده نابود می شود بپرسیم که بدون داشتن بیلان آبی کشور این آمار را از کجا استنباط کرده اند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار وزارت نیرو از بارش برف و باران در کشور حدود ۴۰۰ میلیارد متر مکعب آب حاصل می شود که هشت میلیارد متر مکعب آن وارد آبهای زیرزمینی شده، ۲۴۰ میلیارد تبخیر و و ۱۲۶ میلیارد مترمکعب نیز آبهای سطحی را شامل می شود، در این تقسیم بندی آبهای فسیلی، ورودی به کشور و غیره نادیده گرفته شده است.

آریامنش با بیان اینکه نخستین نقص آماری درباره ی آب های ورودی و خروجی کشور است، اضافه کرد: در تقسیم بندی مورد اشاره آبهای فسیلی، گسلی و ورودی به کشور به طور مثال آب ورودی از کوهسارهای زاگرس به ایران نادیده گرفته شده است.
وی با بیان اینکه پس از سالها بسیاری از تعاریف آبی عوض نشده و در زمینه مشکلات حقوقی نیز تجدید نظرنکردیم، بیان داشت: در قانون بهره برداری از منابع آب در وزارت نیرو سه نوع چاه دستی، عمیق و نیمه عمیق تعریف شده است و هنوز تعریف چاه عمیق در عمق ۱۰۰ متری خلاصه می شود.

پیشکسوت اکتشاف منابع آب ژرف با طرح این سوال که آیا به واقع مصرف آب در بخش کشاورزی ۹۲ درصد است، گفت: این رقم از سال ۷۴ ۱۳تا کنون با وجود انجام طرحهای مختلفی مانند آبیاری تحت فشار و نصب کنتور بر روی چاههای عمیق تغییری نکرده است.
وی ادامه داد: می توان گفت بیشترین آب در بخش کشاورزی استفاده می شود اما استفاده از آمار نادرست ۹۲ درصدی صحیح نیست.

آریامنش اضافه کرد: برنامه ریزی جامع دومین چالش مدیریت منابع آبی ایران است، باید توجه داشته باشیم که تنها با کاهش مصرف آب نمی توان آب را مدیریت کرد چراکه نسخه های یک بعدی و افراطی مانده احداث سد و آبیاری بین حوضه ای همواره با شکست روبرو بوده است، نباید گناه را بر دوش طبیعت بیندازیم.

وی با بیان اینکه حوضه های آبریز باید با هم مورد مطالعه و ژرف بینی قرار گیرد، اظهار داشت: انتقال آب بین حوضه ای خطای بزرگی است چرا که آب هر حوضه باید در همان منطقه مورد استفاده قرار گیرد تا مدیریت جامع منابع آبی را شاهد باشیم.
وی با تاکید بر این موضوع که منابع آب ژرف باید مورد مطالعه قرار بگیرد، ابراز داشت: در نقاطی از کشور که طبیعت رودخانه تدارک ندیده است باید چاههای عمیق حفر شود چراکه سرریز آب های ژرف را شاهد هستیم.

پیشکسوت اکتشاف منابع آب ژرف، زمین شناس و هیدوروژئولوژیست وارد کردن محصولات کشاورزی از دیگر کشورها به بهانه ی ورود آب مجازی را امری غیر کارشناسی شده برشمرد و گفت: خشکسالی کشور هزاران ساله ایران را نابود نخواهد کرد اما برخی قضاوت ها و نسخه های بدون مطالعه می تواند کشور را به نابودی بکشاند.

وی اضافه کرد: صرفه جویی در مصرف آب توصیه مناسبی است اما در این میان نباید وظیفه فناوری آبی را فراموش کنیم.

وی موانع ساختاری را از جمله مشکلات مدیریتی جامع منابع آب دانست .

پیشکسوت اکتشاف منابع آب ژرف اضافه کرد: الگو برداری اشتباه از غرب مشکلات فرهنگی مانند موازی کاری و تخریب از دیگر موانع مدیریت جامع منابع آبی است ضمن اینکه نوع برنامه ریزی ها باید درون حوضه ای باشد به نوعی که به جای انتقال آب ، چاه عمیق حفر شود.

وی ادامه داد: در اعماق زمین آب قابل استفاده به میزان مناسب وجود دارد این در حالیست که انتقال آب میان حوضه ای بسیار هزینه بر و دارای مشکلات اجتماعی و اجرایی است.

آریامنش تاکید کرد: اجرای همزمان هر برنامه با با توجه به شرایط هر منطقه، مدیریت مصرف اصلاح الگوی کشت، مدیریت درون حوضه ای، مهار آبهای سطحی مرزی و توسعه کشاورزی در مرزها، توسعه آبخیزداری، اجرای آب شیرین کن تنها در نواحی ساحلی،استفاده از پساب، باروری ابرها ،بهره برداری از فناوری های نو و مطالعه و بهره برداری از آبهای ژرف را مهمترین راهکارهای رفع مشکلات آبی برشمرد.

اولین کارگاه تخصصی و آموزشی با موضوع آب های زیرزمینی چالش ها و فرهنگ سازی که با هدف توانمندسازی سمن ها در فریدونشهر اصفهان به مدت دو روز از پانزدهم شهریورماه در حال برگزاری است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 736128
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.