به گزارش عصر روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش کاشان، سیدعلی اصغر سیدآبادی در آئین آغاز کارگاه آموزش مربیان باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان این شهرستان، اظهارکرد: یک هزار و 800 نفر از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی سال گذشته تحت آموزش های ترویج کتابخوانی قرار گرفتند.
وی خاطرنشان کرد: طرح 2 هزار باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و تفکر انتقادی، یکی از موفقیت های دولت تدبیر و امید بود.
وی افزود: در اجرای این طرح کتابخوانی کنش گرانه مورد توجه است تا کودکان کتاب بخوانند، با هم گفت و گو کنند و آن را به صورت مستدل مورد ارزیابی قرار دهند.
سیدآبادی تصریح کرد: در طرح باشگاه های کتابخوانی، کودکان فرهنگ کار مشارکتی و گروهی را یاد گرفته و در کنار هم تمرین می کنند، کتاب می خرند و آنها را با هم تعویض می کنند و با حفظ احترام متقابل به نقد و نظر یکدیگر گوش می دهند.
وی یادآور شد: باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان، ترویج نهادسازی و گسترش مشارکت مردمی در قالب نهادهای مدنی در حوزه فرهنگ است زیرا توسط شهروندان علاقمند تشکیل شده و مستقل از دولت مدیریت می شود.
دبیر انتخاب پایتخت کتاب ایران همچنین تاکید کرد: مردم علاقه فراوانی به مطالعه و کتابخوانی دارند در حالی که پیش بینی می شد که فقط 500 باشگاه در 15 شهر کشور تشکیل شود اما این رقم به چهار برابر افزایش یافت که امتیاز مثبت برای توسعه فرهنگی کشور و عملکرد دولت برای جلب مشارکت مردم است.
مدیر کل مطالعات و برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انتخاب نیشابور به عنوان پایتخت کتاب ایران، باعث شد که رشد فروش کتاب کودک در این شهر 67 درصد و کتاب بزرگسال به 25 درصد برسد و نمایشگاه ملی کتاب نیشابور 9 میلیارد ریال فروش داشته باشد.
وی اظهارکرد: مطالعه و آگاهی مسیر توسعه جامعه است و طرحهای «باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان» ، «پایتخت کتاب ایران» و «روستای دوستدار کتاب» از جمله برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که با این هدف در دولت یازدهم پیگیری شد.
مدیر آموزش و پرورش کاشان نیز در این کارگاه آموزشی گفت: این شهرستان با وجود کثرت واحدهای صنعتی و تولیدی، نیازمند کار و برنامه های فرهنگی است که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد که متاسفانه از امکانات شایسته پیشینه تاریخی خود برخوردار نیست.
محمود خدمتی اظهار کرد: اصالت فرهنگی و تاریخی این منطقه در گستره 100 کیلومتر، زمینه توسعه فرهنگی و حرکت از شرایط موجود را ایجاب می کند.
وی افزود: یافته های هر رشته علمی، فرهنگی و هنری در کتابها ثبت و ضبط می شود و ترویج کتابخوانی، ترویج همه فضیلت ها و دانش بشری است و یک کشور زمانی به توسعه می رسد باید که از مسیر آگاهی و کتابخوانی بگذرد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان هم گفت: تشکیل باشگاه‌های کوچک کتابخوانی، طرحی است برای کمک به افزایش سرانه مطالعه میان کودکان و نوجوانان، تقویت فرهنگ گفت و گو، تقویت مهارت استدلال و افزایش قدرت تحلیل و تفکر انتقادی در کودکان و نوجوانان اجرا می شود.
مصطفی جوادی مقدم افزود: در نخستین سال برگزاری باشگاههای کوچک کتابخوانی، 133 باشگاه در کاشان تشکیل شد که دبستان دخترانه برکت به عنوان باشگاه برتر در مجموع دو هزار باشگاه کشور معرفی شد.
وی اظهارکرد: با توجه به ارائه برنامه‌های مشارکت‌جویانه و مردمی و بهره گیری از ظرفیت‌های بومی در تدوین برنامه‌های ویژه پایتخت کتاب ایران انجام شد، کاشان به همراه شهرهای زرند، شهرکرد، و اِوز به‌عنوان شهرهای خلاق در ترویج کتابخوانی معرفی شدند.
وی گفت: روستای علوی ازتوابع شهرستان کاشان نیز سال گذشته به همراه روستاهای فهلیان ،خواجه جمالی ،سردوش ،گَزیر ،رئیس‌آباد ، درازی، طبر ، قُباق تپه و فرّخ‌آباد به‌عنوان روستاهای دوستدار کتاب کشور از مجموع یک هزار روستای داوطلب معرفی شدند.
دومین دوره کارگاه آموزش مربیان باشگاه‌های کوچک کتابخوانی به مدت دو روز با حضور کارشناسان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و 60 نفر از فعالان حوزه کتاب کودک آموزش های لازم را فرا گرفتند.
7408/6136 * تنظیم کننده: یوسف صائب * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.