به گزارش خبرگزاری تسنیم از کاشان، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی بعد از ظهر امروز در مسجد سلمان فارسی کاشان با بیان اینکه در سه ماه رجب، شعبان و رمضان می‌توان ره صد ساله را یک شب طی کرد و ابعاد معنوی خود را تقویت کرد، اظهار داشت: انصاف از نصف می آید و با عدالت فرق دارد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انصاف به معنی حقوق مساوی در مسائل اجتماعی و تساوی افراد در مقابل قانون است، افزود: طبق روایات سه چیز از همه کارها سخت تر است و نخستین کار آن است که همیشه ذکر خدا بگوید و دومین کار مساوات و برادری با مردم و سومین مورد انصاف است.

رفیعی انصاف را مایه آرامش دانست و ابراز داشت: انسان منصف کریم است و بالاترین فضائل انصاف است و در همین راستا چهار نوع انصاف با خدا، خود، مردم و دشمن وجود دارد و در مقابل هر کدام از آنها بی‌انصافی نیز وجود دارد.

وی بی انصافی با خداوند را گناه کردن با نعمت خدا و سوء ظن نسبت به خداوند و شریک دادن برای خداوند عنوان کرد و گفت: بی انصافی نسبت به خود آن است که حلال خداوند را بر خود حرام کنیم و یا بر خود سختی‌های بی مورد وارد کنیم و نمونه‌ای از این بی انصافی وسواس است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نمونه دیگری از بی‌انصافی نسبت به خود سنگین کردن پرونده گناهان است، خاطرنشان کرد: حرف‌های بی ربط، غیبت و غیره در نزدیک انتخابات توسط نامزدان زیاد می‌شود و این موضوع باعث نگرانی است.

رفیعی با بیان اینکه حضرت علی (ع) در نامه‌های خود به فرماندهان، آن‌ها را به انصاف با مردم سفارش می‌کند، تاکید کرد: لازم است حق پذیر باشیم و بنابراین اگر مسئولی بد عمل کرد، بپذیرد و از مردم عذرخواهی کند و انصاف آن است که انسان مثبت و منفی را در کنار یکدیگر ببیند.

وی افزود: دومین مورد در مورد انصاف با مردم آن است که هر آنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران بپسندی و به همین جهت لازم است مسئولان با مشاهده اوضاع و مشکلات مردم رعایت انصاف داشته باشند و حقوق آنها را رعایت کنند.

رفیعی در مورد رعایت انصاف با دشمن خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های یمن توسط آل سعود خبیث نابود شده و در سوریه نیز اگر 20 سال ساخت و ساز صورت پذیرد به صورت اول برنمی‌گردد و این نهایت بی انصافی است اما در زمان جنگ پیامبر زمانی که آب بر روی یاران پیامبر باز شد، پیامبر اکرم یاران خود را از بستن آب بر روی دشمن منع کرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 618900
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.