به گزارش ایرنا، محمدحسین لطیفی روز یکشنبه در نشست خبری 'نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند زاینده رود' که در مجتمع مطبوعاتی اصفهان برگزار شد، افزود: با این وجود، فیلم سازی در شهر اصفهان هم اکنون وضعیت خوبی ندارد.
وی گفت: فرهنگ و هنر اصفهان زائیده زاینده رود است اما بسیاری آن را احساس نکرده اند.
لطفی افزود: اکنون شاهد خشکی این رودخانه هستیم، هرچند بخشی از دلایل، منطقی است اما به چه بهایی دوباره آن را بدست خواهیم آورد.
وی گفت: در بسیاری از نقاط جهان از شیوه معماری بناهای تاریخی اصفهان، الگوبرداری شده و این بخشی از تاثیر فرهنگی زاینده رود بر این شهر است.
این کارگردان سینما و تلویزیون همچنین گفت: هنرمندان در کارهایشان بسیار جدی هستند، اما مدیران و مسوولان، آنها را خیلی جدی نمی گیرند.
وی اظهار کرد: واقعیت این است که پشتیبانی از نظام و ارج و قرب آن در فرهنگ م وجود دارد اما ما تاکنون تنها شعار شنیده و در عمل چیزی ندیده ایم.
وی با ابراز تاسف از پایین بودن بودجه فرهنگی کشور گفت: باید این واقعیت را بپذیریم که اگر بخش خصوصی، آگاهانه وارد این حوزه از هنر شود،خودمان برای خودمان ارزش قائل شده ایم.
لطیفی ادامه داد: سینما یعنی اقتصاد و اگر پول وجود داشته باشد، فیلم هم ساخته می شود و در این راستا سینما نیاز به یک پیش زمینه دارد.
لطفی اضافه کرد: من از مجموعه دولتی ناامیدم چرا که گفته اند که پول نیست.
وی خاطرنشان کرد: سرمایه یک کشور نیروی کار و جوانان آن هستند و این سرمایه ها با اتفاقاتی همچون برگزاری جشنواره های فیلم رشد می کنند اما با این مقدار بودجه ای که دولت در اختیار ما می گذارد، نمی توانیم فیلم بسازیم.
لطیفی افزود: دولت حتی باید از بخش خصوصی حمایت کند و امکانات مورد نیاز را در اختیار هنرمندان قرار دهد تا با همکاری بخش خصوصی، تنور جشنواره ها را گرمتر کنند.
وی با تاکید براینکه اصفهان در بسیاری از کارها در کشور پیشقدم بوده است،گفت: این شهر تاریخی در برگزاری جشنواره ها نیز پیشروست و اکنون نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند زاینده رود، با ارائه آثار بسیار خوبی در این شهر برگزار می شود.
دبیر اجرایی نخستین جشنواه ملی فیلم کوتاه مستند زاینده رود نیز گفت: این جشنواره دارای بخش ملی با موضوع آزاد، بخش ویژه و بخش سینمای مهاجرت است.
نرگس صابری افزود: بخش ویژه این جشنواره شامل موضوعات گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی در راستای رونق اقتصادی، نقش اقتصاد دانش بنیان در رونق اقتصادی و نقش و جایگاه میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی است.
وی گفت: 400 فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که حدود 30 فیلم در بخش ملی و 10 فیلم در بخش ویژه با شعار 'اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل' انتخاب شده و در بخش مهاجرت نیز فیلم سازان خارج از کشور، با موضوع مهاجرت، آثاری را ارائه داده اند که این بخش غیر رقابتی است.
وی، شادمهر راستین، کوهیار کلاری و سیدمهدی طباطبایی نژاد را بعنوان اعضای هیات داوران این جشنواره نام برد و گفت: هیات داوران نوید کارهای خوبی را داده اند.
وی گفت: این جشنواره 27 دی بصورت نمادین در گلزار شهدای اصفهان آغاز می شود و تا 29 دی ادامه دارد.
وی افزود: مراسم اختتامیه این جشنواره در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار خواهد شد.
ت/7141/ 6027 خبرنگار: زهرا باغبان، انتشار: شکراللهی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.