منصور شیشه‌فروش روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این آزادسازی‌ها به همت نهادهایی مانند آب منطقه‌ای، صنف کشاورزی، مدیریت بحران و شهرداری‌ها در شهرستان‌های مُشرف به رودخانه زاینده‌رود مانند چادگان، لنجان، مبارکه و اصفهان و همچنین رودخانه‌های دیگر استان در شهرستان‌های دهاقان و شهرضا صورت پذیرفته شده است.

وی یکی از مهمترین اهداف آزادسازی حریم رودخانه‌ها را جلوگیری از وقوع سیلاب دانست و خاطرنشان کرد: هر اندازه حریم و بستر رودخانه دستخوش تصرف شده باشد احتمال وقوع سیلاب و تخریب نیز بالا می‌رود.

به گفته مدیرکل بحران اصفهان، بیشتر حریم‌های تصرف شده به مزارع کشاورزی تبدیل شده و برخی دیگر بصورت باغ و ویلا بود.

وی با اشاره به ساماندهی رودخانه‌ها به‌عنوان اقدامی دیگر برای جلوگیری از وقوع سیل و همچنین روان‌سازی جریان آب اضافه کرد: در چند سال اخیر حدود ۲۱۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان ساماندهی و بیش از ۶۰ ویلا، بیشتر در شهر باغبهادران واقع در شهرستان لنجان در غرب استان تخریب شده است.

شیشه‌فروش به ضرورت احداث جاده‌های ساحلی در کنار رودخانه‌ها با هدف گشت و مراقبت بیشتر و جلوگیری از تصرف‌های غیرقانونی اشاره و تصریح کرد: عملیات جاده‌سازی در حدود ۷۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان انجام شد.

وی با بیان‌اینکه استفاده غیرقانونی از رودخانه سبب نرسیدن آب به پایین دست می‌شود، تاکید کرد: آزادسازی حریم رودخانه‌ها با رعایت حداکثری برای جلوگیری از تخریب پوشش گیاهی با مشارکت منابع طبیعی انجام می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران اصفهان اظهار داشت: برای امسال نیز آزادسازی، بسترسازی و احداث دیواره رودخانه‌ها پیگیری خواهد شد تا مشکلاتی نظیر سیل کمتر در منطقه رُخ دهد.

تاکنون طرح مطالعاتی سیلاب برای جلوگیری از وقوع این پدیده در حدود یکهزار و ۹۰۰ کیلومتر از مسیرهای عبور آب، حریم و بستر رودخانه‌های استان اصفهان انجام شده است.

زاینده‌رود با طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر به‌عنوان بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران از کوه‌های زاگرس مرکزی سرچشمه می گیرد و در نهایت به تالاب بین‌المللی گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد. 
این رودخانه در دهه‌های اخیر بدلیل خشکسالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده و در پایین دست در بیشتر ایام سال بویژه فصول گرم با خشکی مواجه می شود که این موضوع مشکلات بسیاری را برای بخش‌های آشامیدنی، صنعت، کشاورزی، گردشگری و محیط زیست استان اصفهان بوجود آورده است.

استان اصفهان ۲۴ شهرستان  و افزون بر پنج میلیون نفر جمعیت دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.