بر اساس آمارهای رسمی تا ظهر روز دوازدهم اسفندماه ۱۵۰۱ مبتلا، ۲۹۱ نفر بهبودیافته و ۶۶ نفر فوتی در کشور اعلام شده است که در مجموع ۶۸ بیمار مبتلا به ویروس کرونا تاکنون در استان اصفهان شناسایی شدند.

خواسته یا ناخواسته این ویروس از چندی پیش مهمان کاشان شده و با لغو همه اجتماع‌ها و آیین‌های مذهبی و غیرمذهبی به طور تقریبی می‌توان گفت که زندگی روزمره‌ را به نوعی تحت تاثیر قرار داده است.

در این میان شایعه و ترس نابجا بر جان برخی مستولی شده است که البته اگر همگان در صدد رعایت‌ هشدارها و توصیه‌ها اهتمام ویژه نداشته باشند، چنین ترسی چندان هم نابجا به نظر نمی‌رسد؛ اگر خودمان مراقب خودمان نباشیم، ممکن است شرایطی بدتر از این را هم شاهد باشیم.

مساله تا آنجا پیش رفته که حتی راه‌اندازی بیمارستان صحرایی مورد توجه قرار گرفته است اما روی دیگر ماجرا حفظ خونسردی، خودنظارتی از سوی همه افراد و اصناف، عمل به هشدارها و توصیه‌هاست تا اینکه با همتی جمعی زنجیره انتقال ویروس را قطع کنیم.

به دلیل بی‌تفاوتی‌ برخی شهروندان، دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز در کنار اعمال سایر محدودیت‌ها پیش‌تر در اطلاعیه‌هایی از شهروندان خواست تا از سفرهای غیرضرور درون شهری و برون شهری خودداری کنند و از امروز هم قرار شد تا ساعت کار بازار در کنار ادارات کاهش یابد اما حتی تحقق این موارد در راستای جلوگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا جز با مشارکت همه اقشار مردم در "خانه‌نشینی" و توجه به "خودمراقبتی" امکان‌پذیر نخواهد بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان با اشاره به ۲ هفته سخت پیش رو از مردم خواست تا در خانه بمانند و از رفت‌وآمدهای غیرضروری به جد خودداری کنند.

سید علیرضا مروجی افزود: اوج (پیک اصلی) بیماری در روزها و هفته آینده خواهد بود و از مردم می‌خواهیم کرونا را جدی گرفته اما از آن نترسند.

وی ابراز امیدواری کرد، با همکاری مردم در زمینه رعایت نکات بهداشتی و خودداری از رفت‌وآمدهای غیرضروری و تعامل دست اندرکاران، دستگاه‌ها و رسانه‌ها این بیماری تحت کنترل قرار گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان همچنین از آمادگی راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در این منطقه در صورت لزوم خبر داد و اظهار داشت: بر اساس تصمیم‌های گرفته شده در ستاد مقابله با کرونای منطقه کاشان، یک بیمارستان صحرایی با همکاری سپاه پاسداران برپا می‌شود.

وی با اشاره به تمهید شرایط اجرای این طرح اضافه کرد: بیمارستان شهید بهشتی کاشان در زمان حاضر با تخت‌های موجود کافی است اما برای رفاه حال بیشتر افراد مراجعه‌کننده و همچنین برای آسایش، آرامش و همچنین ارایه خدمات بهتر به آنها پیش‌بینی شده است.

مروجی یادآور شد: به علت نزدیکی این شهرستان با کانون اولیه بحران کرونا، از روزهای نخست تلاش شد تمهیداتی برای آن اندیشیده شود و بلافاصله ستاد پیشگیری از کرونا در منطقه تشکیل شده بود.

علایم ابتلای به ویروس کرونا شامل تب، سرفه، تنگی نفس، علایم گوارشی و در موراد شدید عفونت ریه (پنومونی)، سندرم تنفسی حاد و نارسایی کلیه است.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان، تعداد موارد ابتلای قطعی به ویروس این لحظه در منطقه هفت نفر بوده است.

از توصیه متخصصان تا تاکید دادستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز در این زمینه اظهار داشت: مهم‌ترین راهکار برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا و هر ویروس دیگری، توجه به اصل خودمراقبتی است.

رضا رزاقی افزود: در خودمراقبتی محافظت از ترشحات ناشی از سرفه و عطسه و تلاش برای کاستن از سطح آلودگی محیط می‌تواند به پیشگیری بهتر و مقابله با شیوع این ویروس کمک کند.

وی با تاکید بر جلوگیری از تماس با سطوح آلوده اضافه کرد: از آنجا که سطح آلوده ممکن است به عنوان واسط در انتقال این ویروس عمل کند، از این رو کاستن از سطح تماس و مهم‌تر از آن شست‌وشوی مداوم دست‌ها و خودداری از آدابی همچون دست دادن و روبوسی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه کاشان با اشاره به بار روانی ناشی از این بیماری تصریح کرد: وجود استرس و فقدان اعتماد به نفس به مرور موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود و قدرت مقابله با ویروس را در بدن فرد کاهش می‌دهد؛ در نتیجه این استرس و بحث روانی شیوع ویروس می‌تواند به فراگیری بیشتر و افزایش خطر بیانجامد.

وی در ادامه تشریح کرد: دست نزدن به چشم، بینی و دهان، رعایت فاصله یک تا یک و نیم متری با دیگران به ویژه افراد دارای علایم سرماخوردگی و آنفلوانزا و کنترل ترشحات تنفسی از جمله اصول خودمراقبتی است که با رعایت آن می‌توان از خطر آلودگی به این ویروس تا حد زیادی دور ماند.

رزاقی اضافه کرد: باید تا حد امکان از تجمع انسانی و گردهمایی‌ها و نشست و برخاست‌ها کاسته شود زیرا هر چه ازدحام افراد بیشتر باشد، تماس‌ها نیز بیشتر و در نتیجه شرایط برای انتقال ویروس بیشتر فراهم می‌شود؛ از همین رو است که راه انداختن پویش در خانه بمانیم، ضروری به نظر می‌رسید.

مساله اما چنان مهم و جدی است که دادستان عمومی و انقلاب کاشان نیز با این ادبیات به موضوع ورود کرد: با تاسف از نظر بهداشتی با توجه به تعاریف مدیریت بحران، در زمان حاضر در وضعیت قرمز قرار گرفتیم اما نحوه‌ آمد و شد مردم در سطح شهر به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد قاطبه جامعه اطلاعات کافی در این مورد ندارد.

روح‌الله دهقانی با تاکید بر حفظ آرامش و پرهیز از هرگونه اقدام شتاب‌زده افزود: مردم از لحظه خروج تا لحظه بازگشت به خانه از دستکش و ماسک استفاده کنند و از دست زدن به سر و صورت خودداری کرده و به صورت مداوم دست‌ها را با آب و صابون به مدت نیم دقیقه با دقت بشویند.

وی با اشاره ضرورت رعایت بهداشت شخصی و ضد عفونی کردن وسایل در محل کار، از کارمندان خواست تا از خوردن صبحانه، میوه، قند، تنقلات و بیسکوییت خودداری و هنگام ورود به اماکن عمومی و خودروها پنجره‌ها را باز بگذارند.

دادستان عمومی و انقلاب کاشان لزوم اقامه نماز به صورت انفرادی و با مهر شخصی را یادآور شد و بیان کرد: مردم از ترددهای غیر ضروری در اداره‌ها، دفترهای اسناد رسمی، مرکزهای تعویض پلاک، پاساژها و سایر مرکزهای پرازدحام خودداری و امور خود را به ماه‌های آتی واگذارند.

وی همچنین بر خودداری از خرید اقلام فله اشاره و تاکید کرد: مردم از اجاره دادن خانه خود به مهاجرینی که از شهرهای پر خطر وارد منطقه می‌شوند، به دلیل حفظ جان خود و سلامت سایر شهروندان خودداری کنند و ناظران قاطعی برای مراعات بهداشت از سوی نانوایان و کسبه باشند.

دهقانی با قدردانی از عموم داروخانه‌ها و فروشندگان لوازم بهداشتی و میوه فروشی‌ها، خطاب به مدیران و کارفرمایان اظهار داشت: برای حفظ سلامت کارکنان از ورود ارباب رجوع بدون ماسک جلوگیری کنند و در مورد نظافت و ضدعفونی کردن مجموعه‌ها با حساسیت اقدام شود.

وی تعطیل کردن نشست‌ها و اجتماع‌ها و تمهید وسایل بهداشتی مانند ماسک و دستکش برای کارمندان را ضروری برشمرد و افزود: شرایطی ایجاد شود تا همکاران به صورت نوبتی از مرخصی استحقاقی خود استفاده کنند؛ بدیهی است چنانچه کارگری به دلیل تامین نشدن وسایل ایمنی دچار مشکلی شود، مسوولیت شرعی و قانونی آن برعهده کارفرما خواهد بود.

بیماری کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) نخستین‌بار در ووهان چین شناسایی شد و تاکنون به بیش از ۵۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

این بیماری قابل پیشگیری است و به‌راحتی با مشارکت شهروندان و عمل به همین راهکارهای ساده می‌توان از میزان شیوع و ابتلای ویروس کرونا جلوگیری کرد.

پایگاه آموزشی و اطلاع‌رسانی ویروس کرونا و سامانه تلفنی با خط تماس فوری به شماره ۳۱۱۳ و ۴۰۳۰ آماده ارایه خدمات مشاوره و پاسخگویی به افرادی است که احساس می‌کنند علایم مشکوک به بیماری ویروسی کرونا دارند اما از عموم مردم خواسته شده است تا اطلاع بعدی جز در موارد ضروری، از مراجعه به بیمارستان‌ خودداری کنند.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل زیر پوشش بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.