حرکت قطار انتخابات در اصفهان با ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس آغاز شد و سرانجام هزار و ۲۲۴ داوطلب از دیار نصف جهان قدم به میدان سیاست گذاشتند.

از شهرستان اصفهان ۴۶۸ نفر، لنجان ۷۸ نفر، کاشان و آران و بیدگل ۷۳ نفر، شهرضا ۷۲ نفر، نجف آباد و تیران و کرون ۶۸ نفر، خمینی شهر ۶۳ نفر، نطنز و قمصر ۵۶ نفر، فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بویین میاندشت ۵۲ نفر، مبارکه ۵۱ نفر، گلپایگان و خوانسار ۴۷ نفر، سمیرم ۴۸ نفر، فلاورجان ۳۹ نفر، نایین ۲۸ نفر، اردستان ۲۴ نفر، شاهین شهر، برخوار و میمه ۵۴ نفر برای شرکت در انتخابات مجلس یازدهم داوطلب شدند و ثبت نام کردند.

 ۲۱ درصد از داوطلبان این دوره سابقه مشارکت در انتخابات قبل، همچنین سه درصد  نیز سابقه نمایندگی  مجلس را در کارنامه خود داشتند. بنا بر اعلام ستاد انتخابات کشور بیشترین تعداد ثبت‌نام کنندگان نمایندگی مجلس یازدهم از تهران، اصفهان و خراسان رضوی هستند. از استان پنج میلیون نفری اصفهان همراه با نماینده ارامنه، ۲۰ نماینده به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابند. 

در فرایند ثبت‌نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، یکهزار و ۲۴۲ داوطلب از استان اصفهان ثبت‌نام کردند که این تعداد نسبت به دوره قبلی انتخابات مجلس افزایش یافت به‌ طوری که تعداد داوطلبان دوره دهم مجلس در این خطه یک هزار و ۱۵ نفر بود.

گام بعدی بررسی سوابق داوطلبان از طریق هیات‌های اجرایی مراجع چهارگانه بود که  ۱۷ تا ۲۱ آذرماه  امسال صورت گرفت.در این زمان ۱۹۶ نفر از داوطلبان قبل از شروع رسیدگی به صلاحیت‌ها، انصراف دادند.

سپس از هزار و ۲۴۲ شرکت کننده از استان ۳۷۲ نفر در مرحله اول مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفتند. بیشترین تعداد نامزدهای انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه شهرستان اصفهان شامل ۱۳۴ نفر (۱۵ زن و ۱۱۹ مرد) و پس از آن کاشان و آران و بیدگل با ۲۹ نفر (چهار زن و ۲۵ مرد) است.

به فاصله کمی از اعلام رسمی آغاز تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی در ساعت صفر بامداد پنجشنبه  ۲۴ بهمن، حال و هوای دیار نصف جهان و شهرستان ها رنگ و لعاب رقابت به خود گرفته است.

تبلیغات کاندیداها با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات پررنگ تر و پر هیاهوتر شده است.

از شهرستان‌ها نیز خبر می‌رسد تکاپو برای رقابت قانونی انتخابات مجلس آغاز شده و ستادها فعال شده‌اند.تعداد نامزدهای انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه فریدن، چادگان، فریدونشهر و بویین میاندشت ۲۰ نامزد (۲ زن و ۱۸ مرد)، شاهین‌شهر و میمه و بُرخوار ۱۲ نامزد (یک زن و ۱۱ مرد)، خمینی‌شهر ۱۷ نامزد ( ۱۷ مرد)، مبارکه ۱۵ نامزد (یک زن و ۱۴ مرد)، نجف‌آباد و تیران و کرون ۱۳ نامزد ( ۱۳ مرد)، نایین و خور و بیابانک ۱۵ نامزد (۲ زن و ۱۳ مرد) و لنجان ۲۳ نامزد (یک زن و ۲۲ مرد) اعلام شده است..

در این میان شبکه‌های اجتماعی به عنوان بستری پر مخاطب حال و هوای انتخاباتی به خود گرفته است و بحث‌ها و تحلیل‌های انتخاباتی که از یک ماه گذشته آغاز شده بود شدت یافته است.

 ایجاد کانال‌ها و گروه‌های اجتماعی بویژه با محوریت پیام‌رسان تلگرام از روزهای گذشته و پیش از زمان رسمی تبلیغات در استان اصفهان آغاز شد و افزودن افراد به این گروه‌ها روز به روز بیشتر می‌شود کمتر کسی است که این روزها به گروهی با عناوینی همچون هواداران فلان نامزد انتخابات مجلس اضافه نشده باشد.

پس از تلگرام، اینستاگرام، واتساپ، توییتر و سروش ابزارهای رسانه‌ای مورد استفاده برای بیان دیدگاه‌های نامزدهای انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه اصفهان و دیگر شهرستان‌های استان به شمار می‌رود که البته اینستاگرام در مقایسه با توییتر بیشتر مورد توجه بوده است.

مهلت تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی ساعت ۲۴ چهارشنبه هفته جاری به پایان می رسد و روز پنجشنبه سکوت تبلیغاتی برای ورود به ایستگاه نهایی رقابت در روز جمعه و حضور مردم پای صندوق های رای خواهد بود.

مشارکت مردم استان اصفهان در ۴۰ انتخاباتی که پس از انقلاب برگزار شده، بطور میانگین ۵۸ درصد بوده که نسبت به متوسط کشوری، مناسب است.  این را معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری به ایرنا گفت.

حیدر قاسمی به برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال جاری اشاره و اضافه کرد: ۲ اصل اساسی برای مشارکت فعال مردم در انتخابات، فراهم بودن بستر مناسب برای حضور اقشار مختلف و تمایل و جدیت آنها به‌منظور شرکت در این رویداد است.

رییس ستاد انتخابات استان اصفهان ایجاد فضای آرام و سالم رقابتی را پشتوانه منتخبان مردم راه‌یافته به مجلس شورای اسلامی برشمرد و گفت: ایجاد فضای رقابتی سالم و آرام در امر انتخابات ترغیب‌کننده و مشوق مردم در مشارکت حداکثری در انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

حیدر قاسمی افزود: با وجود چنین شرایط سالمی، مردم در امر تصمیم‌گیری برای جامعه و کشور احساس تعهد و تعلق خواهدکرد که مشارکت حداکثری را رقم می‌زند.

وی اظهارداشت: این مشارکت حداکثری و مردمی، در شرایط دیپلماسی کنونی کشور و شرایط فعلی ایران در دنیا، پشتوانه‌ای قوی برای کشور است.

رییس ستاد انتخابات استان اصفهان انتخاب‌کنندگان و انتخاب شوندگان را ۲ رکن اصلی انتخابات دانست و خاطرنشان شد: این ۲ رکن باید آمادگی، همت و اعتماد به نفس لازم برای حضور در انتخابات پیش‌رو را داشته باشند و هرگاه یکی از آنها ایرادی پیدا کند روند انتخابات دچار مشکل می‌شود.

وی با بیان این که مجلس عصاره ملت است و در قانون اساسی کشور به آن تاکید شد، بیان کرد: نامزدهای انتخاباتی تبلیغات اثباتی و نه سلبی داشته‌ باشند.

مدیر کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری اصفهان نیز با بیان اینکه انتخابات امسال ترجمه‌ای دارد که می‌تواند به نفع امنیت ملی باشد یا دردسرهای مردم را بیشتر کند، اظهارداشت: از سال ۹۶ برخی از جریان‌های داخلی در اثر کج‌سلیقگی و بی‌تدبیری باعث ایجاد طمع در دشمن و به انحراف کشیده شدن مطالبات مردم شدند،

وی تصریح کرد: با اعمال تحریم‌های جدید نیز فضا به سمتی رفت که نتیجه انتخابات امسال می‌تواند علامت‌دهنده به برخی از تحرک‌های بعد از انتخابات باشد.

علی اصغر رفیعی‌نژاد اضافه کرد: آمریکا و بخشی از اروپا و دشمنان منطقه دست از حرکت علیه ایران برنداشتند و فقط روش‌های خود را تغییر دادند.

به گفته وی انتخابات امسال علاوه بر این که یک حق و تکلیف است از نظر سیاسی و ملی وزنه سنگین‌تری پیدا کرد و برنامه‌ریزان خارجی منتظر نتایج آن هستند تا سناریوهای(فیلم نامه) بعدی خود را تعریف و اجرا کنند.

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری اصفهان ادامه داد: امسال بحث پیروزی یا شکست احزاب یا گروه‌ها مطرح نیست بلکه پیروزی، اقتدار و امنیت ملی کشورمان در برابر زیان دیدن آن اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: حرف‌ها و مطالبه‌های مردم را نمی‌توان کف خیابان پیگیری کرد زیرا نتیجه آن سبب سختگیری و رادیکال شدن فضا می‌شود لذا این مطالبه‌ها باید از طریق صندوق‌های رای پیگیری شود چرا که مردم می‌توانند از طریق انتخابات هوشمند و به کارگیری نیروهای آگاه، مطالبات خود را پیگیری کنند.

رییس هیات بازرسی انتخابات استان اصفهان معتقد است در کنار نهادهای نظارتی، نامزدهای انتخاباتی و ستادهای آنها نیز نقش موثری در تشویق و حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای دارند.

ایوب درویشی در گفت و گو با ایرنا افزود: مشارکت حداکثری مردم و حضور آنها در انتخابات، ضامن مقبولیت هر نهاد حکومتی است.

وی با اشاره به ضرورت سلامت برگزاری انتخابات ادامه داد: سلامت برگزاری انتخابات موجب مشروعیت‌بخشی به انتخابات خواهد بود.

رییس هیات بازرسی انتخابات استان اصفهان  اضافه کرد: کارکرد درونی چهار ضلع عوامل اجرایی، نظارتی، کاندیداها و جامعه مدنی است که انتخاباتی پرشور را در استان و کشور رقم می‌زند.

وی از خرید و فروش آرا به‌عنوان اقدامی نکوهیده در جریان انتخابات یاد کرد و اظهارداشت: این امر تعدی و تجاوز به آرای مردمی و حق‌الناس است.

به اعتقاد کارشناسان، رای دادن نوعی سهیم شدن در امور اجتماعی و سیاسی جامعه است که می‌تواند یاری رسان حفظ وحدت و همبستگی ملی باشد، در مقابل، مشارکت نکردن در انتخابات، نوعی بی‌تفاوتی اجتماعی و عمل نکردن به تعهد شهروندی است و مشارکت با امنیت ملی رابطه‌ای همبسته دارد چرا که حضور در انتخابات از فاصله‌گذاری میان مردم و حاکمیت جلوگیری کرده و توطئه دشمنان را برای ایجاد شکاف و گُسل میان مردم و حاکمیت از بین می‌برد.

به گفته تحلیلگران سیاسی، جمهوری اسلامی، فرصت‌های ارزشمندی برای تقویت همبستگی ملی، خدمت به مردم و رفع محرومیت‌ها فراهم کرده است، لذا دولت و ملت باید در کنار هم بیش از پیش برای حل مشکلات کشور تلاش کنند که این موضوع وحدت ملی را رقم می‌زند و دشمن را در تحقق اهداف خود ناکام می‌گذارد.

صاحبنظران اصفهانی تاکید دارند که مشارکت حداکثری در این همایش ملی به تقویت سرمایه اجتماعی و انسجام و همبستگی ملی، پویایی جامعه و مشروعیت بیش از پیش نظام اسلامی و به توسعه همه جانبه این استان می‌انجامد.

استاد گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران دارای ۲ رکن اصلی اسلام و مقبولیت به معنای جمهوریت و حضور مردم است، گفت: انقلاب‌ها در دنیا یا به مردم وابسته بودند یا به کشورهای خارجی و در حالیکه در بسیاری از کشورها که انقلاب شد، بیگانگان از آن حمایت کردند اما در ایران اینگونه نبود.

حسین مطیع در گفت و گو با ایرنا افزود: کشوری که می‌گوید نه شرقی نه غربی باید ابتدا به خدا و سپس به مردم متکی باشد و در همه صحنه‌ها از جمله سیاسی و اقتصادی مردم را درگیر کند.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات در کشور، خاطرنشان کرد: میانگین مشارکت مردم در این انتخابات از بسیاری از کشورها بالاتر است و حتی دشمنان به این موضوع اعتراف کرده‌اند.

مطیع به شهادت سردار قاسم سلیمانی اشاره و تصریح کرد: وقتی جمعیت میلیونی برای تشییع این سردار شهید می‌آید یعنی به او، مَرام او و سیاست‌های کشور در قبال منطقه رای مثبت می‌دهد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه میزان مشارکت مردم به‌طور معمول در انتخابات ریاست‌جمهوری بیشتر از مجلس است، اظهارداشت: مجلس دارای سه وظیفه اصلی و مهم نظارت، قانونگذاری و رسیدگی به مسائل مناطق مختلف کشور است و مردم باید با اطلاع‌رسانی هرچه بیشتر از طریق رسانه‌ها  اهمیت این موضوع را بیش از پیش بدانند تا مشارکت بیشتری داشته باشند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا نیز با بیان اینکه مشارکت بالای مردم در انتخابات، سرمایه اجتماعی را تقویت می‌کند و ضامن پویایی جامعه است، افزود: از طرفی در سطح بین‌الملل، مشارکت حداکثری با مشروعیت نظام ارتباط مستقیم دارد و مشارکت بالا گویای این است که مردم نسبت به حاکمیت احساس همراهی و همدلی دارند و این پیام می‌تواند تهدیدهای خارجی علیه کشور را خنثی کند.

بشیر اسماعیلی با اشاره به اینکه به‌طور معمول، میزان مشارکت در انتخابات مجلس در شهرهای بزرگ نسبت به شهرهای کوچکتر، کمتر است، خاطرنشان کرد: در شهرها و مناطق کوچک مسائلی مانند قومیتی نقش بسزایی در بالا بردن مشارکت مردم دارد در حالی که در شهرهای بزرگ عوامل دیگری دخیل است.

اسماعیلی یکی از این عوامل را تحقق وعده‌های انتخاباتی در دوره‌های پیشین مجلس برشمرد و توضیح داد: اگر مردم مشاهده کنند که نمایندگان دوره‌های قبلی مجلس که به آنها رای دادند، شعارهای انتخاباتی خود را عملی نکرده یا نسبت به آن بی‌تفاوت بودند، دچار سرخوردگی می‌شوند و احتمال مشارکت پایین آنها در دوره‌های بعدی انتخابات، وجود دارد.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال در سال‌های اخیر از چالش‌های اصلی شهرهای بزرگ از جمله اصفهان، مسائل زیست محیطی به‌ویژه آب بوده است و بدون شک عملکرد نمایندگان پیشین مجلس در این زمینه، مورد توجه مردم خواهد بود.

این استاد دانشگاه، یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در مشارکت مردم را ساز و کارهای سیاسی عنوان و خاطرنشان کرد: اگر مجلس شورای اسلامی به طور کلی، کارآمد باشد انگیزه‌ای برای بالا رفتن مشارکت مردم در دوره‌های بعدی می‌شود در حالیکه اگر مجلس منفعل باشد، مشارکت کاهش خواهد یافت.

اسماعیلی ادامه داد: اما می‌توان با آگاهی بخشی به مردم بر این مسئله فائق آمد به این صورت که باید مردم بدانند که با مشارکت پایین آنها در انتخابات در شهرهای بزرگ، ممکن است افرادی که صلاحیت کمتری دارند به مجلس وارد شوند .

یک عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان معتقد است دشمنان تلاش دارند تا در انتخابات یازدهمین دوره مجلس، با بیشتر کردن فشارها بر ایران، چند دستگی در کشورمان ایجاد کنند اما حضور حداکثری مردم، این نقشه آنها را باطل می‌کند.

محمدعلی بصیری افزود: این یک واقعیت در ۴۰ سال گذشته است که حضور مردم، طمع‌ها را کم  و امنیت کشور را پایدار می‌کند و هرچه حجم حضور گسترده‌تر باشد، از قوت بیشتری برخوردار خواهد بود.

وی با بیان اینکه اگر مردم این موضوع را به خوبی بدانند با مسئله انتخابات مجلس نیز جدی تر برخورد می کنند، اظهار داشت: به طور معمول مردم شهرهای کوچک و اقوام مختلف به دلایل مختلفی مانند کمبودها و آوردن بودجه، مشارکت بیشتری در انتخابات مجلس ، نشان دادند اما شهرهای بزرگ نیز با مشکلات زیادی مانند حاشیه نشینی، حمل و نقل، محیط زیست، اشتغال و آلودگی هوا مواجهند که رفع آنها نیاز به قانونگذاری کلان دارد که متاثر از مجلس است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر شهروندان شهرهای بزرگ نسبت به رفع مشکلات خود حساس هستند باید با مشارکت در انتخابات مجلس، نمایندگاه صلاحیت دار و با کفایت را برای حل این مشکلات انتخاب کنند تا مجلس در این مسائل کلان نیز به خوبی وارد شود.

دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان در این باره گفت: هرچه عملکرد نامزدها بر مدار اخلاق و قانون باشد مردم بیشتر به امر انتخابات و نتایج صندوق‌های رای اعتماد خواهند کرد.

علی‌اصغر رفیعی‌نژاد با تاکید براینکه پیشگیری از تخلفات انتخاباتی، همکاری همگان را می‌طلبد، افزود: در شان استان اصفهان است که در زمینه قانونمداری به‌ویژه در امر انتخابات سرآمد کشور باشد.

وی همچنین تصریح کرد: ما خواهان انتخاباتی پرشور، باشکوه و با مشارکت بالا هستیم اما این امر را به هر قیمتی نمی‌خواهیم.

دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان، خط قرمز مجریان انتخابات استان را بی‌اخلاقی و قانون‌گریزی دانست و تاکید کرد: مشارکت، سلامت، امنیت و عدالت چهار مولفه اصلی برای انتخابات است که تحقق آنها تنها از سوی یک دستگاه و گروه ممکن نخواهد بود.

از سوی دیگر، تاکید بر مشارکت حداکثری در انتخابات امسال ازمحورهای مشترک خطبه‌های نمازجمعه بیست و پنجم بهمن‌ در برخی از شهرهای استان اصفهان بود.

نامزدهای این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۵ حوزه انتخابیه از جمله حوزه اقلیت های مذهبی با یکدیگر رقابت می کنند. نزدیک به ۶۰ هزار نفر  در امر برگزاری انتخابات همکاری دارند.

تعداد ۲ هزار و ۸۳۶ شعبه اخذ رای به صورت قطعی و با تایید هیات‌های اجرایی در استان آرای شرکت‌کنندگان در انتخابات را اخذ می‌کنند. حوزه انتخابیه اصفهان به مرکزیت اصفهان دارای پنج کرسی است و مردم این شهرستان باید از بین نامزدها پنج تن را به نمایندگی خود برای حضور در مجلس شورای اسلامی انتخاب کنند بعلاوه نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران.

اما در سایر حوزه‌های انتخابیه استان یک نفر انتخاب خواهد شد که به ترتیب "اردستان "به مرکزیت " اردستان، شاهین شهر، میمه و برخوار" به مرکزیت "شاهین شهر"، " خمینی شهر " به مرکزیت "خمینی شهر"، "سمیرم " به مرکزیت "سمیرم" ، "شهرضا و دهاقان " به مرکزیت "شهرضا"، "فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت " به مرکزیت "داران"، "فلاورجان " به مرکزیت " فلاورجان "، " کاشان و آران و بیدگل "به مرکزیت " کاشان"، " گلپایگان و خوانسار "به مرکزیت " گلپایگان"، " لنجان "به مرکزیت "زرین شهر"، "مبارکه "به مرکزیت "مبارکه" ، "نایین  و خور و بیابانک "به مرکزیت "نایین" ، " نجف آباد و تیران و کرون "به مرکزیت " نجف آباد " و " نطنز و بخش قمصر " به مرکزیت " نطنز " از حوزه‌های دیگر استان اصفهان در انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند.    

انتخابات پیش رو نخستین انتخابات گام دوم انقلاب است که با شعار«انتخابات ۹۸، گام دوم انقلاب، قانونمداری و بی‌طرفی، انسجام ملی»  دوم اسفند امسال برگزار می‌شود.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برای تعیین ۲۰ کرسی(به همراه نماینده ارامنه) روز جمعه دوم اسفند امسال همزمان با سراسر کشور در استان اصفهان برگزار می‌شود.

در این دوره از انتخابات، یکهزار و ۲۴۲ داوطلب در استان اصفهان ثبت نام کردند که سرانجام دست‌کم ۳۷۲ نامزد تایید صلاحیت شدند و با هم رقابت می‌کنند.

همچنین دست کم سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در استان افزون بر پنج میلیون نفری اصفهان واجد شرایط رای دادن هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.