نعمت‌الله اکبری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بدون اشاره به میزان فرار مالیاتی در این خطه افزود: غربالگری گسترده‌ای در باره فرارهای مالیاتی از یک و نیم سال گذشته در اصفهان آغاز و مشخص شد که عمده فرارها در قالب شرکت‌های صوری انجام می‌شود تا سیستم مالیاتی نتواند آنها را رصد کند.

وی با بیان‌اینکه این موضوع از طریق گزارش‌های مختلف و تراکنش‌های مالی و وجود اشکال در فرایندها قابل رهگیری است، اظهار داشت: اقدام‌های خوبی برای مبارزه با این پدیده در قالب همکاری بین نهادهای مختلف مانند اداره اطلاعات و دستگاه قضایی انجام شده است و بر اساس هماهنگی با اداره ثبت اسناد، از این پس، شرکت‌ها با وکالت ثبت نمی‌شود.

اکبری، فرار مالیاتی را در بازارهای کاری غیررسمی دانست و گفت: وقتی فعالیت بازار، از طلاسازی گرفته تا آرایشگری، غیررسمی شود، در کمند پرداخت مالیات قرار نمی‌گیرد.

وی با بیان‌اینکه تحریم‌های اقتصادی باید فرصتی برای رهایی اقتصاد ما از درآمدهای نفتی باشد، تصریح کرد: پرداخت مالیات، یکی از روش‌های تامین درآمد پایدار برای کشورهاست.

اکبری، مالیات را شرط نجات کشور از شرایط موجود خواند و  تاکید کرد: فرار و کتمان مالیات، عین اختلاس و خیانت به کشور و خون شهداست.

وی با بیان‌اینکه دولت می‌کوشد تا به تعهدات خود در پرداخت حقوق عمل کند، تصریح کرد: در سال گذشته مالیات استان اصفهان صد درصد تامین نشد اما دولت، بودجه جاری را به میان ۱۱۰ درصد محقق کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان گفت: به‌دلیل محدودیت‌های موجود، بودجه عمرانی صددرصد تحقق نیافت اما دولت هیچگاه اعلام نکرد که حقوق‌ها را پرداخت نمی‌کند.

وی با بیان‌اینکه بودجه استان‌ها شامل ۲ بخش جاری و تملک دارایی(عمرانی) است، گفت: به‌طور معمول دولت بودجه جاری استان‌ها را به صورت صددرصد حتی در برخی موارد بیشتر از آن، محقق می‌کند.

اکبری با اشاره به اینکه بودجه جاری امسال استان اصفهان تا پایان دی ۳ درصد کمتر از میزان پیش‌بینی شده تخصیص یافت، اظهار امیدواری کرد که این موضوع تا پایان سال جبران شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان به بودجه عمرانی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: بودجه مربوط به بخش آب در استان  بیش از صددرصد تخصیص یافت اما در سایر بخش‌ها حدود ۵۰ درصد است.

به گفته وی، اعتبار تونل و سد سوم کوهرنگ در سال جاری حدود ۷۷ میلیارد تومان بود اما دولت ۸۰ میلیارد تومان به آن اختصاص داد.

اکبری، سد و تونل سوم کوهرنگ و سامانه دوم آبرسانی به اصفهان بزرگ(گلاب) را از طرح‌های مهم آبی استان خواند و گفت: امسال دولت متعهد شد که در صورت جذب سرمایه‌گذار برای طرح سامانه دوم آبرسانی تا ۶ هزار میلیارد تومان تضمین خرید آب به مدت ۲۰ سال بدهد.

وی اعتبار طرح سامانه دوم آبرسانی را ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: سرمایه‌گذار باید یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، آورده بیاورد و یکهزار و یکصد میلیارد تومان نیز از منابع داخلی استان برای آن تامین می‌شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان با بیان‌اینکه عملیات اجرایی تونل سوم کوهرنگ به پایان رسیده است و این روزها امکان استفاده از آن و آبگیری به‌صورت پمپاژ وجود دارد، اظهار امیدواری کرد که سد سوم کوهرنگ نیز تا سال ۱۴۰۰ بهره‌برداری شود.

اکبری خاطرنشان کرد: دولت برای اجرای سد سوم کوهرنگ ۴۷۶ میلیارد تومان تضمین به فولاد مبارکه داده است.

عملیات اجرایی تونل سوم کوهرنگ در سال ۱۳۷۷ با هدف تامین آب به میزان حدود ۲۵۵ میلیون مترمکعب در سال برای تامین بخشی از کمبود آب منطقه مرکزی ایران آغاز شد.
عملیات ساخت تونل سوم کوهرنگ پایان یافته است اما عملیات اجرایی سد مخزنی آن در چند سال اخیر به‌دلیل مشکلاتی از جمله منابع مالی متوقف مانده بود.

طرح سامانه دوم آبرسانی اصفهان شامل تونل انتقال آب و تصفیه خانه موسوم به 'گلاب ۲' است و به‌عنوان طرح توسعه آبرسانی به ۱۴شهرستان استان اصفهان به طول ۲۷ کیلومتر، آب دریاچه سد زاینده‌رود را به تصفیه‌خانه انتقال می‌دهد.

خط دوم قطار شهری اصفهان چهار ساله تمام می‌شود

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان همچنین با بیان اینکه دولت امسال در باره شهرداری‌ها عملکرد خوبی داشته است، اظهار داشت: دولت امسال به تعهدات خود در باره ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق اجرای طرح خط دوم قطار شهری اصفهان عمل می‌کند و فاینانس(تامین منابع مالی) این طرح انجام شده است.

وی با اشاره به تهاتر بدی‌های دولت و شهرداری‌ها از طریق اوراق تسویه خزانه، اضافه کرد: این کار در ۲ سال گذشته باعث کاهش یافتن بدهی شهرداری‌ها شد.

به گفته اکبری، در حالی که اجرای خط یک قطار شهری اصفهان حدود ۱۸ سال به طول انجامید، امید است با تامین اعتبار صورت گرفته، خط دوم قطار شهری اصفهان در چهار سال پایان یابد.

خط دوم قطار شهری اصفهان در محور شرق به غرب این کلانشهر قرار دارد و خط اول از شمال تا جنوب این شهر با ۲۰ ایستگاه است.

اصفهان، دومین استان در تامین درآمدهای دولت است

اکبری با بیان‌اینکه استان اصفهان امسال مکلف به پرداخت ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان درآمدهای عمومی شامل مالیاتی و غیر مالیاتی به دولت است، تصریح کرد: تا پایان دی امسال حدود ۷۰ درصد این رقم محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه اصفهان حدود ۷ درصد از درآمدهای مالیاتی کشور را تامین می‌کند، اضافه کرد: سهم استان تهران در این زمینه ۵۰ تا ۵۵ درصد است و فاصله زیادی با ما دارد.

اکبری، سهم استان اصفهان در تامین درآمدهای عمومی در بودجه ۹۹ را حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: از طرف دیگر، بودجه ۲ نهاد آموزش و پرورش و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان در سال برای پرداخت حقوق، حدود سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که این بودجه، ملی است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان تاکید کرد: اینگونه نیست که اصفهان، مالیات بیشتری بدهد و بودجه کمتری بگیرد.

وی با اشاره به اینکه دولت در بودجه سال ۹۹ حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان تراز عملیاتی منفی دارد، اضافه کرد: این رقم باید از جاهای دیگر برداشته شود تا بتوان بودجه جاری را تامین کرد و اگر نتوان آن را از محل فروش دارایی‌های سرمایه ای و اوراق مالی به بودجه تزریق کرد، کار استان‌ها پیش نمی‌رود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان با بیان اینکه دولت امسال در تحقق درآمدهای مالیاتی موفق بود، گفت: اما اصفهان موفق نبود که یکی از دلایل آن از صنعتی‌بودن این خطه و تحت تاثیر قرار گرفتن واحدهای تولیدی آن از تحریم‌ها ناشی می‌شود.

اصفهان از استان‌های موفق در تبصره ۱۹ است

اکبری، اصفهان را از استان‌های موفق در اجرای تبصره ۱۹ در کشور خواند و افزود: بر اساس این تبصره، دولت اجازه داده است تا برخی از طرح‌های ناتمام آن به بخش خصوصی واگذار شود.

به گفته وی، امسال برای اجرای تبصره ۱۹ در استان اصفهان ۱۰۷ طرح ناتمام در نظر گرفته شد که تاکنون از بین آنها طرح‌هایی مانند تصفیه‌خانه نجف‌آباد، تعدادی از ورزشگاه‌ها، آبرسانی به ۱۴ شهرستان و تصفیه‌خانه گلپایگان به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی آب و فاضلاب، ورزش و امور جوانان، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی و آب منطقه‌ای تاکنون در این زمینه عملکرد خوبی داشته‌اند.

اداره کل آموزش و پرورش با کمبود نیروی انسانی مواجه است

اکبری با بیان اینکه در این استان فقط اداره کل آموزش و پرورش با کمبود نیروی انسانی مواجه است، اظهار داشت: اصفهان جزو پنج استانی است که با کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش مواجه است زیرا این خطه، مهاجرپذیر محسوب می شود.

وی افزود: اگر نسبت کارکنان اداری این اداره کل به سمت آموزشی تعدیل شود شاید بتوان این مشکل را تا حدی حل کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان با تاکید براینکه در شهرداری‌ها و بسیاری از دستگاه‌های اجرایی با مازاد نیرو مواجهیم، گفت: تعداد نان‌خورهای ما نسبت به پُست‌های سازمانی بیشتر است به عنوان مثال، اداره‌ای ۸۰ پُست سازمانی دارد اما یکصد نفر حقوق می‌گیرند و از طرفی پنج پست سازمانی آن، خالی است.

وی اضافه کرد: برای رفع این مشکل، سند منابع انسانی استان تا پایان امسال مشخص می‌شود.

دولت ۳۵ میلیارد تومان برای سالن اجلاس اصفهان هزینه کرد

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان همچنین با اشاره به اینکه دولت تاکنون ۳۵ میلیارد تومان برای سالن اجلاس اصفهان هزینه کرده است، گفت: در دولت قبل، موافقت‌نامه‌ای بین شهردار، استاندار و رییس سازمان برنامه و بودجه وقت، امضا و بر اساس آن دولت متعهد به پرداخت یکصد میلیارد تومان برای این طرح شد.

وی با اشاره به‌اینکه در سال ۹۵ حدود ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح از طرف دولت در نظر گرفته شد، تصریح کرد: اما این اعتبار، تخصیص نیافت زیرا ردیف بودجه نداشت و در نهایت موفق به اخذ ۱۵ میلیارد تومان از آن رقم شدیم.

اکبری ادامه داد: در عین حال در همان سال حدود ۱۶۰ میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به شهرداری اصفهان به‌صورت نقدی پرداخت شد.

وی همچنین با اشاره به طراحی سامانه یکپارچه آماری در اصفهان گفت: ما در این زمینه در کشور پیشگام هستیم و همه دستگاه‌های اجرایی مکلف به قرار دادن آمار خود در این سامانه هستند.

اکبری به یک میلیون و ۲۰۰ خانوار در استان اصفهان اشاره و اضافه کرد: حدود ۷۵ درصد از آنها مشمول دریافت کمک هزینه معیشتی شده‌اند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان با تاکید براینکه اگر ما ۲ سال در برابر تحریم‌های امریکا مقاومت کنیم، توطئه آن کشور خنثی می‌شود، گفت: برای این کار باید از خودمان شروع کرده، هزینه‌های بی‌دلیل را کاهش دهیم و املاک مازاد (دولتی) را بفروشیم.

اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت و ۹ هزار واحد تولیدی، صنعتی‌ترین استان کشور است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.