سعید توکلی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در محل منطقه ۲ عملیات انتقال گاز یادآور شد: شرکت انتقال گاز به ۳۰۵ توربو کمپرسور و ۸۵ ایستگاه تقویت فشار گاز مجهز شده و خوشبختانه امسال مانند سال‌های گذشته شرکت انتقال گاز ایران همه تعمیرات و اقدامات مرتبط با نگهداری شبکه را انجام داده است.

وی افزود: تفاوت امسال با سال‌های گذشته در این است که با توجه به محدودیت‌های تحریم‌ها، همه تغییرات در تجهیزات از سوی شرکت‌های دانش بنیان و دانش محور داخلی انجام شده و هیچ‌گونه وابستگی به شرکت‌های خارجی نداشتیم⁦.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران تصریح کرد: امسال همچنین با افزایش رکورد در تولید گاز مواجه بودیم که شبکه نیز برای افزایش تولید گاز در بالادست آماده است تا این مقدار تولید افزایش یابد و شبکه آمادگی لازم برای انتقال گاز را داشته باشد.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه حجم بسیاری از تاسیسات و تجهیزات شرکت انتقال گاز به فناوری بالا (های‌تک) نیاز دارد اما تعمیرات آن از سوی شرکت‌های داخلی انجام می‌شود.

توکلی این اقدام‌ها در سال‌های اخیر را هم‌راستای رونق تولید برشمرد و بیان کرد: امسال بخش زیادی از قطعات وابسته، درون‌سازی شده و با تکیه بر خودکفایی توانستیم این قطعات را در شبکه هم آزمایش کنیم.

به‌کارگیری روش اچ.ای.تی.اس برای نخستین‌بار در شرکت انتقال گاز

وی تاکید کرد: این شرکت از لحاظ شاخص ایمنی قابلیت رقابت با استانداردهای جهانی را دارد؛ چنان که علاوه بر حفظ روش‌های سنتی در نگهداری و تعمیرات، با روش‌های نوین دنیا هم آشنا شده و سیستم‌های مدیریت نگهداری بر تعمیرات را در همه تغییرات شبکه و تجهیزات به کار برده‌ است.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران تشریح کرد: روش اچ.ای.تی.اس (H.A.T.S) نیز برای نخستین‌بار در کشور از سوی این شرکت به‌کارگیری شده است که بدون نیاز به پیگ‌رانی هوشمند درون لوله، می‌تواند وضعیت لوله زیر خاک را مشخص کند.

وی افزود: نخستین ایستگاه در منطقه ۲ عملیات انتقال گاز از لحاظ فنی و وضعیت موجود بررسی شد و لوله‌های مجتمع پتاوه با بیش از ۷۵ درصد به روش جدید پاسخ داد و امیدواریم در مراحل بعدی هم بتوان از آن استفاده کرد.

به گفته توکلی، شرکت انتقال گاز ایران نخستین شرکت در کشور است که با پاسخ مثبت در مرحله آزمایشی، روش اچ.ای.تی.اس را عملیاتی کرده است.

توپک‌ها پیگ‌ها وسایلی هستند که در خط لوله قرار گرفته و در طول آن با استفاده از فشار سیار به حرکت درمی‌آیند و توپک‌رانی یکی از مراحل عملیاتی برای بهره‌برداری، نگهداری و حفاظت از خطوط لوله است که در مدت زمان سرویس‌دهی خطوط لوله، از زمان ساخت تا بهره‌برداری، انجام می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.