عبدالرضا کبیری سامانی روز  سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: تعداد چاه‌های غیرمجازی که سالانه در اصفهان پر و مسدود می‌شود در مقایسه با تعداد کل آن چشمگیر نیست، بنابراین باید با قدرت و انسجام بیشتری نسبت به جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه اقدام کرد.

وی با اشاره به اینکه کاهش شدید منابع آبی در بیشتر نقاط کشور وجود دارد، اضافه کرد: در مناطقی که آب‌های سطحی کم است، استفاده کنندگان به آب‌های زیر سطحی به روش‌های مختلف حفر چاه مجاز و غیرمجاز روی آوردند بنابراین بحران آب‌های زیرزمینی تشدید شد.

این محقق با اشاره به اهمیت استفاده عقلانی و اصولی از منابع آبی و فراگیری از موضوع اصلی در اذهان عمومی ادامه داد: نصب کنتورهای حجمی هوشمند بر روی چاه های مجاز استان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و تعداد آنها هم باید افزایش پیدا کند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر ضرورت توجه هر چه بیشتر به طرح تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی خاطرنشان کرد: معتقدم این طرح باید در یک سری از مناطق از حالت شعارگونه خارج شود و شکل و شمایل جدی‌تری به خود بگیرد.

این استاد دانشگاه افزود: آبخوانها در کشور به ویژه در مرکز ایران و در استان اصفهان وضعیت خوبی ندارند، حتی پرآب ترین استانها با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند.

کبیری تصریح کرد: ۲ سال قبل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با این مرکز دانشگاهی برای مباحث تحقیقاتی طرح تعادل‌بخشی قرارداد همکاری امضا کرد و تاکنون درباره موضوع‌های مختلفی مانند آبخوان‌ها و آب ‌های زیرزمینی تحقیقات متعددی انجام شده است.

 از ابتدای سال تاکنون ۵۵۸ حلقه چاه غیرمجاز در استان پر شده که حفظ پنج میلیون و ۴۰۶ هزار متر مکعب آب را در پی داشته است، مسدود کردن  ۶۰۰ حلقه چاه غیر مجاز تا پایان امسال سبب حفظ ۲۰.۳۷ میلیون متر مکعب آب  در این استان می‌شود.

۱۷ هزار و ۴۶۰ چاه غیر مجاز در استان وجود دارد که از سال ۸۴ تاکنون ۶ هزار و ۱۴۴ حلقه از آنها مسدود شده است.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اضافه کرد: یک هزار و ۴۸۳ پروانه بهره‌برداری از چاه نیز اصلاح و تعدیل شده است و این رقم به تا آخر سال به ۱۰ هزار پروانه بهره‌برداری خواهد رسید.

فشار به منابع آب زیرزمینی کشور جهت تامین آب مورد نیاز بخشهای مختلف محیط زیست، کشاورزی، شرب، بهداشت، فضای سبز، صنایع و خدمات فزونی یافته بطوری‌که آب استحصالی از چاه‌ها بسیار بیشتر از ظرفیت آب تجدیدپذیر آبخوان‌ها بوده و همین امر منجر به نزول سطح آب زیرزمینی در بسیاری از دشت‌های کشور و بروز اثرات مخرب از جمله خشکیدن قنوات و چشمه ها، پمپاژ آب از اعماق زیاد توسط چاه‌های عمیق با هزینه برق بالا، شور شدن آب استحصالی، بایرشدن زمین‌های زراعی، فرونشست زمین و ایجاد درز و شکاف در تاسیسات و منازل در برخی مناطق شده است.

هم اینک از ۶۰۹ دشت کشور بیش از ۳۰۰ دشت که عمده مناطق جمعیتی کشور در آنها واقعند وضعیت ممنوعه و ممنوعه بحرانی پیدا کرده‌اند.

 از ۳۵ دشت استان اصفهان ۲۶ دشت که بطور عمده در مناطق پرجمعیت و قطب‌های کشاورزی و صنعت استان واقعند، وضعیت ممنوعه و ممنوعه بحرانی دارند و این استان با متوسط حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب در سال کسر مخزن آبخوانهایش دارای رتبه پنجم در بین استان‌های کشور است.

براین اساس در سال ۱۳۹۳ طرح ملی احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور در شورای عالی آب مورد تصویب قرار گرفت که در آن وزارت نیرو با همکاری سایر نهادهای مرتبط به خصوص جهاد کشاورزی موظف به احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور و حفاظت هر چه بیشتر از آبخوان‌ها شده است.

طرح مذکور مشتمل بر ۱۵ پروژه است و رویکردهای غیرسازه‌ای و طرح تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی کشور در حال حاضر اصلی‌ترین برنامه وزارت نیرو به شمار می‌رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.