حمیدرضا آملی روز پنجشنبه در همایش «توسعه صادرات فرش ماشینی، فرصت‌ها و چالش‌ها» به میزبانی اتاق بازرگانی کاشان گفت: تولید گلاب و عرقیات گیاهی، فرش ماشینی و گردشگری از جمله ظرفیت‌های این منطقه است و می‌توان نمایشگاه‌های مرتبط را در آن برگزار کرد.

وی یادآور شد: صنعت نمایشگاهی گرچه در دنیا پیشینه‌ای ۱۰۰ ساله دارد اما در ایران نمایشگاه بین‌المللی بازرگانی از سال ۱۳۴۸ آغاز شد و امروزه بیش از ۶۱۰ رویداد نمایشگاهی در کشور در حال برگزاری است.

مدیر امور نمایشگاه‌های داخلی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران بیان کرد: پیش‌تر رویکرد برگزاری نمایشگاه‌ها مبتنی بر مجری محوری و فروش بود اما اکنون در کنار بازارداری، با فراهم شدن زمینه‌های تبادل اطلاعات تخصصی‌تر شده و می‌تواند بازرگانان ملی را بین‌المللی کند.

وی اضافه کرد: امروزه در صنعت نمایشگاهی انتظار می‌رود در کنار عرضه کالا، حضور هیات‌های تجاری خارجی، کارشناسان و دانشگاهیان و برگزاری همایش‌های جانبی نیز مورد توجه قرار گیرد که کاشان در این زمینه ظرفیت خوبی دارد.

آملی در ادامه امنیت کشور را در گرو امنیت اقتصادی دانست و با اشاره به تجربه کشورهایی مانند چین و ژاپن اظهار داشت: این مهم در گرو امنیت ملی است که تامین امنیت داخلی و تاثیرگذاری در مجامع و بازارهای بین‌المللی را هم شامل می‌شود. 

وی تاکید کرد: دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها در این راستا موظف هستند، تسهیلات کم‌بهره در اختیار تولیدکنندگان و صادرکنندگان قرار دهند که البته این امر نیازمند تغییر ساختار بانک‌ها است و برای رسیدن به هدف چاره‌ای نداریم جز اینکه به سمت اقتصاد مولد تغییر جهت دهیم.

مدیر امور نمایشگاه‌های داخلی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران با اشاره به فعالیت بسیاری از صنایع مستقر در شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل ادامه داد: ساختارسازی و دوری از مزیت‌های  انفرادی و غیرحرفه‌ای به سمت صادرات حرفه‌ای با استفاده از تجربه شرکت‌های تخصصی در راستای صادرات محصول با نشان تجاری منطقه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: سازمان توسعه تجارت ایران ۱۰ میز به استان اصفهان داده که ۲ میز تخصصی گلاب و فرش ماشینی به کاشان واگذار شده تا همه ساز و کارهای مورد نیاز فراهم شود.

شهرستان کاشان برای نخستین‌بار از ۲۶ تا ۳۰ آذرماه میزبان نمایشگاه تخصصی، همایش و فن بازار فرش ماشینی و صنایع وابسته در سطح ملی و بین‌المللی خواهد بود.

بیش از ۸۰۰ واحد تولید فرش ماشینی در شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل با عرضه سالانه بیش از ۵۰ میلیون مترمربع فرش، افزون بر ۵۰ درصد از تولید و صادرات صنعت فرش کشور را انجام می‌دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.