وجود اسب‌های میدان نقش جهان برای درشکه‌رانی و شرایط بد نگهداری از این اسب‌ها انتقادات بسیاری را بر انگیخته است.

به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، چند روز پیش بیهوشی یک راس اسب در اثر گرمای بیش از حد تابستانی در میدان نقش جهان اصفهان که یک جاذبه توریستی جهانی به حساب می آید، سر و صدا و انتقاد فعالان محیط زیست را بلند کرد.

سال‌های زیادی است که شاهد تلاش‌های مردمی و سازمان‌های شکل گرفته ازحامیان طبیعت، به جهت تلاش حداکثری برای یادآوری و احیای حقوق حیوانات هستیم. سال گذشته نیز، عده‌ای از این فعالان، برای یادآوری سختی‌های وارد بر اسب‌های میدان نقش‌جهان، دست به کار شدند و اقداماتی برای جمع آوری این موضوع در حاشیه میدان انجام دادند.

سپهر سلیمی-یک فعال محیط زیستو حامی حقوق حیوانات، بعد از حادثه‌ای که ظهر تابستان10مرداد ماه، برای یک اسب در میدان نقش جهان رخ داد، به خبرنگار ایسنا گفت: سال گذشته کمپینی برای نجات این اسب‌ها ایجاد شد که متأسفانه به بار ننشست و با مخالفت عده‌ای، اسب‌ها همچنان در میدان ماندند.

کوروش محمدی- رئیس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در گفت‌گو با خبرنگار ایسنا ضمن تائید این ادعای سلیمی گفت: وضعیت اسب‌های میدان، قبلا هم باعث ناراحتی شده بود و اقداماتی برای پایان بخشیدن به حضور اسب‌ها در میدان انجام شد، اما دغدغه شغل اسب داران یکی از موانع عملیاتی شدن این اقدامات بود.

وی اظهار کرد: برای حل این معضل باید به حواشی دیگر هم توجه کرد، از جمله مسئله شغل و درآمد افرادی که پیشه آن‌ها همواره اسب‌داری و راندن درشکه در میدان بوده است.

سلیمی و دیگر حامیان محیط زیست اصفهان، همچنان معتقدند؛ فعالیت در گرمترین و سردترین ساعات روز و اساسا با توجه به غیرضروری بودن استفاده از اسب برای کشیدن درشکه‌ها و حضور این حیوانات در میدان، بر خلاف حقوق حیوانات و به نوعی حیوان آزاری است.

جعفری زند- باستان‌شناس و نویسنده کتاب «اصفهان پیش از اسلام» در گفت‌وگو با ایسنا گفت: "در هیچ دوران تاریخی در میدان نقش جهان، اسب با درشکه وجود نداشته است و از دهه 50 شاهد حضور این درشکه‌ها در میدان هستیم، بنابراین این کار به هیچ وجه اصالت تاریخی ندارد و من‌درآوردی است و از نظر زیبایی‌شناسی هم وصله‌ای ناجور برای میدان است.

یکی از کاربری‌های نقل شده برای میدان نقش‌جهان، اجرای بازی‌های چوگان در مقابل شاهنشین کاخ عالی‌قاپو است و به گفته وی؛ اگر چوگان در میدان نقش جهان بازی می‌شد به هویت میدان نزدیک بوده و البته این بازی با شکنجه حیوان همراه نبوده که اسب‌ها از اول صبح تا آخر شب در سرما و گرما بدوند.

جعفری‌زند افزود: ممنوعیت‌های ساخت و ساز موجود در میدان نقش‌جهان، ایجاد جان‌پناه، سایه‌بان و سازه‌هایی نظیر این‌ها را در میدان مقدور و معقول جلوه نمی‌دهد، بنابراین بهترین کار، حذف اسب‌های درشکه از میدان نقش‌جهان به نظر می‌رسد.

بنابر اطلاعات این باستان‌شناس؛ در ایتالیا میدان باستانی ارابه‌رانی وجود دارد، ولی این میدان بازسازی و احیا نشده، زیرا متولیان فرهنگی این کشور متوجه شدند که این اقدام صحه‌گذاری بر حیوان آزاری است و باعث زیر سوال رفتن فرهنگ گذشته آن‌ها و آبروریزی کشورشان می‌شود.

وی ادامه داد: هر توریستی، بعد از ملاحظه شرایط کنونی میدان، از من می‌پرسد که آیا همیشه اسب درشکه در میدان وجود داشته؟ توجیه این توریست‌ها که از بازی چوگان شنیده‌اند و امروز در میدان چیز دیگری را می‌بینند کار دشواری است.

جعفری‌زند افزود: در مسابقات چوگان، اسب‌ها چند ساعتی مسابقه می‌دادند و پس از آن بهترین شرایط در اختیارشان بود، امروز هم در بعضی مناسبت‌ها بازی چوگان در میدان اجرا می‌شود و طراحی‌ها باید به گونه‌ای انجام شود که اگر تفریحی در میدان ایجاد می‌شود، با تاریخ و هویت میدان بی‌ربط نباشد و آزاری به حیوان و حیثیت شهر وارد نکند.

اکثرا شاهد هستیم که اسب‌ها از صبح زود تا دیرهنگام، در میدان هستند و ضمن این‌که سرما و گرمای محیط را بی‌هیچ تدبیری تحمل و درشکه‌های سنگین را حمل می‌کنند، خوراک و آب محدودی در اختیار دارند.

این شرایط، باعث کهولت زود هنگام اسب‌ها و کاهش سن آن‌ها می‌شود، همچنین دیده‌ها و شنیده‌ها حاکی از آن است که آسیب‌دیدگی این اسب‌ها به درستی مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرند و آن‌ها "برده‌وار" به فعالیت خود در میدان ادامه می‌دهند.

یک چاره‌اندیشی سطحی، در رفع این مشکل، جایگزینی دوچرخه و ابزار فیزیکی پدالی است، که به جهت ایجاد اشتغال مدیریت و کرایه دادن آن‌ها می‌تواند بازار کار اسب‌داران کنونی را هم حفظ و تضمین کند، اما چیزی که محرز و رسیدگی به آن در شرایط کنونی واجب احساس می‌شود، حذف و رسیدگی سریع متولیان به "اسب‌های بیگانه با هویت میدان نقش‌جهان" بنابر ضرورت محیط زیستی و حفظ حیثیت این میراث جهانی ثبت شده است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.