پدیده گرد و غبار از دیروز سه شنبه پانزدهم مرداد، مناطق شرقی و مرکزی استان اصفهان را در برگرفت به طوریکه امروز چهارشنبه هوای کلانشهر اصفهان، نجف آباد، دولت آباد و شاهین شهر در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار گرفت.

بر اساس گزارش ایستگاه های پایش دائم اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، شاخص کیفیت هوا (AQI) در کلانشهر اصفهان تا ساعت ۱۲ ظهر امروز به ۱۳۹ و وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه های حساس رسید.

هوای اصفهان از ابتدا تا چهاردهم مرداد امسال در وضعیت سالم قرار داشت درحالیکه در چند روز از تیر ماه امسال هوای اصفهان به دلیل پدیده گرد و غبار به وضعیت ناسالم برای عموم نیز رسید.

کارشناس مسئول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه این وضعیت تا روز جمعه ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: وزش بادهای شدید به سمت مناطق مرکزی و شرقی استان از جمله دلایل این پدیده است.

ابراهیم هنرمند با بیان اینکه کانون این گرد و غبارها از برخی استان های همجوار مانند شمال یزد و داخل استان مانند اردستان و نایین است، گفت: وزش باد شدید در مناطق شرقی ادامه خواهد داشت و در کلانشهر اصفهان به نسبت شدید خواهد بود.

وی با بیان اینکه بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر جوی به نسبت ناپایدار بر روی استان در سه روز آینده است، افزود: در بیشتر مناطق استان، آسمان کمی ابری، گاهی افزایش ابر و وزش باد به نسبت شدید و در نیمه شرقی باد شدید و احتمال گرد و خاک محلی و در مناطق مرکزی و کلانشهر اصفهان غبار محلی پیش بینی می شود.

هنرمند همچنین با بیان اینکه اصفهان دیروز هوای بسیار گرمی را با ۴۲ درجه سانتی گراد پشت سر گذاشت، خاطرنشان کرد: دمای هوا در ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان یک تا سه درجه کاهش خواهد داشت.  

وی، گرم ترین نقطه استان را خور و بیابانک با ۴۴ درجه و خنک ترین را بویین میاندشت با ۱۵ درجه سانتی گراد اعلام و اضافه کرد: بیشینه دمای اصفهان برای فردا ۴۰ درجه و کمینه آن ۲۴ درجه پیش بینی می شود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا، وزش بادهای شدید در استان هایی مانند سمنان، کرمان و یزد را یکی از عوامل فعال شدن کانون های گرد و غبار عنوان و تصریح کرد: حدود ۲ ماه گذشته کانون های جدید گرد و غبار در اصفهان و استان های همجوار شناسایی شد.

مسعود شیشه فروش افزود: در این راستا طی تفاهم نامه ای با این استان ها مقرر شد که نسبت به اجرای طرح های بیابان زدایی اقدام های جدی تری شود.

به گفته وی امسال در راستای بیابان زدایی یکهزار هکتار از اراضی استان اصفهان، مالچ پاشی و سه هزار هکتار نهال کاری می شود.

مرکز بهداشت استان اصفهان نیز امروز چهارشنبه اعلام کرد: پیرو اطلاعیه اداره کل هواشناسی استان مبنی بر افزایش شدت و سرعت باد در مناطق شمال شرق و شرق استان و احتمال وقوع پدیده گرد و خاک محلی و کاهش دید در نیمه جنوبی، شرقی و در برخی مناطق بخش مرکزی استان تا اواخر وقت جمعه ۱۸ مرداد لازم است شهروندان به منظور کاهش اثرات ناشی از پدیده گرد و خاک توصیه های بهداشتی را مدنظر قرار دهند.

مرکز بهداشت از شهروندان خواست تا از هرگونه فعالیتی که منجر به آلودگی هوا شود و تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی مورد در معابر شهری خودداری کنند.
همچنین گروه های حساس به ویژه بیماران قلبی، تنفسی، مبتلایان به آسم، کودکان و سالمندان در فضای باز فعالیت نکرده و حد امکان از حضور در سطح شهر خودداری کنند. کلیه ورزشکاران و شهروندان از هرگونه فعالیت فیزیکی و ورزشی و پیاده روی در فضای باز خودداری کنند.
مرکز بهداشت اصفهان تاکید کرد: نوشیدن مایعات و خوردن سبزی و میوه تازه می تواند اثرات آلاینده ها بر بدن را کاهش دهد.
توصیه می شود شهروندان از ماسک های استاندارد و ویژه‌ای که بعنوان P۱ و P۲ (ماسک های سوپاپ دار) که در داروخانه ها وجود دارد استفاده کنند.

کارشناسان تاکنون از شناسایی ۱۶ کانون تولید گرد و غبار در استان اصفهان خبر داده اند که برخی از این کانون ها در سایر استان های کشور قرار دارد اما هوای اصفهان را تحت تاثیرقرار داده است.

۳۰۱۱/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.