یک استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: تشکیل ائتلافی نظامی در خلیج فارس یک گام در جهت افزایش تنش با ایران است که ریسک مقابله با چنین ائتلافی برای ایران بالا است.

محمدعلی بصیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان در خصوص پیشنهاد برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا برای تشکیل ائتلاف نظامی در منطقه تنگه هرمز جهت تأمین امنیت کشتیرانی، اظهار کرد: تشکیل چنین ائتلافی یک گام در جهت افزایش تنش با ایران است، پیشنهاد اولیه چنین ائتلافی از سوی انگلستان بود که با استقبال آمریکا و چراغ سبز فرانسه مواجه شد، اما آلمان هنوز جواب قطعی نداده است و در پارلمان این کشور در این خصوص اختلاف نظر وجود دارد.

وی افزود: تشکیل ائتلاف نظامی در خلیج فارس، فشار را بر ایران تشدید می‌کند و بدون شک احتمال برخورد و درگیری نظامی را افزایش می‌دهد. غربی‌ها به اسم تأمین امنیت کشتی‌ها، چنین موضوعی را مطرح و بعد به کشتی‌هایی که برای ایران نفت و کالا حمل می‌کنند فشار وارد کرده و خروجی آن این می‌شود که نگذارند ایران، تحریم‌ها را دور بزند و به همین دلیل تنش افزایش می‌یابد و احتمال درگیری بالا می‌رود.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، گفت: بنابراین تشکیل چنین ائتلافی با هدف مقابله با ایران است چرا که ادعا می‌کنند ایران است که منطقه را نا امن کرده است. غربی‌ها معتقدند ایران اسلامی به ضرر منافعشان در منطقه کار می‌کند و به همین دلیل باید توازن را در خلیج فارس برقرار کنند.

بصیری با بیان اینکه احتمال تشکیل این ائتلاف نظامی بالا است، تصریح کرد: البته تشکیل چنین ائتلافی بستگی به شرایط روزهای آینده هم دارد و اگر شرایط به گونه‌ای پیش برود که ناامنی‌ها در خلیج فارس زیاد شود احتمال تشکیل ائتلاف نظامی زیاد می‌شود، اما اگر آرامشی در منطقه به وجود بیاید ممکن است ائتلاف نظامی شکل نگیرد.

وی با بیان اینکه ایران از نظر ژئوپولتیک منطقه‌ای دست برتر را دارد، گفت: ریسک مقابله با ائتلاف نظامی برای ایران بیشتر است تا غرب. این ناحیه گلوگاه اقتصادی و تجاری ایران است و درگیری در آن بیشتر به صاحب منزل آسیب می‌رساند تا کشورهای فرا منطقه‌ای. پس درگیری در کل به نفع ایران نیست.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، خاطرنشان کرد: بهترین راه برای حل بحران در خلیج‌فارس، رایزنی‌های دیپلماتیک و واسطه‌گری است. باید شرایط را تعدیل کنند تا اوضاع به سوی درگیری نظامی پیش نرود. ایران باید ارتباطات و رایزنی‌های خود را با کشورهای منطقه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل در جهت حل این بحران، افزایش دهد.

کد خبرنگار: 13040


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.