به گزارش ایرنا؛ حسن اصلانی روز شنبه در کمیته برنامه ریزی، بازاریابی و صادرات محصولات کشاورزی فریدن در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان افزود: 60 درصد دیگر سیب زمینی تولید شده این منطقه قابلیت صادراتی دارد.
وی از صادرات 700 تُن پیاز سورتی(اصطلاح درجه بندی و دسته بندی محصولات) این شهرستان در سالجاری خبر داد و گفت: روزانه 50 تُن محصول سورت شده پیاز تحویل اتاق بازرگانی یا صادرکنندگان دارای کارت بازرگانی می شود.
اصلانی گفت: تعداد غرفه های موقت در بازار تهران 300 غرفه است که اگر امکان واگذاری یک غرفه موقت به کشاورزان فریدنی وجود داشته باشد بخش بزرگی از محصولات تولیدی آنان در بازار داخلی به فروش می رسد چنانکه 16 تُن سیب زمینی و 23 تُن پیاز فریدن در مدت یک ماه در این غرفه ها فروش رفت.

*** فروش محصولات کشاورزی فریدن در گرو ایجاد تشکل منسجم ***
فرماندار فریدن نیز در این جلسه گفت: بازاریابی محصولات کشاورزی بویژه پیاز و سیب زمینی این شهرستان نیازمند ورود کشاورزان آگاه به ساز و کار صادرات در قالب یک تشکل منسجم است.
سید تقی معین الدینی افزود: چنانچه تعدادی صادرکننده توانمند بومی به این عرصه ورود کنند و خودشان به عنوان واسطه وارد عمل شوند اتکای به دلال هم کاهش می یابد.
وی اضافه کرد: آشنا نبودن کشاورزان با ساز و کار صادرات و نبود فضای مناسب برای نگهداری محصول در شرایط استاندارد موجب شده است آنان برای فروش محصولات خود به راه های غیرموثر رو آورند.
معین الدینی اضافه کرد: مُعدود کشاورزانی هم که در سال های گذشته توان صادرات داشتند وقتی محصول خود را به مرز می رساندند، گرفتار دلالان خارجی می شدند.
وی ایجاد پایانه صادراتی در غرب استان، برگزاری اردوهای آموزشی برای آگاهی کشاورزان منطقه از تجارب کشاوزران برتر ملی و خارجی، برگزاری دوره های آموزشی ویژه در کنار آموزش های ترویجی و توسعه سورتینگ با مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی را از راهکارهای کوتاه مدت برای بازاریابی محصولات کشاورزی این شهرستان برشمرد.
فرماندار فریدن گفت: ناتوانی کشاورزان در تهیه ادوات کشت های جدید سبب شده که عمده تولید کشاورزان فریدن همچنان تک محصولی باشد و حتی رقابتی شدن بازار هم تاثیر چندانی برای خروج فریدن از کشت تک محصولی فراهم نکرده است.

***ضرورت قاعده مند شده صادرات محصولات کشاورزی***
مدیر تنظیم بازار محصولات و نهاده های کشاورزی جهاد کشاورزی اصفهان نیز در این جلسه گفت: با ممنوعیت صادرات، هم مصرف کننده و هم تولیدکننده دچار مشکل می شوند.
فرهاد حاجی مرادی افزود: بجای ممنوعیت صادرات بهتر است قوانین و شرایط محدود کننده در راستای اجرای بسته بندی های شیک محصولات کشاورزی و نوع محصول تولید شده وضع شود تا با ایجاد بازار رقابتی، کیفیت محصولات نیز افزایش یابد.
حاجی مرادی با بیان اینکه ممنوعیت صادرات سیب زمینی برغم مخالفت جهاد کشاورزی صورت گرفته است، گفت: این تصمیم برای کنترل بازار و تامین نیازهای مردم در بخش کالاهای اساسی به عنوان یک راهکار موقت و کوتاه مدت اجرا شده است که البته از تاثیر رسانه ها بر این موضوع نیز نباید چشم پوشید.
حاجی مرادی با اشاره به مشکلات ناشی از ممنوعیت صادرات سیب زمینی برای کشاورزان افزود: مدیران جهاد کشاورزی می توانند در قالب نامه سازمانی، تبعات این تصمیم را به مدیران استانی و کشوری منتقل کنند.
وی با بیان مشکل اساسی در بخش بازاریابی محصولات کشاورزی خاطرنشان کرد:
حل مشکلات موجود در این بخش در گرو افتتاح یک زنجیره کامل تولید از مزرعه تا فروش است.
مدیر تنظیم بازار محصولات و نهاده های کشاورزی جهاد کشاورزی اصفهان گفت: شرایط برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی شهرستان فریدن در سازمان میادین اصفهان و تهران مهیاست اما شرط مهم ورود به بازار داخلی، استمرار عرضه محصول است و قطع این زنجیره مشکل بازاریابی محصولات این منطقه را دو چندان می کند.

*** ضرورت استمرار چرخه تولید در کشاورزی***
رئیس جهاد کشاورزی فریدن نیز در این جلسه گفت: تولید محصول سیب زمینی این شهرستان در حال حاضر از هشت هزار هکتار به سه هزار هکتار رسیده و این در حالی است که همچنان برای بازاریابی و فروش همین مقدار محصول تولیدی نیز با مشکلات بسیاری رو به رو هستیم.
رامین رستمی بدون توضیح بیشتر در باره دلیل این کاهش افزود: با توجه به آنکه نبود انبار استاندارد باعث از بین رفتن محصول می شد، استفاده از بذر اصلاح شده و احداث سردخانه 10 هزار تُنی با سرمایه گذاری بخش خصوصی موجب ورود بقیه کشاورزان به این بخش شد.
رستمی با بیان تاکید بر اهمیت بازاریابی و بسته بندی محصول افزود: رسیدن به چشم انداز مورد نظر نیازمند ساز و کار قوی برای استمرار چرخه تولید است، اما اتحادیه، تعاونی یا تشکل خاصی برای این هدف در منطقه وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، بسترسازی برای تنوع محصول، تعیین بازار هدف و رایزنی مستمر با متصدیان، یافتن طرف های تجاری از طریق دفاتر کنسولگری های وزارت خارجه، حرکت به سمت بازارهای بزرگ و جهانی بدلیل آسیب پذیر بودن بازارهای کوچک همجوار با ایران، راه اندازی اتحادیه یا شرکت بازاریابی و اعطای سهام آن به کشاورزان و مدیریت به فرزندان تحصیل کرده آنان از دیگر راهکارهایی بود که در راستای تسهیل بازاریابی محصولات کشاورزی فریدن در این جلسه عنوان شد.
بر اساس مکاتبه وزیر صنعت با رئیس گمرک، از روز۲۰ مهر سال جاری صادرات سیب زمینی و رب گوجه فرنگی از کشور ممنوع شد.
این مساله موجب نارضایتی شدید در بین کشاورزان شده است.
محصولات زراعی فریدن 370 هزار تُن است که از این مقدار سه هزار هکتار با برداشت 90 هزار تُن مربوط به سیب زمینی و 2 هزار هکتار با برداشت 120 هزار تُن مربوط به پیاز است.
فریدن قطب کشاورزی استان اصفهان محسوب می شود اما نبود صنایع تبدیلی و بازار فروش، مشکلات بسیاری را برای کشاورزان این منطقه رقم زده است.
شهرستان فریدن با جمعیت بیش از 49 هزار نفر در 140 کیلومتری غرب استان قرار دارد.
9861/6027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.