به گزار ایرنا، علیرضا احمدلو روز شنبه در دیدار با هیاتی از استادان برجسته هندی در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در قم افزود: این مرکز بزرگترین مرکز تولید نرم افزارهای قرآنی و اسلامی در ایران و جهان اسلام است.
وی با بیان این که مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی هم اکنون با دپارتمان های مختلف علمی هندوستان از جمله مرکز مطالعات اسلامی و دانشگاه جامع ملی و دانشگاه علیگر ارتباط های علمی دارد گفت: مرکز نور آماده امضای تفاهم نامه با مراکز علمی و اسلامی هند برای ارائه نرم افزارهای تولیدی این موسسه به صورت شبکه ای در مراکز مطالعات اسلامی و دانشگاهی هند برای استفاده محققان هندی است.
احمدلو، تولیدات متنوع این موسسه را گنجینه ای گرانبها برای محققان و پژوهشگران دانست و اظهار داشت: این مرکز با استفاده از تکنولوژی رایانه ای و فناوری ارتباطات توانسته نرم افزاهایی با موضوع های مختلف اسلامی تولید کند که این تولیدات گنجینه ای از منابع اسلامی است که در نوع خود بی نظیر است.
وی تولید بیش از 85 عنوان نرم افزار در حوزه های مختلف دینی و ارتباط با بیش از 75 دپارتمان و مرکز اسلامی و دانشگاهی در دنیا را از جمله ظرفیت های بی نشیر این موسسه برشمرد و گفت: یکی از تولیدات این موسسه نرم افزار چند رسانه ای «جامع التفاسیر» است که این نرم افزار شامل 100 ترجمه و 200 دوره تفسیر مهم شیعه و اهل تسنن و 2400 جلد کتاب است.
احمد لو ادامه داد: نرم افزار جامع التفاسیر حاصل تلاش 150 تن از محققان و پژوهشگران این مرکز است که ساخت آن 10 سال به طول انجامیده و موفق به کسب جوایز متعدد داخلی و بین المللی شده است.
وی در ادامه شهر قم را شهری پژوهشی و علمی دانست و گفت: تحقیقات علمی و پژوهشی قوی در سطح ملی و بین المللی در شهر قم انجام می شود به گونه ای که هم اکنون از 100 ملیت مختلف دنیا در این شهر مشغول تحصیل علوم دینی و حوزوی هستند.
متن اولیه تفاهم نامه ارتقای همکاری میان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با مرکز مطالعات اسلامی، دانشگاه جامع ملی و دانشگاه علیگر در این دیدار مورد ارزیابی قرار گرفت. قرار است متن نهایی این تفاهم طی روزهای آینده به امضای طرفین برسد.
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) با عنایت رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) در سال 1368 تاسیس شده است.
اشاعه فرهنگ غنی اسلام، تسهیل دستیابی به منابع و متون اصیل دینی و نیز سرعت بخشیدن به امر کاوش و پژوهش در حوزه علوم اسلامی با بهره گیری از فناوری اطلاعات و به کارگیری امکانات رایانه ای برای ارائه معارف حقه اهل بیت علیهم السلام به جهانیان در شکل و قالب جدید، از اهداف مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است.
این دانشمندان هندی برای شرکت در سمینار بین المللی «وحدت؛ پیش شرط تمدن نوین اسلامی» که فردا یکشنبه در دانشگاه مذاهب اسلامی در قم برگزار می شود به ایران سفر کرده اند.
این هیات هندی در سفر یک روزه خود به قم علاوه بر دیدار با آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید، به زیارت حرم حضرت معصومه(س) نیز مشرف شدند.
7404/ 1175 خبرنگار: محمد زمانی راد ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.