به گزارش ایرنا، آن حضرت ، دختر موسی بن جعفر(ع) پیشوای هفتم شیعیان و بانو نجمه خاتون(س) است که در اول ذیقعده 173هجری دیده به جهان گشود؛ طاهره ، حمیده ، رشیده، تقیه ، رضیه ، مرضیه ، سیده صدیقه ، سیده رضیه مرضیه ، سیده نساء العالمین، محدثّه و عابده از جمله صفات و القابی است که برای این بانو عنوان شده است.
همچنین طبق روایات، لقب «معصومه» را حضرت رضا(ع) امام هشتم شیعیان که برادر این بانوی مطهره هستند برای ایشان انتخاب کردند و فرمودند: «مَنْ زارَ الْمَعْصُومَةَ بِقمْ کَمَنْ زارَنی، هر کس حضرت معصومه (س) را در قم زیارت کند همانند کسی که مرا زیارت کرده باشد.»ضمن این که درزبان علما و فقهای شیعه این بانو به لقب «کریمه اهل بیت» نیز شناخته می شود که برگرفته از رویای صادقه مرحوم آیت الله مرعشی نجفی از مراجع تقلید بوده است.
حضرت معصومه(س) در مکتب وحیانی و الهی پدر و برادر بزرگوارش مورد تعلیم و تربیت قرار گرفت و به مقام عصمت و شفاعت رسید.
طبق شواهد تاریخی و روایی، همانا دو تن از بانوان خاندان رسول مکرم(ص) از جمله حضرت فاطمه الزهرا(س) و فاطمه معصومه(س) هم شفاعت گسترده ‎ای دارند که بسیار وسیع و جهان شمول است به گونه ای که در این باره از امام امام جعفر صادق(ع) بیان شده است با شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت می ‎شوند.
حضرت معصومه(س) به قدری دارای جایگاه علمی و عرفانی بود که عالمه و محدثه از القاب ایشان است، این بانو راوی حدیث منزلت، حدیث غدیر، حدیث فاطمیات، روایت معراج پیامبر(ص)، روایت تولد امام حسین(ع) و روایت دوستی اهل بیت(ع) بوده است که علامه بزرگوار امینی در کتاب شریف الغدیر به بعضی از آن ‌ها استناد می ‌کند.
درباره جایگاه علمی این بانو در تاریخ نقل شده است که روزی عده‏ ای از شیعیان وارد مدینه شدند و پرسش هایی‏ داشتند که می‏ خواستند از محضر امام کاظم(ع) بپرسند ولی امام در سفر بود از این پرسش ها را نوشته و به خانه این امام معصوم دادند زمانی که برای پاسخ پرسش های خود به منزل ‏امام(ع) رسیدند امام همچنان از سفر بازنگشته بود در همین زمان حضرت معصومه(س) پاسخ آن پرسش ها را نوشته و تحویل آنان داد ،در مسیر، شیعیان امام را زیارت کردند و سوال و پاسخ ها را برای تایید به امام نشان دادند هنگامی که امام پاسخ ها را مشاهده کرد سه بار فرمودند: پدرش به قربانش باد.
این بانو دارای ویژگی های اخلاقی و اجتماعی منحصر به فردی بود بانوی که بهره مندی از فضایل اش نصیب مردم شهر مقدس قم شد در این باره آمده است: در سال 201 هجری قمری، یک سال پس از سفر تبعیدگونه حضرت رضا(ع) به شهر مرو این بانو تصمیم گرفت به دیدار برادر رهسپار شود، بر اساس اتفاقاتی که در طول راه و شهر ساوه اتفاق افتاد این بانو تصمیم گرفت به شهر قم سفر کند.
روز ٢٣ ربیع الاول سال ٢٠١ هجری قمری این بانوی عالمه وارد شهر مقدس قم شدند، بزرگان شهر قم به ویژه «موسی بن خزرج» بزرگ خاندان «اشعری» به استقبال این بانو رفته و زمام ناقه آن حضرت را به دست گرفتند تا این که در محلی که امروز «میدان میر» نامیده می شود شتر آن حضرت در جلوی منزل «موسی بن خزرج» زانو زد.
آن حضرت به مدت ١٧ روز در این شهر زندگی و به عبادت پرداخت، محل عبادت آن حضرت در مدرسه ستیه به نام «بیت النور» هم اکنون محل زیارت ارادتمندان کریمه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.
سرانجام در روز دهم ربیع الثانی سال ٢٠١ هجری قمری این بانو به دیدار حق شتافت و پیکر پاکش در محلی به نام «باغ بابلان» به خاک سپرده شد و موسی بن خزرج سایبانی از بوریا بر فراز قبر شریف این بانو قرار داد و بعد از چند سال حضرت زینب فرزند امام جواد(ع) به سال ٢٥٦ هجری قمری اولین گنبد را بر فراز قبر شریف عمه بزرگوارش بنا کرد.
امروز گنبد طلایی و ملکوتی حضرت معصومه(س) میعاد عاشقان و دلدادگان مکتب اهل بیت(ع) است که از اقصی نقاط جهان اسلامی می آیند تا دل های خویش را به مضجع شریف این بانوی آب و آیینه گره زنند.
مزاری که طبق احادیث امامان معصوم پاداش زیارتش وعده بهشت است در این باره پیشوای ششم شیعیان امام صادق(ع) می فرمایند: «آگاه باشید که برای خدا حرمی است و آن مکه است؛ و برای پیامبر خدا حرمی است و آن مدینه است و برای امیرمؤمنان حرمی است و آن کوفه است. بدانید که حرم من و فرزندانم بعد از من، قم است. آگاه باشید که قم، کوفه کوچک ماست، بدانید بهشت هشت دروازه دارد که سه تای آن ها به سوی قم است. بانویی از فرزندان من به نام فاطمه، دختر موسی، در آن جا رحلت می کند که با شفاعت او، همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند.»
همچنین امام رضا(ع) نیز در این باره فرمودند: «کسی که فاطمه معصومه را زیارت کند، در حالی که معرفت به حق او داشته باشد، پاداش او بهشت است» و امام جواد(ع) درباره عمه گرامی اش فرمود:« کسی که قبر عمه ام را در قم زیارت کند، سزاوار بهشت است.»

** حضرت معصومه(س) عالمه زمان خویش بود
استاد برجسته حوزه علمیه قم، در گفت و گو با ایرنا با بیان این که حضرت معصومه(س) عالمه زمان خویش بود گفت: در زندگانی این بانو نوشته شده است که ایشان عالم به علوم مختلف، تفسیرقرآن و معارف فقهی بوده اند به گونه ای که سوال های فقهی را در نبود پدر با سن کم پاسخ می دادند.
حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان افزود: ایشان با بهره مندی از مکتب الهی، از نظر علمی و آگاهی به مسائل دینی و معارف اسلامی اعم از احکام و اخلاق در حد بالایی قرار داشتند ومحل رجوع عامه مردمانی بودند که به دنبال پاسخ سوال های شرعی و فقهی می گشتند.
وی با تاکید بر این که فاطمه معصومه(س) از جمله راویان آل محمد(ص) است گفت: ایشان در کنار پاسخگویی به مباحث فقهی و دینی، به راوی گری احادیث پرداخته است که این امر نیازمند جایگاه بالای علمی است که در وجود این بانوی محدثه بوده است.
وی خاطرنشان کرد: این بانو در تمام ابعاد اخلاقی و اجتماعی دارای تفکر دینی و عرفانی بود که هر برگ زندگی ایشان درسی برای تمام مردمان است.

** شناخت حضرت معصومه(س) برای نسل جوان اولویت باشد
مشاور استاندار و مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم با اشاره به این که نسل جوان باید با زندگانی و شخصیت حضرت معصومه(س) آشنا شوند گفت: شخصیت این بانو پیش از تولدش توسط امامان معصوم(ع) بیان شده بود که باید برای همه مردم به ویژه زنان و دختران جامعه بیان شود.
معصومه ظهیری افزود: حضرت معصومه(س) در سایه سار تبعیت از ولی زمان خویش و بهره گیری از مکتب اهل بیت(ع) به درجه بالای علمی و اخلاقی دست یافت.
وی تاکید کرد: ابعاد زندگانی ایشان باید توسط نهادهای فرهنگی و مذهبی برای مردم بیان شود تا با درس از شخصیت این بانو، مسیر زندگی خویش را ترسیم کنند.
وی با اشاره به ولایت پذیری حضرت معصومه(س) گفت: حرکت این بانوی برای دیدار برادر بزرگوارش امام رضا(ع) پیشوای هشتم شیعیان بر اساس نامه و دعوت بود در طول مسیر این بانوی عالمه به ترویج دین اسلام و خنثی کردن توطئه دشمنان پرداخت که سرانجام با اتفاقاتی در ساوه مسیر سفرش به شهر قم رقم خورد.
وی ادامه داد: ایشان در شهر مقدس قم نیز به عبادت پرداخته و با ویژگی های رفتاری خویش مردم را به دین اسلام و آموزه های آن دعوت کردند از این رو تمام زندگانی ایشان الگویی کامل برای اقشار مختلف جامعه است تا با توجه به یک الگویی عملی، درست زندگی کنند.
/8138/ 6133/ گزارش: فرزانه پیری **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.