به گزارش ایرنا، محمدرضا رضایی روز سه شنبه در نخستین «همایش ملی اخلاق مهندسی در صنعت ساختمان» در قم، افزود: 18 هزار واحد مسکونی در کشور نیاز به مقاوم سازی و بازسازی دارد و در حال حاضر به 2 میلیون واحد مسکونی دیگر نیاز داریم.
وی گفت: با توجه به رکودی که چند سال در بخش مسکن حاکم است، ظرفیت تولید مسکن به کمتر از 600 تا 700 هزار واحد در سال رسیده است.
وی ادامه داد: در لایجه بودجه سال 97، یک میلیون و 270 هزار میلیارد ریال بودجه عمرانی برای کشور تعریف شده است که 580 هزار میلیارد ریال به صورت نقدی و بقیه از منابعی از جمله اسناد خزانه و صندوق توسعه ملی تامین می شود.
رضایی در ادامه با بیان این که مهندسان در عرصه سازندگی در کشور خدمات ارزشمندی ارائه داده اند، گفت: با وجود تمام محدودیت ها در منابع مالی همواره همراه و پشتیبان نظام و مایه افتخار بوده اند و به ازای هر 10 هزار تن، 50 مهندس در کشور فعالیت می کند.
وی افزود: در چند سال گذشته 400 هزار مهندس از بهترین نیروهای کشور آموزش دیده اند و همین مهندسان امروز برای حداقل هزینه های زندگی دچار مشکل هستند.
وی با اشاره به این که با وجود داشتن علم و توان در کشور هنوز شهری نداریم که با آرامش در آن زندگی کنیم، ادامه داد: باید بررسی کنیم ایراد ساختمانی که هنوز استفاده نشده، بیمارستانی که تازه ساخته شده و مسکن مهری که فرومی ریزد، کجاست و همه تقصیرها را متوجه مهندسان نکینم، زیرا افراد زیادی در ساخت و سازها دخیل هستیم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از زلزله کرمانشاه هجمه سنگینی علیه مهندسان در کشور شروع شده، گویا همه مشکلات به مهندسان برمی گردد، در صورتی که این طرز تفکر بی انصافی است.
زمین لرزه شدیدی ساعت 21:48 شامگاه یکشنبه 21 آبان 96 با قدرت 7.3 درجه در مقیاس درونی زمین (ریشتر) استان های کرمانشاه، ایلام و کردستان و بخش های گسترده ای از غرب و شمال غرب کشور را لرزاند.
در جریان این زلزله 12 هزار واحد مسکونی در استان کرمانشاه به کلی تخریب شد و بیش از 15هزار واحد دیگر نیز آسیب دیده است.
وی اضافه کرد: اگر انتظار داریم ساختمان های خوب در کشور ساخته شود باید به مهندسان اختیار دهیم و از آن ها مسئولیت بخواهیم؛ ولی در حال حاضر سازمان های زیادی از جمله وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و نظام مهندسی در ساخت و سازها نقش دارند و به دلیل اختیاری که به مهندسان داده نشده نمی توان انتظار پاسخ از آن ها داشت.
نخستین همایش ملی «اخلاق مهندسی در صنعت ساختمان» با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، فرج الله رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، احد فرامرز قراملکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، سید مهدی صادقی استاندار و مسئولان استان قم و همچنین مهندسان بومی و غیربومی با هدف آشنایی هر چه بیشتر جامعه مهندسان با اخلاق مهندسی و بومی سازی منابع متناسب با فرهنگ مهندسی در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم آغاز شد و فردا به کار خود پایان می دهد.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.