به گزارش ایرنا، سید مهدی صادقی روز دوشنبه در «همایش منشور حقوق شهروندی در نظام اداری» در تالار معصومیه فرمانداری قم؛ آگاهی بخشی، افزایش تعهد و مهارت افزایی کارگزاران دولتی و غیردولتی را از جمله دیگر اهداف منشور حقوق شهروندی برشمرد و افزود: این منشور قوانین موجود و اجرایی نشده در زمینه حقوق شهروندی را به شکل کارآمدی دسته بندی و تدوین کرده است.
وی ادامه داد: وزارت کشور در راستای اجرایی کردن این منشور موظف به شکل گیری تشکل های مردم نهاد برای صیانت از حقوق شهروندی در نظام اداری کشور به منظور نقش آفرینی تشکل های مردمی برای تامین و حراست از حقوق شهروندی شده است.
استاندار قم، اجرایی شدن کامل منشور حقوق شهروندی را اثبات خدمت واقعی به مردم دانست و گفت: لازمه عمل به این منشور، اطلاع و آموزش آن به کارگزاران دولت و الزام برای اجرایی کردن منشور و پاسخگویی در مقابل اجرای آن است.

** منشور حقوق شهروندی برگرفته از آموزه های دینی و اخلاقی است
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم نیز در این همایش با بیان این که در منشور حقوق شهروندی، مسئولیت راهبری و اجرای آن در سطح استان ها به استانداران واگذار شده است گفت: منشور حقوق شهروندی برگرفته از آموزه های دینی، اخلاقی و تربیتی ما است و بر مبنای این منشور شهروند درجه یک، 2 و سه نداریم و همه در برابر قانون مساوی هستند.
احد جمالی با اشاره به رهنمودهای امیرالمومنین(ع) در مورد وظایف حاکمیت و مسئولان در قبال مردم گفت: بر اساس رهنمودهای امام علی(ع) وظیفه حاکمان در قبال مردم؛ دانش افزایی، امیدبخشی و ایجاد نشاط اجتماعی، در دسترس مردم بودن، تزکیه نفس و تهذیب، حفط اسرار مردم، چشم پوشی از خطاها، محبت به مردم، حراست از مرزها، گزینش صالحان برای مسئولیت ها، حمایت از محرومان، عدم اعتنا به سخن چینان و پرهیز از ظلم و خیانت است.
وی، با اشاره به وظایف مردم در قبال حاکمیت ادامه داد: وفاداری به نظام اسلامی، یاری کردن حاکمان، نصیجت و مشارکت سیاسی، دعا برای سربلندی حاکمان و همکاری اطلاعاتی، از جمله وظایف مردم در قبال حاکمیت است.
وی، الزام های تحقق حقوق شهروندی را اعتماد به نفس فردی و جمعی در جامعه و حرکت به سمت اندیشه پویا دانست و گفت: نیاز جامعه ما مطالبه گر است و اگر این مطالبه گری در جامعه شکل بگیرد، حرکت به سمت بلوغ اجتماعی فراهم خواهد شد.
29 آذر ماه 1395 منشور حقوق شهروندی طی مراسمی توسط ریاست جمهوری در پنج فصل و 19 ماده رونمایی و برای اجرا به استان ها و دستگاه های اجرایی ابلاغ شد.
در این همایش که با حضور شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی و همچنین دبیران احزاب سیاسی و نیز تشکل ها و نهادهای مردمی ترتیب یافت، از تمبر منشور حقوق شهروندی در قم رونمایی شد.
7404/ 1175 خبرنگار: محمد زمانی راد ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.