به گزارش ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی روز یکشنبه در همایش حوزه علمیه و جمعیت درقم اظهار داشت: مقوله افزایش جمعیت نیازمند الگوسازی و تغییر نگرش در دراز مدت است چرا که در برهه ای امواج فرهنگی کشور به سمت کاهش جمعیت سوق داده شد.
وی افزود: امروز باید فرهنگ های غلط ازدواج دیرهنگام، طلاق های آسان، تک فرزندی، بی توجهی به اصول مدیریت خانواده، تشریفات و سایر الگوهای ناروایی که در جامعه اسلامی رسوخ کرده را شناسایی و اصلاح کرد.
مدیرحوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به نقش حوزه و دانشگاه درخصوص ترویج فرهنگ افزایش جمعیت گفت: باید در این زمینه به شبهاتی در خصوص مسائل اقتصادی، اجتماعی و فقهی مردم در خصوص افزایش جمعیت پاسخ داده شود.
وی تاکید کرد: باید نهادهای فرهنگی در کنار حوزه های علمیه در عرصه اجتماعی به مقوله افزایش فرزند آوری به عنوان یک مساله جدی توجه و در این زمینه راهکارها و تولیدات فکری را ارائه کنند.
وی با تاکید بر این که موضع نظام درخصوص افزایش تولد باید مورد توجه حوزه های علمیه قرار گیرد گفت: وظیفه طلاب پاسخ به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه است از این رو باید در مباحث تبلیغی با نگاه عالمانه و فرهنگی و در بعد کلان به دنبال ترویج فرهنگ فرزندآوری در جامعه باشند.
وی گفت: شهر مقدس قم پایگاه انقلاب اسلامی است باید در این زمینه نیز الگویی برای سایر کشور باشد و با افزایش جمعیت و فرهنگ سازی آن با تهاجم فرهنگی مقابله کند.
وی با بیان این که سلسله مراتب قانون گذاری در بخش افزایش جمعیت نیازمند تحول جدی است گفت: قوانین کاستی ها دارد که باید با روحیه انقلابی در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد و اصلاح شود تا با ارائه خدمات و تسهیلات در قوانین، همکاری موسسه های خیریه، اهتمام وزارت بهداشت، درمان و آموزش های پزشکی و عوامل تشویقی شاهد سیاستگذاری افزایش جمعیت باشیم.
اعرافی، اضافه کرد: طبق آمارهای ارائه شده، درحال حاضر 10 میلیون جوان در سن ازدواج داریم همچنین 2 الی سه هزار زوج نابارور در کشور وجود دارد که باید دولت به همراه نهادهای مربوطه در این زمینه تسهیلات و خدمات ارزان قیمت برای معالجه جدی ارائه کند.
وی ادامه داد: همچنین باید وزارت خارجه نسبت به نسخه های غربی و غیربومی هوشیار باشد و به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی اهتمام ورزد.
همایش حوزه علمیه و جمعیت با سخنرانی آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید و با حضور طلاب حوزه های علمیه و مبلغان در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد.
دراین همایش همچنین مدیر حوزه های علمیه ، مسئول کمیته سیاستهای جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم سخنرانی کردند.
همچنین بیانیه شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی در رابطه با تحولات جمعیت در جمهوری اسلامی قرائت شد.
/8138/ 6133/ خبرنگار: فرزانه پیری **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.