حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی عباسی روز دوشنبه در «همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای فرهنگی در چشم‌انداز تمدنی ایران و جهان عرب» در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، افزود: در سال‌های اخیر توطئه‌ها و فتنه‌های عمیقی برای ایجاد تفرقه میان کشورهای مختلف اسلامی را شاهد هستیم که فتنه داعش و تکفیری‌ها یکی از این فتنه‌های بزرگ بود که می‌توانست برای سال‌ها منطقه را درگیر خود کند.

وی اختلاف و تفرقه میان ملت‌های مسلمان را مانع از تحقق تمدن نوین اسلامی دانست و گفت: تاکید بر رویکرد جهانی و ارزش‌های مشترک انسانی پیش‌شرط تمدن است، به همین دلیل اندیشه‌های تکفیری مانع از تحقق این تمدن خواهند بود.

وی ادامه داد: علم‌آموزی، معنویت، اخلاق و توجه به دین برای ایجاد روابط عادلانه جهانی و همچنین بسترسازی برای زندگی با مولفه های دینی و اخلاقی ازجمله شاخص‌های تمدن نوین اسلامی است.

وی بابیان اینکه امروز نیاز جهان اسلام به گفت‌وگوهای فرهنگی بیش از هر زمان دیگری است گفت: در زمانی که دشمن در تلاش برای جدایی، ایجاد اختلاف و دامن زدن به نزاع‌ها میان کشورهای اسلامی است، تلاش برای گفت‌وگوهای فرهنگی میان ایران و جهان عرب بیش از هر زمانی اهمیت دارد.

عباسی ادامه داد: در کنار ارتباطات رسمی میان جمهوری اسلامی و کشورهای اسلامی و عربی، ورود به دیپلماسی عمومی، فرهنگی و علمی ازجمله ضرورت‌های امروز جهان اسلام است.

رییس جامعه المصطفی بابیان اینکه ایران با کشورهای عربی منطقه سرنوشت مشترک داشته و دارد گفت: هزاران سال است که ما با کشورهای همسایه خود به یک زیست مشترک فرهنگی دست‌یافته‌ایم که این موضوع باید در قالب تمدن نوین اسلامی همچنان ادامه یابد.

عباسی با تاکید بر اینکه منطقه خاورمیانه ظرفیت ایجاد تمدن نوینی را در جهان دارد، افزود: مجموعه انسانی بزرگی که در این منطقه زندگی می‌کنند نیز نیاز به انسجام و وحدت دارند.

وی با اشاره به رویکرد تقابلی تمدن غربی با تمدن اسلامی گفت: تمدن غربی مبتنی بر انسان‌گرایی در مقابل خداگرایی، اصالت نفع و فردگرایی و جدایی دین از عرصه عمومی است که این تمدن با شاخص‌های اصیل تمدن اسلامی بسیار متفاوت و در تعارض است.

وی استعمار را میوه تلخ تمدن غربی برای کشورهای مختلف جهان دانست و افزود: زخم استعمار همچنان بر پیکره جهان اسلام وجود دارد و کشورهای مختلف همچنان دست‌به‌گریبان آثار استعمار هستند.

عباسی گفت: ۲ قرن است که نوعی بیداری در میان مسلمانان برای بازگشت به آن هویت تمدنی دیده می‌شود و متفکران متعدد تلاش کرده‌اند تا ملت‌های مسلمان را به آن تمدن واحد اسلامی بازگردانند که به‌یقین انقلاب اسلامی در این رجوع تمدنی، احیا، بازسازی و نوسازی تمدن نوین اسلامی نقطه عطفی بوده است.

وی، آرمان بازسازی، نوسازی و احیای تمدن نوین اسلامی را آرمان والای انقلاب اسلامی دانست و افزود: چهار دهه پس از انقلاب اسلامی و باوجود همه فشارهای خارجی، آرمان تمدن نوین اسلامی فرصت‌های بزرگی برای پیشرفت‌های علمی در ایران را فراهم کرده است.

وی با اشاره به رتبه ۱۵ ایران در تولید علم در جهان گفت: درصورتی‌که ظرفیت‌های علمی کشورهای مختلف اسلامی به کار گرفته شود، به‌طورقطع جهان اسلام رتبه نخست تولید علم در دنیا را به خود اختصاص خواهد داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.