طالب عمار طالبی روز دوشنبه در آیین افتتاحیه «همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای فرهنگی در چشم‌انداز تمدنی ایران و جهان عرب» در قم تاکید کرد: لازمه برون‌رفت جهان اسلام از مشکلات، حرکت به سمت علم و تمدن اسلامی است.

وی ادامه داد: دنیای غرب اگرچه آمیخته به علم و قدرت است ولی از اخلاق و انسانیت دور افتاده که سامان دادن دنیا در گرو حرکت جوامع غربی به سمت اخلاق و انسانیت است.

وی با اشاره به وضعیت اختلاف در جهان اسلام، افزود: نیازمند گفت‌وگو و ایجاد وحدت در میان امت اسلامی هستیم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دبیر علمی این همایش نیز در این آیین، با اشاره به روند فعالیت ۲ ساله دبیرخانه این همایش گفت: در ۲ سال گذشته پیش نشست‌ها و جلسه‌های متعددی برای برپایی گفت‌وگو میان اندیشمندان ایران و جهان عرب صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله بابایی با اشاره به شرایط و فضای موجود میان کشورهای اسلامی اظهار داشت: گفت‌وگو با اندیشمندان و متفکران جهان عرب در فضای کنونی با دشواری‌های زیادی مواجه شده است و این موجب شده تا ارتباطات علمی میان ایران و کشورهای عربی با چالش‌هایی دست‌به‌گریبان باشد.

وی بابیان اینکه جست‌وجو برای کشف فرصت‌های تمدنی مسلمانان در جهان کنونی ازجمله اهداف این همایش است، ادامه داد: پاسخ به چگونگی فرصت‌های تمدنی اسلام برای تحقق تمدن نوین اسلامی بسیار ضروری است.

در این همایش اندیشمندانی از کشورهای ایران، الجزایر، عراق، سوریه، لبنان و عمان حضور دارند.

این همایش که صبح امروز در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم آغازشده، روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در دانشگاه فردوسی مشهد ادامه می‌یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.