به گزارش ایرنا، مصطفی کاویانی عصر سه شنبه در دیدار تشکل های کارگری با استاندار قم، افزود: در حال حاضر مشکلات تعاونی های کارگران در قالب کارگروه ها و جلسه هایی حل می شود، به طوری که سال گذشته تجمعی در بخش تعاونی های کارگری در قم صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: سعی داریم امنیت شغلی کارگران را افزایش دهیم تا دغدغه معیشتی این قشر از جامعه کمتر شود.
وی با تاکید بر این که کارگاه ها باید از محیط سخت و زیان آور بودن خارج شوند، خاطرنشان کرد: در محیط های سخت و زیان آور آسیب های زیادی به کارگران وارد می شود و هدف اصلی این است که کارگاه ها را از محیط زیان آور بودن خارج نماییم.
وی افزود: کارگران اطمینان خاطر داشته باشند، در صورتی که در محیط سخت و زیان آور کار می کنند، حقشان ضایع نخواهد شد.

* رئیس کانون انجمن های صنفی کارگری قم نیز در این جلسه گفت: تاخیر در پرداخت دستمزد کارگران سال هاست که گریبانگیر این قشر می باشد و توجه خاصی به بهبود معیشت کارگران نشده است.
اکبر شوکت، مشکلات معیشی کارگران را مورد اشاره قرار داد و با بیان این که معتبرترین تشکل های کارگری کشور در قم وجود دارد و این شهر پیشرو بیمه کارگران ساختمانی است، گفت: همه کارگران ساختمانی زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته اند و دوره های آسیب های اجتماعی و مقررات ملی ساختمان به صورت رایگان برای این کارگران اجرایی می شود.
وی با اشاره به اشتغال اتباع خارجی در قم، افزود: جایی که کارگر ایرانی کار می کند، اتباع حق ورود و کار کردن ندارند و این مساله باید حل و حق کارگران ایرانی حفظ شود.
شوکت همچنین خواستار ایجاد مجتمع رفاهی و ورزشی ویژه کارگران، ساخت مجتمع مسکونی با اقساط بلندمدت و همچنین اختصاص 10 درصد از مالیات کارفرمایان برای ایجاد امکانات ورزشی کاگران شد.

* رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی های مسکن کارگران قم نیز گفت: 83 تعاونی مسکن کارگری در استان فعال است و تاکنون 2 هزار مسکن تحویل کارگران شده است.
علی نصیری افزود: در حال حاضر بیش از پنج هزار کارگر برای مسکن ثبت نام کرده اند و در تلاش هستیم با شرایط مناسب زمینه ساخت و تحویل مسکن را فراهم نماییم.

* عضو هیات مدیره کانون های ساختمانی قم نیز گفت: این استان دارای 22 هزار کارگر ساختمانی است که زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی می باشند.
عباس شیری افزود: طبق قانونی جایی که کارگر ایرانی کار می کند نباید اتباع بیگانه کار کنند، ولی این قانون رعایت نمی شود و اتباع کارگر به دلیل دریافت حقوق کمتر، به کار گرفته می شوند.
وی خاطرنشان کرد: قانون ساماندهی کارگران ساختمانی در سال 92 تصویب شد، ولی در قم اجرایی نشده است.
به گفته وی، سهم استان قم برای ارائه آموزش ایمنی به کارگران ساختمانی سه هزار تَن بود که اجرایی شده است.
شیری افزود: بن گوشت گرم بین 2 هزار و 500 تَن از کارگران قم توزیع شد و امیدواریم در زمینه برنج و شکر نیز مساعدت شود.
در این جلسه مسائل دیگری از جمله نبود امنیت شغلی کارگران با قراردادهای موقت، مشکلات معیشتی کارگران، نبود تعداد کافی مراکز درمانی و آزمایشگاهی و تعرفه های بالا مطرح شد.
در استان قم، 750 هزار بیمه شده تامین اجتماعی وجود دارد؛ در جامعه کارگری استان بیش از 123 هزار تن بیمه شده اصلی وجود دارد که کل آمار این تعداد همراه با خانواده حدود 180 هزار تن است.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.