به گزارش ایرنا ، خلیل نیکشاد روز چهارشنبه در همایش سراسری معاونان بهبود تولیدات گیاهی و مدیران باغبانی سازمان های جهاد کشاورزی کشور در اردبیل افزود: سطح باغ های استان 38 هزار هکتار می باشد و برای به حداقل رساندن خسارت های ناشی از عوامل قهری طبیعی همچون تگرگ ، سیل و سرما باید برنامه ریزی شود.
وی گفت: امسال خسارت های سنگینی به محصولات سردرختی استان در اثر سرمای دیر رس بهاره و یخبندان وارد شد و در شرایطی تمام درختان گردو ، آلبالو ، گیلاس و سیب درختی از بین رفتند که همه آنها در مرحله گل دهی بودند.
او اظهار داشت: در اوایل امسال برای مقابله با این بحران با هماهنگی های معاونت بهبود تولیدات گیاهی متخصصانی از کشور ترکیه به مدت 2 روز در مناطق جنوبی استان کلاس های آموزشی کاربردی برگزار کردند.
نیکشاد افزود: همچنین 500 اصله درخت گردو از رقم چندلر برای تکثیر وارد استان شد و امسال نیز در حجم انبوهی پیوندک های جدیدی تهیه و به باغداران و گردو کاران تحویل داده خواهد شد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: ضریب مکانیزاسیون استان از وضعیت مطلوبی برخوردار است و سیاست کشاورزی حفاظتی که با جدیت دنبال می شود باعث شده تا این استان یکی از مجهزترین و توانمند ترین ناوگان برداشت محصولات دانه ریز را در کشور داشته باشد.
استان اردبیل در شمالغربی کشور از ظرفیت های قابل ملاحظه ای در تولید انواع محصولات کشاورزی برخوردار است، وجود سه دشت وسیع و پهناور اردبیل ، مشگین شهر و مغان بر شایستگی ها و توانایی های کشاورزی این استان بیش از پیش افزوده است.
در شهرستان های خلخال و کوثر بیش از 400 گونه گیاه دارویی شناسه دار گنجیه و ذخیره گاه ژنتیکی بسیار ارزشمندی محسوب می شود و بخش کشاورزی نیز بیش از 120 هزار خانوار بهره بردار فعالیت می کنند.
هر سال در استان اردبیل چهار میلیون و 300 هزار تن انواع محصولات کشاورزی از جمله غلات دانه ریز گندم ، جو ، سیب زمینی و محصولات سردرختی و محصولات علوفه ای از قبیل ذرت علوفه ای و ماشک و یونجه تولید می شود.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.