مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: در حال حاضر 650 حلقه چاه مجاز و دارای پروانه بهره‌برداری در راستای مدیریت مصرف آب به کنتورهای هوشمند آب و برق مجهز شده‌‌اند. 
پرویز سرحدی در گفتگوی اختصاصی با ایسنا، منطقه اردبیل، با مروری به وضعیت گذشته منابع آبی این محدوده اظهار کرد: در سال‌های بین 1350 تا سال 1362 وضعیت تقریبا متعادل بود اما بعد از مطرح شدن بحث خودکفایی کشاورزی و افزایش تعداد متقاضیان حفاری چاه‌ها به منظور ارتقای بخش کشاورزی از سال 62 تا سال 67 تعداد چاه‌ها افزایش یافته و بیش از 2.5 برابر شده است. 
مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اضافه کرد: طبق مستندات در محدوده مطالعاتی اردبیل در حال حاضر 2 هزار و 866 حلقه چاه مجوزدار وجود دارد در صورتی که این رقم تا سال 58 و طبق سوابق آماری 850 حلقه بوده است. 
سرحدی یادآور شد: از سال 68 به دلیل افت سطح آب زیرزمینی و کسری مخزن، دو سوم دشت اردبیل توسط وزارت نیرو ممنوعه شده و به دلیل استمرار افت و کسری مخزن در سال 87 نیز بقیه این دشت توسعه ممنوعیت داده شده است بطوریکه در سال 95 کل محدوده مطالعاتی اردبیل به وسعت 4 هزار و 600 کیلومترمربع توسط وزارت نیرو ممنوعه اعلام شده است که قانونا توسعه و بهره‌برداری در این محدوده غیرممکن شده است. 
وی ادامه داد: قبل از شروع برنامه‌های تعادل‌بخشی و قبل از سال 84 میزان افت سطح آب زیرزمینی بیش از 30 سانت بود که با اجرای طرح‌های تعادل‌بخشی و بکارگیری سیستم‌های نوین در پایاب چاه‌ها در شرایط موجود بر اساس مقایسه آماری میزان افت کمتر و شرایط در مقایسه با گذشته تا حدودی بهتر شده است. 
مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در همین ارتباط بیان کرد: متوسط افت در شرایط موجود به سالانه 26 صدم متر رسیده و کسری مخزن معادل سالانه نیز به تبع میزان افت 14.4 میلیون مترمکعب در سال می باشد. 
سرحدی خاطرنشان کرد: با تجمیع میزان کسری کل طی 46 سال گذشته از سال 50  تا سال 96 اردبیل 630 میلیون مترمکعب در دشت اردبیل کسری آب داریم.  وی در ادامه دلایل ایجاد کسری مخزن را چاه‌های غیرمجاز و برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی ناشی از اضافه برداشت از چاه‌های مجاز دارای پروانه بهره‌برداری و نیز حادث شدن خشکسالی‌های مستمر و پی در پی در دو دهه اخیر در محدوده مطالعاتی آب اردبیل اعلام داشت. 
مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: خوشبختانه در راستای ساماندهی به معضلات موجود دشت اردبیل، از سال 84 تا سال 89 و در طول برنامه چهارم توسعه حدود 188 حلقه چاه غیرمجاز با مجموع صرفه‌جوئی 11 میلیون مترمکعب پر شده و در کنار آن به منظور جلوگیری از اضافه برداشت از چاه‌های مجاز دارای پروانه بهره‌برداری نیز، 76 حلقه چاه در این راستا تقلیل منصوبات داده شده است که حجم صرفه‌جویی آن 3.6 میلیون مترمکعب می باشد که با احتساب چاههای غیرمجاز مجموع صرفه جویی در طول برنامه چهارم بیش از 14 میلیون مترمکعب بوده است. 
سرحدی بیان کرد: همچنین از سال 90 تا 95 و در طول برنامه پنج ساله پنجم نیز 205 حلقه چاه غیرمجاز با صرفه‌جویی 8.2 میلیون مترمکعب و 89 حلقه چاه مجاز که اقدام به اضافه برداشت می‌کردند با میزان صرفه‌‌جویی 4.2 میلیون مترمکعب جلوگیری شده که سرجمع صرفه‌جویی این چاه‌ها در طول برنامه پنج ساله توسعه 12 میلیون مترمکعب محاسبه شده است و جمع صرفه جویی در طول دو برنامه نیز با استناد به سوابق بالغ بر 26 میلیون متر مکعب می باشد. 
وی ادامه داد: به منظور استفاده صحیح از منابع آب موجود در دشت اردبیل از سال 82 تا سال 95 بالغ بر 650 حلقه چاه مجاز و دارای پروانه بهره‌برداری در راستای مدیریت مصرف آب به کنتورهای هوشمند آب و برق مجهز شده‌‌اند که تا حدودی از بهره‌برداری‌های بی‌رویه نیز جلوگیری به عمل آمده است. 
مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به وضعیت سد یامچی نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر و در وضعیت موجود سد یامچی به دلیل خشکسالی، کمبود بارش به ویژه در چند سال اخیر با مشکلاتی مواجه است و از طرف دیگر شرایط زمانی و مکانی بارش‌های صورت گرفته نیز سبب شده است تا ذخایر برفی ما نیز با مشکل مواجه شود. 
سرحدی اظهار کرد: در حال حاضر در محدوده دشت اردبیل 55 حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که در دست بررسی است و طبق برنامه‌ریزی مقرر شده است در سال‌های‌ جاری و 97 تمامی این منابع آبی پر شوند و دیگر چاه غیرمجاز کشاورزی در این دشت وجود خارجی نخواهد داشت. 
   وی در پایان یادآور شد: با اقدامات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از هدررفت آب و نیز ممانعت از تخلف افراد سودجو، انشااله بهبود وضعیت آبخوان دشت اردبیل و بالا آمدن سطح آب زیرزمینی طبق برنامه ریزی بعمل آمده را شاهد خواهیم بود
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.